handdator

Visa fullständig version : Polo -98, Trasig stegmotor för vatten temp.

Loknath
2024-07-01, 22:22
Tjena!

Har som sagt en Polo -98 (6N).

Någon av de förra ägarna har varit lös med hela hastighetsmätaren och, ja, pillat med något.?!
För vid närmare titt så var själva nålen limmad med super lim.
De hade knäckt den på fler ställen och limmat den så klumpigt att den fastnat i tavlan.
Så själva stegmotorn har lagt av. (brunnit).
De sitter två spolar och en av dessa är "död".
Tyvärr så finns inte själva motorn att köpa. Hittar en hel del liknande.

Hitta begade tavlor på bildelsbasen men tänkte kolla runt lite iaf någon har en liggandes.

Nummer på mätarhuset är 6N0919
Själva stegmotorn är en switec 310-439 214*13.7

1462714628

Loknath
2024-07-07, 00:11
Fick tag på en begad mätare för under 500hundringen.
Flyttade stegmotorn från den.
Men icke.
Efter lite "reverse engineering" så insåg jag att motorerna även styrdes direkt från mikrokontrollen och att utgången i kretsen var dålig.
Jag hade provat den andra mätaren jag köpt så jag viste att den fungerade men hade fel miltal.
Så då var det enklare att löda lös och flytta eepromen till den som jag hade köpt.

pudas
2024-07-07, 11:54
Roligt att du löste det! Inget ger mer stimuli än att fixa saker som av expertis klassas som icke reparerbara!!

Roligt att det finns folk här som fortfarande skruvar på sina bilar istället för det eviga fipplandet med infotainmentsystem, spellistor, navigation, upp och nerkopplingar, dittan och dattan !

AndySwede
2024-07-09, 08:29
Bra jobbat, en reparation lite utöver det vanliga. Var det tur eller hade du koll på i vilket chip immon sitter?

Loknath
2024-07-10, 00:20
Som sagt man fick gå från motor och kolla vart banorna tog vägen.
Där efter googla ja på chipet och de visade sig vara en mikroprocessor. (som vanligt svår googlat, kina special krets enbart för mätare.)
Fick inte ut någon data om CPUn så min tanke var "satan, ha dom integrerad EEPROM!".

Men efter en stunds letande så hitta ja en 8bens krets, (på andra sidan om CPUn) som ja tidigare tagit för en opamp/mosfet etc.
Men leta på kretsens beteckning å de visade sig vara en EEPROM!

Hade ja haft ett EEPROM läsare så hade man kunnat dumpa ut datan för en backup, men så nördig är ja inte.

I vanliga fall jobbar jag i en elektronik butik där ja reparerar allt från skidliftar till mobiltelefoner.
Många gånger finns inget el schema så då blir det "reverse engeneering."

(Idag lyckades jag montera in en QI laddare på/under instrument panelen (heter det så?!). Så när ja lägger telefon vid framrutan på ett ställe laddas den. Lyckade lura min sambo att dom här gamla bilarna, kan på vissa ställen stråla energi så den laddar en telefon.)