handdator

Visa fullständig version : Amarok ratt, byte till annan VW-ratt?

Tage
2024-05-29, 08:40
Hej, en fråga då ratten på min Amarok my 13 är sliten så tänkte jag att möjligen köpa en bättre beg på ex skroten.
Min har rattknappar bara till vänster men en ratt med reglage på bägge sidor verkar vara vanligare, kan man använda dess funktioner i min? alltså finns det färdigt kablage till högra sidan?
Samt, det finns en uppsjö rattar till ex golf MK7 och andra VW modeller av den modernare typen, platt undersida, men kan man montera en sådan, bolt on?
Eller skulle man kunna "renovera" den gamla ratten, är mest/svårt sliten på översidan.
Tackar och ha en bra dag

vfr
2024-05-29, 09:16
Man kan skicka iväg rattar på renovering, t.ex. till MeinLenkrad i Tyskland, och det finns flera. Personligen så vet jag inte vilka rattar som skulle kunna tänkas passa. Är inte Amarok kontruerad i samarbete med någon annan? Isåfall skull det kunna tänkas vara kompatibelt med något helt annat än VW. Men någon annan har säkert bättre svar på den delen... :-)

Marcus
2024-05-29, 11:21
Amarok generation 1 (2010) är 100 % VW. Amarok generation 2 (2023) är utvecklad i samarbete med Ford och byggs också av Ford.

vfr
2024-05-29, 21:10
Då var jag inte helt fel ute. Iallafall gällande den nya generationen.

Men nu verkar detta ju vara den äldre generationen, och då är det väl troligast att ratten mm är samma som på andra VW för den tiden. Då skulle kanske ett byte från en sådan kunna vara möjligt.