Visa fullständig version : Passat 4M B8 snedslitna framdäck
Vad tror ni orsakat denna snedslitning?
Det är insidan som är sliten och det är lika på båda hjulen.
Camber, toe eller något annat?
18" framhjul på Passat 4M B8.
Besiktades utan anmärkning för en månad sedan.
Ratten står rakt, bilen går rakt och jag har inga missljud eller vibrationer.
14600
14601
candyweiss
2024-06-13, 22:06
SBP bryr sig inte om slitna däck eller hjulinställning.
Jag tror att det är så enkelt att däcken sjunger på sista versen! Min erfarenhet är att dom brukar se ut sådär mot slutet.
Speciellt när man bor i en rondell (cirkulationsplats) tät stad!
AndySwede
2024-06-14, 06:57
Njaa inte hjulinställning men mönsterdjup och det där däcket är uppenbart blankslitet på insidan så det passerar knappast utan anmärkning.
candyweiss
2024-06-14, 09:16
Jag googlade nu och du har rätt Andy. Så har det inte varit "förr" av vad jag vet..
Crille82
2024-06-14, 10:18
Vad jag vet har man "alltid" anmärkt på däck med för lågt mönsterdjup, varför skulle man inte gjort det?
candyweiss
2024-06-14, 10:51
Ingen aning. Vi diskuterade detta för några dagar sedan på jobbet och jag har aldrig hört någon som fått anmärkning på däcken, och det var det ingen annan som gjort heller.
Men själv tycker jag det är en självklarhet att däcken också besiktas.
Besiktigade min första bil 1993 och då fick jag anmärkning på däcken... Så det har kontrollerats i minst 30 år iaf. Fick anmärkningen senaste gången förra året på släpkärrans däck så det kollas fortfarande.
candyweiss
2024-06-14, 11:15
Ena kollegan hade besiktat med ett nedslitet däck. Då sa besiktningen att så länge corden inte syns så bryr dom inte sig om däcken.
Ena kollegan hade besiktat med ett nedslitet däck. Då sa besiktningen att så länge corden inte syns så bryr dom inte sig om däcken.
Definitivt tjänstefel....
Crille82
2024-06-14, 11:51
Ett sommardäck skall ju ha minst 1,6 mm på mest slitna området. Så däcket ovan borde inte vara godkänt, även om det är 3-5 mm på merparten av slitbanan.
Gäller garranterat ej personbil, undantag på tunga fordorn är ett däck vid dubbelmontage på släpaxel och bogieaxel på bil har jag för mig.
candyweiss
2024-06-14, 16:54
Detta var en personbil han besiktade.
Jag vet att mitt svar var OT, men jag tänkte bara att det kunde finnas någon som kunde tycka det var kul att veta att det trotts allt finns däck på fordorn som är ok att dom är så slitna att det nästan bara är luft runt fälgen!!