handdator

Visa fullständig version : Kamremsproblem på en Transporter 2.0 TDI

Kingen
2024-07-08, 16:56
Hej,

En av våra bilar en transporter 2.0 TDI som är 7 år och gått höga 15 000 mil har kamremen rasat på. Då försäkringen tar upp till 15 000mil så är det troligen inget de vill täcka. Dock är vad jag kan se intervallet 21 000mil hur tycker ni vi ska gå tillväga? Enligt verkstaden är det ny/beg motor som gäller. Men om den går sönder i förtid vad kan man göra?

olle54
2024-07-08, 17:55
Vad säger försäkringsbolaget. Och har ni gjort all sevice och kan bevisa det genom t.ex. protokoll eller servicebok?
Men det är väl svårt när 15 000 mil passerats. Annars blir det väl att välja på antingen ny motor då eller köpa en annan bil.
Men kolla runt lite med mindre verkstäder. Kan nog skilja rejält i pris.

Kingen
2024-07-09, 10:20
Vad säger försäkringsbolaget. Och har ni gjort all sevice och kan bevisa det genom t.ex. protokoll eller servicebok?
Men det är väl svårt när 15 000 mil passerats. Annars blir det väl att välja på antingen ny motor då eller köpa en annan bil.
Men kolla runt lite med mindre verkstäder. Kan nog skilja rejält i pris.

Har faktiskt inte kollat med de än, tänkte jag skulle bolla frågan innan jag gör det.

Ja priset skiljer sig avsevärt har jag märkt verkstäder emellan.

Bilen är fullservad så det jag menar det borde gjorts en inspektion vid något tillfälle och råd om byte utan de höll ju fast vid intervallen och gick det åt h-e.

henca
2024-07-09, 11:56
Bilen är fullservad så det jag menar det borde gjorts en inspektion vid något tillfälle och råd om byte utan de höll ju fast vid intervallen och gick det åt h-e.

Om bilen är fullservad på en och samma verkstad borde man kanske börja med att höra med dem om de kan tänka sig ge någon garanti eller rabatt. Även om de inte skulle tycka sig ha marginal att kunna stötta ekonomiskt så kan det ju vara lite nyttigt för dem med en återkoppling om hur bra det funkat med angivna serviceintervaller för kamrem.

m v h Henrik