handdator

Visa fullständig version : 2.0 TDI 190 - motoroptimering med eller utan DSG-optimering?



mjolle
2024-04-26, 13:50
Tittar på att uppgradera kraften i vår Tiguan 2.0 TDI 190 hk. Cirka 30 hk till och 60-70 Nm extra är väl vad leverantörerna erbjuder.

Men jag ser att de även har "optimering" eller omprogrammering av DSG-lådan. Är det nån som har erfarenheter av det, är det överflödigt eller gör det livet roligare?

Kulan
2024-04-26, 16:31
Tjena! Jag tycker optimering på lådan är överkurs framförallt om det inte är en värsting bil du har. Jag fick med min DSG optimering när jag gjorde min motor optimering , gôbben som utförde detta skrattade och sa ”detta är det mest överdrivna jag gjort” [emoji28] Jag har en passat alltrack 2013. Motor absolut men inte låda.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

candyweiss
2024-04-26, 17:29
Jag har optimerat både motor och DSG. Utan optimering på lådan blev det väl ok, men när lådan blev optimerad då kändes allt rätt. Så här skulle lådan varit från fabrik. Växlar betydligt snabbare och distinktare. Optimeringen av lådan gjorde pricken över i:et. Jag körde för ca 2 veckor med bara optimerad motor och saknade det grymt mycket på DSG. Lådan är dyr att optimera men det är lätt värt det.
Tiguan II 2.0 tsi 180 hk och 320 Nm till 260 hk och 400 Nm.
Ändra: Optimeringar av DSG kan nog skilja väldigt mycket. Jag hade lådan optimerad hos en annan firma innan, men den gillade jag inte. Den växlade mycket hårdare och brutalare. Var nog tänkt till lite mer effekt i motorn?

mjolle
2024-04-26, 19:17
Intressant, vilka leverantörer var det?

Jag tycker att lådan i Tiguanen känns helt okej, men den kan upplevas som lite seg i växlarna ibland. Sportläget känns på ett sätt mer naturligt.

BSR hade en av sina vanliga rabatter på motoroptimering, men för DSG-förändringar måste man åka till Växjö. Vilket inte lockar.

candyweiss
2024-04-26, 19:54
BSR, DSG gjorde firman i Skåne som också optimerade motorn i deras verkstad.