Visa fullständig version : Passat 1.8t startar men dör direkt
vikkemanni
2024-07-01, 19:41
Hejsan! Har en passat 1.8t från 2000 och har haft startproblem ett tag nu. Bilen startar upp och kan gå hur länge som helst på omgången, men direkt jag rör på gasen lite så dör den direkt(som att man vrider av nyckeln).
Från början så dog den direkt även om jag inte gasa, så misstänkte att immobilizern strulade. Jag köpte en annan ecu med samma motorkod och nummer fast med immo delete installerat och det vart inge skillnad. Så bytte ut mätarinstrumentet och då starta den varje gång fast dör direkt jag rörde gasen. Direkt den dör så går bara motorn runt ett tag, men väntar jag en stund så börjar den tillslut börja vilja starta och då till en början så är det som att bilen går på 2 cylindrar och hela bilen verkligen våldskakar Och så luktar den bensin en stund. Håller man bilen igång stund så brukar den tillslut gå bra igen och då går bilen att köra som normalt. Och då kan jag även stänga av den efter att jag kört och den startar upp som normalt och går att köra. Men väntar jag nån timme så är samma problem tillbaka
Jag får heller inte en enda felkod...
Det jag har bytt är:
-ecu till en immo delete ecu
-bränslepump
-startrelä
-tändmodul
-maf sensor
-alla tändspolare och stift
-mätarinstrumenteringen
-batteri
Skulle verkligen uppskatta hjälp!
vikkemanni
2024-07-01, 19:50
Kan även nämna att när jag vrider nyckeln på tändning så lyser alla symboler upp förutom cel, och det nya mätarinstrumentet är ett beggat som ej är testat sen innan. Nyckel symbolen blinkar men det är för att immobilizern känner inte igen nyckel chipet, men är som sagt immo delete ppå ecun och har kört flertalgången med bilen efter bytet
Tempgivaren bakpå toppen G62, denna är känd för att hänga sig på -48°C, vilket gör att bilen startar, men så fort du petar på gasen så dränker den stiften.
Den blir då svårstartad och bluddrig, men får den sedan stå å gå 2-3 min så att motorn når 70° arbetstemp, så aktiveras lambdasonden och då är den ofta "körbar" även om ecun ligger och backar av 50-55% soppa konstant.
Får den sedan stå och bli kall så återgår allt till ruta ett.
Känns bekant..?? ;)
Byt den sensorn och återkom med resultat.
vikkemanni
2024-07-01, 20:28
Tack så mycket för svar, absolut ska byta den och återkommer efter:)
AndySwede
2024-07-01, 21:57
Kan även nämna att när jag vrider nyckeln på tändning så lyser alla symboler upp förutom cel, och det nya mätarinstrumentet är ett beggat som ej är testat sen innan. Nyckel symbolen blinkar men det är för att immobilizern känner inte igen nyckel chipet, men är som sagt immo delete ppå ecun och har kört flertalgången med bilen efter bytet
Vad har du för felkoder?
vikkemanni
2024-07-02, 00:02
Får inga felkoder
vikkemanni
2024-07-03, 06:25
Okej så jag bytte tempsensor och även insugslufttempgivaren och den är fortfarande likadan...
Men tänkte på det du skrev om arbetstempen, så lät bilen gå upp till 70 grader utan att göra nånting och då funkar den att köra med varje gång!
Okej, du har fortfarande bekymmer med att något fetar ner blandningen rejält, innan sonden klarar av att räta till det.
Kan ju vara så att själva lambdasonden är rejält nersotad nu.
T-stycket under insuget, inkl backventilen i det, är dessa hela?
Kontrollerat gummit först, inkl plastslangarna till/från vevhusventilationen på blocket, kontrollera även venturi-ventilen som sitter på slangen till höger om t-stycket, den är känd för att separera i limningen och hoppa isär.(Ser ut som ett timglas).
Back-ventilen i t-stycket är klart vanligast att den pajjar, ta av slangen under insuget och sug/blås för att kontrollera funktionen, är den pajj så drar bränsleblandningen iväg helt tokigt.
Hittar du inte något där så måste du ta vcds och logga givarnas värden i realtid, då går det att luska ut detta inom ett par minuter ;)
vikkemanni
2024-07-03, 10:33
Yes får kolla det efter jag slutat jobbet tack!
vikkemanni
2024-07-04, 06:23
Kollade under insuget och var väl inte helt säker på vad jag letade men alla slangar såg hela ut, enda märkbara var att 2 slangar som har typ tyg omlindat var rätt slitna, har du nån bild (typ Google) på slangarna du menar sn00k?
Tänkte om bilen får för mycket soppa pga av nån slang, så borde väl endå inte motorn gå på startmotorn som att den blir helt komplöst i ett par minuter?
Vilken motorkod/reg.nr har du ? Det ser lite olika ut på dom.
Komplös? Alltså inte ett enda tugg på startmotorn, utan bara ett konstant spinnande ljud? Högst osannolikt, då den aldrig hade startat igen.
vikkemanni
2024-07-04, 11:08
Det är aeb som är motor koden,
Alltså det låter precis som att startmotorn bara spinner, men varvmätaren går upp och kör jag med växel i så dras bilen fram,
vikkemanni
2024-07-04, 13:41
https://youtube.com/shorts/3wfWtJ6uzss?si=W0jIjHFe0_3MIxUG
Sådär låter det, och som du ser så lyser även inte motorlampan vid tändning:/
Haha, ur med stiften och gör ett komptest snarast.. kan även vara läge att nolla motorn och kolla alla markeringar, så inget kuggat.
vikkemanni
2024-07-04, 19:37
Kollade kompen i vintras och då hade jag samma problem. Och fick fram 120 psi på alla 4 i stort sett, bilen går hur bra som helst när den är igång så kompen är nog inte problemet. Kamremmen bytte jag själv också i vintras och innan den byttes så var startproblemet där:/