handdator

Visa fullständig version : Caddy -07 får ej loss fjäderben

KGM
2024-06-15, 21:13
Hej!
Har en brusten fjäder vänster fram som jag håller på att försöka byta.
Ett rent elände att få loss allt fastrostat....
Sista steget att få ut fjäderbenet stöter på patrull då alla 3 skruvarna
ovanifrån till fjäderbenslagringen bara snurrar runt.
Muttrarna har lossnat från lagringen och jag lyckas inte få grepp om
dom med någon hylsa, inte ens en riktigt smal.
Muttrarna är väldigt låga så man får inget grepp, och fjädern stör dessutom.
Har sprayat en halv burk rostlösare på dom väldigt rostiga skruvarna/muttrarna.
Söker något bra tips att få loss eländet, har nu svurit ett par timmar och har, i alla
fall tillfälligt, gett upp i väntan på nya idéer....

mvh
KG

Sn00k
2024-06-15, 21:38
Det går att släppa muttern som håller dämparen i lagringen, men då skjuter hela dämparen neråt med fjäderns fulla kraft, så det gäller att köra ihop den eller hålla fast den på nått vis.. därefter kan du lyfta ur dämpare och fjäder ur hjulhuset och har enormt mycke mer plats att tråka med muttrarna ifråga.. är det original lagringar så är dom inte heller 6-kantiga, MEN dom har ett 13mm grepp.
Misslyckas det helt så är det vinkelslip/skrikhals som gäller och kapa av bultskallarna uppe i vattenbaljan.

KGM
2024-06-16, 10:53
Hej!
Tack för svar!
Att komma åt med vinkelslip kan jag nog glömma helt tyvärr, tanken slog mig men det är för trångt.
Muttrarna är sexkantiga.
Idéen att lossa muttern till dämparen var inte dum alls, tror jag får plats med fjäderspännare.
Har just börjat försöka lossa muttern i en halvtimma eller så, men den sitter som berget.
Rostlösare påsprejat så jag ska prova igen om några timmar.

PS vad är en skrikhals?? DS

KGM
2024-06-16, 14:13
Uppdatering.
Dämparmuttern vägrar röra sig! Den andra sidan fick jag ju loss tidigare och den muttern fick jag ur med mutterknack.
Här kommer man inte åt med den.
Har en annan fundering, att försöka borra sönder muttrarna med en lång borr som jag har.
Någon synpunkt på den idén?