Visa fullständig version : Köpa diesel igen men har jag för kort pendlingsstäcka?
Hej,
Är sugen på en Tiguan Diesel (då jag behöver bra dragvikt + awd). Men är 2,2-2,3mil (20-25min åktid) för kort för en diesel?
Nya modellen som jag är sugen på.
Vad är det för typ av väg du kör den sträckan? Jag tycker den borde bli varm, förutsatt hastighet på ca 100-110 km/h. Hur mycket behöver du kunna dra? Laddhybriden med 272 hk får dra 2000 kg, TDI 2300 kg.
70-80km/h 70% av vägen annars 40-50km/h.
Precis, men men kostar betydligt mycket mer med likanade utrustning, just nu iaf.
candyweiss
2024-05-29, 20:10
Då säger jag bensinare. Var själv i samma sits när jag köpte min Tiguan. Har 30 km enkel väg, mest 100-väg och motorväg.
TSI modellen får dra 1800 kg. Men frågan är hur mycket Oskar behöver kunna dra. Personligen hade det stört mig mycket att behöva betala ca 12 000 kr om året i fordonsskatt, som TDI 193 lär kosta, om jag inte körde så oerhört mycket att det lönade sig ändå. Men visst, ibland har man ju inget val om exempelvis dragvikt är helt avgörande.
candyweiss
2024-05-30, 00:02
Min 2.0 tsi får dra 2500 kg.
AndySwede
2024-05-30, 06:26
Håller med. Inte en chans att dpf kan regenerera på de sträckorna så då krävs det regelbundna långkörningar. Krångligt.
Min 2.0 tsi får dra 2500 kg.
Japp, men 2,0 TSI erbjuds inte i Tiguan generation 3 i Sverige, den Tiguan generation som tråden avser.
Tack för allas input. Dragvikten i bensin/hybrid är tillräcklig. Dock saknar de AWD vilket jag kommer att sakna tyvärr.
Men då släpper jag tanken på Diesel iaf, kanske får man byta märke om jag ska hitta det jag söker:(
Crille82
2024-05-31, 23:08
Har liknande körmönster som dig och har haft flera dieslar av olika märken. Aldrig haft problem med att regeringen blivit avbruten för många gånger så den behövts tvångsregenererats.
Min mångåriga erfarenhet från VW/Audi-verkstad är att i de fall den problematiken uppstått är när bilägaren i princip uteslutande körts sträckor på ca. en mil.
Min uppfattning är att ditt körmönster sannolikt inte kommer vålla problem.
Tack så mycket, kör i regel minst en längre runda i veckan så kanske kan gå.
Jag äger en Passat 2,0 TDI generation 8 från 2015 med SCR som under sin livstid på hittills 16 000 mil mestadels gått en daglig sträcka på 22 km enkel resa där 15 km är väg med hastighet 100-110 km/h och 7 km väg med hastighet 40-60-70 km/h. Bilen har återkommande utfört regenerering av DPF. Inga problem kopplat till avgasrening. Jag har ägt bilen sedan den var ny.
För er information, vart en eHybrid 204hk :).