handdator

Visa fullständig version : DSG Sektionell

candyweiss
2024-06-07, 00:07
Har sett i annonser och även här på forumet att man skriver DSG sektonell. Varför gör man det, alla DSG är ju sektionella? Är det bara jag som tycker det ser dumt ut? :D

AndySwede
2024-06-07, 06:21
Sekventiell har jag ofta sett. Tror det kommer från BMW (SMG lådan i M3 för länge sedan).

mangewide
2024-06-07, 07:24
Har sett i annonser och även här på forumet att man skriver DSG sektonell. Varför gör man det, alla DSG är ju sektionella? Är det bara jag som tycker det ser dumt ut? :D

Det där är total missuppfattning, finns inga vanliga bilar med Sek låda!. Det är ju rena tävlingsbilar! ELLER Hojar! :)

En sekventiell låda fungerar faktiskt som en manuell låda och den har till och med kopplingspedal. Skillnaden mot en vanligt spakad låda är att man med en sekventiell låda växlar upp genom att dra spaken bakåt och växlar ner genom att skjuta spaken framåt.

vfr
2024-06-07, 11:38
Precis som Andy skriver så är begreppet "sekventiell", att växlarna kommer rakt efter varandra i en sekvens. Det gör på sätt och vis alla lådor, men dessa på ett mer konkret sätt.

Nja. Det finns faktiskt en bil, eller grupp av bilar, som gör det. Smartar. Dom är, precis som du säger, egentligen en vanliga mekanisk växellåda fast med robotiserad både växling och koppling i det här fallet. Man växlar genom att föra spaken framåt eller bakåt. Eller så kan man köra den med full automatik också.

Crille82
2024-06-07, 12:13
Funkar inte den automatiserade lådan i UP på samma sätt. Hemsk att köra för övrigt.

Sen har vi 3L-konceptet om man går lite längre tillbaka.

pudas
2024-06-07, 12:56
Den vanligaste växellådan på tunga fordon i dag är en osynkad manuell låda med växlingsautomarik. Från början med kopplingspedal, men nuförtiden även den automatisk, går dock att få som tillval.
Heter Opticruise på Scania och I-Shift på Volvo.