handdator

Visa fullständig version : Dålig kyla AC Volkswagen Passat 3C 2014



Nuggit
2024-05-18, 17:20
Hej! Har upptäckt att det är väldigt dålig kyla i min Passat 3C. Svårt att säga om det är obefintligt eller bara dåligt.

Fråga1, har någon koll på vilken felkodsgrupp ACn ligger under? Samt eventuell säkring att kolla?

Detta leder mig till fråga2: Är det lönt att köra en påfyllning av systemet , vad brukar det isåfall kosta? Är troligtvis inte värt några större ingrepp då bilen närmar dig 30 000mil.


Några tips?
/Svettigt

Crille82
2024-05-18, 17:38
Det är vanligt att kompressorn pajar, eller rättare sagt magnetkopplingen på remhjulet.

Nuggit
2024-05-18, 17:42
Tack för svar! Har du några tips på att identifiera om det är problemet? Ger den någon felkod?

Samt, någon aning om vad det kan kosta att fixa?=)

Lasse62
2024-05-18, 19:45
Mycket vanligt att kompressorerna eller den styrventil som sitter i nyare kompressorer ger upp (-90 talets kompressorer var bättre)
Jag har bytt kompressor 3 ggr på 30000 mil i en -2015
Fördelen är att kompressorn inte kostar många kronor, har du bara någon som kan suga ur eventuell kvarvarande köldmedia och sedan med den nya kompressorn monterad vacumsuga och fylla på den gamla /ny köldmedia så kan du göra resterande jobb själv.

Lossa remspännaren och häng av remmen (notera hur den ska sitta) lossa de två rören till kompressorn, lossa fästskruvarna och ta ner kompressorn (på vissa bilar kan man behöva lossa en av kylarslangarna som sitter i vägen) montera den nya.
Större delen av jobbet görs underifrån lämpligen med bilen på en lyft.

Någon riktig felkod får man inte (om felet inte är att det är för lite köldmedia) men med VCDS kan man få fram om kompressorn bygger tryck eller inte när den aktiveras.

Det går att prova att byta styrventilen på kompressorn men prisskillnaden mot en ny kompressor ger liten vinst, + att det finns ett otal olika ventiler och ska du göra rätt måste systemet tömmas på samma sätt som ovan, även om det går att byta om man är väldigt snabb med bara lite köldmediaförlust, men då ska man vara 110% säker på att den nya ventilen passar.
Art nummer på kompressorn är till liten eller ingen hjälp här.

Ska du lämna bort jobbet så brukar det hamna mellan 10 och 15 tkr

pudas
2024-05-18, 20:18
Det är väl inte lagligt att öppna/tömma ac system fortfarande?
Nu är det ju inte bara kompressorn som kan fela, så traditionell felsökning är oftast oundvikligt. Läckage i kondensor och kopplingar är nog vanligast. Priserna på delar är nog förhållandevis lägre än för säg tjugo år sen och dom flesta etablerade bilverkstäder har kunskap och utrustning för AC jobb. Vilket har gjort att dom bruka jaga kunder med erbjudanden på AC service!
Förra sommaren började det kyla dåligt i frugans merc CLK, det var en yttertempgivare dom bytte plus några hekto gas , kostade 1600:- på en AD- bilverkstad, inte farligt tycker jag!

AndySwede
2024-05-18, 20:18
Det kan ju också bero på motorerna i klimatanläggningen som styr flapsen för luftflödet. Felkoder kan ge värdefull information.

Lasse62
2024-05-18, 23:08
Visst får man öppna/tömma/fylla systemen med köldmedia om du har certifiering, vore svårt annars.

Visst kan det vara andra fel men då kan man som sagt få ut felkoder, fel på själva kopplingen i remhjulet och på styrventilen ger inga felkoder, däremot är det lätt att se med b.la VCDS om kompressorn bygger upp något tryck.

Tyvärr verkar det vara synnerligen taskig kvalité på kompressorerna idag, jag har bytt 6 ggr bara inom familjen och barnens bilar på 2 år, 3 bilar

pudas
2024-05-19, 06:49
Ursäkta dålig formulering, givetvis menade jag att öppna och låta pysa ut i fria luften som hemmamekare.
Kan inte se att dagens kompressorer skulle vara dåliga. Inte haft några dåliga kompressorer på över 20 år, på VW, Audi, Mercedes, Mini, Honda, SAAB, Peugeot!

Nuggit
2024-05-19, 13:28
Det kan ju också bero på motorerna i klimatanläggningen som styr flapsen för luftflödet. Felkoder kan ge värdefull information.

Hej!
Detta är som säkert märks inte speciellt bra på det här så oerhört tacksam för all hjälp!
Detta ringer dock en klocka!
Märkte i vintras att det enbart kom värme ur "förarens halva"... resten av utblåsen blåste sval luft.

Har även 2 felkoder i HVAC :
1: B109515 : Right temperature door potentiometer / actuator, open circuit short circuit to B+
2: B108D71 : Right temperature flap positioning motor, actuator jammed

Är detta något som kan påverka? Vid dagens färd upplever jag att passagerarsidans utblås blåser betydligt svalare än förarsidan. Noterar även att "ventilgallret" uppe vid rutan känns väldigt kallt när man tar på det vilket får mig att känna att ACn faktiskt jobbar.

Om nu dessa felkoder är någonting att gå efter. Är dessa motorer / reglage något man kan komma åt hyffsat enkelt eller är det "som vanligt" att bilen är byggd runt dessa ? ;-)

Eller är det så att dessa inte bör påverkar funktionen överhuvudtaget?

Återigen stort tack för all hjälp, uppskattas verkligen!

pudas
2024-05-19, 17:31
Tycker absolut att det låter som att du är sanningen på spåren, som lekman dock! Har inte gjort något liknande jobb på VW, men väl en gammal Audi 100! Troligen likartad konstruktion. Många år sen, men vill minnas att det är tämligen krångligt, bytte kupefläkt från motorumet enligt något som kallades "fulmetoden"!
Och hade loss och renoverade en flappmotor. Vill minnas att viss demontering av mittkonsolen krävdes.
Kunskap är det viktigaste. Ta reda på var alla komponenter sitter, hur man kommer dit utan att förstöra något. Finns säkert Y-T videos i ämnet, men kom ihåg att vem som helst kan lägga upp en video, även dom värsta klåparna!
Sen kan nog felkod:B109515 vara lite lurig då det felet kan sitta var som helst längs kablarna, eller om du har tur, koden kanske försvinner om du fixar ställmotorn!

Nuggit
2024-05-26, 18:53
Uppdatering:
Har rotat efter ställmotorerna, på passagerarsidan hittade jag ett gäng, där alla utom en rör sig problemfritt, den som strular lite rör sig i vad som ser ut att vara full "räckvidd" däremot lite nervöst... rycker lite och har sig. Efter att ha petat runt lite där försvann alla felkoder förutom en om att basic setting inte kunde hittas eller liknande.

Passade på att med värmekamera mäta temperaturen vid utblåsen. De två utblåsen vid mittkonsolen... där har det högre +6 grader medans det vänstra +21 grader... Med inställning på "MAX AC"...

Detta tycker jag tyder på att ACn faktiskt fungerar.

Kollade även efter ställmotorn på vänster sida... kom bara åt så jag såg "baksidan" av den men den roterade i.af. problemfritt till synes...

Det går även två rör in mot "området runt ställmotorn" Om dessa nu har med ACn att göra eller ej kanske någon vet bättre? Dessa var i.af. väldigt varma på förarsidan.

Kan även lägga till att spontant känns det som att det blåser något mindre ut förarsidans utblås jämfört med passagerarutblåsen (som har kyla).

pudas
2024-05-27, 09:52
Som jag skrev tidigare i tråden så har jag renoverat en ställmotor på en Audi100, troligtvis likartad mojäng.
Dom är fullt möjliga att fixa då det vanligaste felet med dom är att hela huset blir fullt av koldamm! Detta koldamm gör att strömmen hoppar runt lite hursomhelst, utom dit den ska! Varför blir det sådär? Jo på grund av en extremt billig konstruktion! Elmotorn ligger lös i plastbehållaren, ej inkappslad så allt koldamm blir en enda gegga som kortsluter motorn!
Givetvis är den klassad som "non serviceable part", men inte för en Smålänning! Ställmotorn hålls ihop av rörnitar som man enkelt borrar ur och ersätter med passande bult vid montering. Resten är enkelt, bara rengöra inne i ställmotorn och återfetta kugghjulen med siliconfett.