handdator

Visa fullständig version : Hål i Ljuddämparen?

Luipo
2024-06-26, 22:40
Hej! Jag har en Vw Lupo från 2004 där den låter som en motorcykel och låter riktigt högt. Jag upptäckte ett hål i nån ”Grej” (Hittar inte rätt ord” som går brevid Katalysatorn. Prövade lägga på Bandage men det fungerade inte så behöver beställa en ny ”Del”

Men vad heter denna del? Den går brevid katalysatorn.

tacksam för hjälp så jag kan beställa en ny Del :)

14616

vfr
2024-06-28, 15:12
Det ser ut som värmeskölden för katalysatorn. Dens uppgift är att skydda bilens undersida från hettan som katalysatorn/avgassystemet ger ifrån sig. Där finns inget som "läcka ut" och ge högre avgasljud. Däremot möjligen lite skrammel av lös plåt. Det känns troligare att det finns ett hål någonstans på själva avgassystemet.

Luipo
2024-06-28, 15:38
Det ser ut som värmeskölden för katalysatorn. Dens uppgift är att skydda bilens undersida från hettan som katalysatorn/avgassystemet ger ifrån sig. Där finns inget som "läcka ut" och ge högre avgasljud. Däremot möjligen lite skrammel av lös plåt. Det känns troligare att det finns ett hål någonstans på själva avgassystemet.

Nej. Det är som liksom ett rör som går brevid katten.
bifogar bild nedan hur hålen såg ut
1461814619

candyweiss
2024-06-28, 16:35
Kan du inte markera var hålet är?

Luipo
2024-06-28, 16:44
Vet inte om ni ser. Men inom mina markeringar där. 1462114620

henca
2024-06-28, 23:19
Oberoende av om det är en värmeplåt eller om det är ett rör som är kopplat till något så hjälpte det ju uppenbarligen inte att lägga bandage där. Då skulle jag i stället undersöka avgasrör, katalysator och ljuddämpare. På dina foton tycker jag att röret till katalysatorn ser ganska rostigt ut. Kan det möjligen vara så att det är genomrostat och det är där det kommer ut oljud? I bilden nedan har jag ringat in några områden som jag tycker ser ut som möjliga rosthål.

14622

m v h Henrik

Luipo
2024-06-29, 00:16
Du har helt rätt att det ser ut som rosthål. Det är ju jag som är helt blind och dum. Men måste man byta katalysator då eller?

mvh

henca
2024-06-29, 11:25
Mot just de rosthålen så skulle det nog hjälpa att byta katalysator, dock kan man ju sen misstänka att även andra delar av avgassystemet är rostiga. Kanske åker du på att byta hela avgassystemet inklusive katalysator.

En katalysator är ganska dyr, om du vill försöka dig på en budgetlösning kan du försöka med ljuddämparbandage, t ex: https://www.biltema.se/bil---mc/bilreservdelar/avgassystem/avgassystem-universala/ljuddamparbandage-5-x-91-cm-2000018427

Kanske var det någon liknande typ av bandage som du försökte lägga på?

Biltema säljer också något som de kallar för avgasbandage, men de produkterna är inte avsedda att täppa till läckage, de bara isolerar värmen.

m v h Henrik

Luipo
2024-06-29, 12:21
Hej! Ljuddämpare bandage har jag hemma. Det var det jag försökte lägga på andra stället. Men om jag lägger bandage över hålen kommer det kanske funka då? Jag tänker att vissa ställen var ju ganska stora hål men det kanske funkar om man lägger över Ordentligt? Om detta inte skulle funka vad är då nästa steg? Är det att byta katt isåfall?

mvh

Sn00k
2024-06-29, 17:32
Det där går aldrig att laga med nått "bandage" köp en ny/beggad kat, alt. Kolla efter en pirat via tex autodelar, som kan ta hem från polen till vettig peng, ~1800:- sist jag kollade.

henca
2024-06-29, 23:10
Jag håller med om att du sannolikt kommer behöva köpa ny katalysator, men om du tycker att det är värt att chansa kan du ju försöka med ljuddämparbandage och se om det hjälper. Det är dock många år sedan jag själv som fattig student försökte med ljuddämparbandage på min gamla Golf och det slutade med ett nytt avgassystem.

m v h Henrik