handdator

Visa fullständig version : VW lupo 2004 startar inte



Luipo
2024-03-11, 16:56
Hej! detta är ju en gammal bil men aja,

Har en VW Lupo 2004 1.4 Som vägrar starta, Motorn går inte runt, Vad kan felet vara?

Tacksam för hjälp så jag kan få igång den :D

Sn00k
2024-03-11, 17:29
Skuren kambrygga pga frusen vevhusventilation.. är en gissning.. kolla kamremmarna och prova nolla motorn.

Luipo
2024-03-11, 17:34
Köpte bilen av en snubbe för 1 vecka sedan så jag var medveten om felet på så vis. Men hade varit roligt att Få igång Bilen. Men du tror inte det är någon startmotor eller Liknade?

henca
2024-03-11, 18:28
Om det är start-motorn som är trasig kanske du skulle kunna rulla igång bilen? I med 2ans växel, ned med kopplingen, börja rulla nedför en backe och upp med kopplingen.

Alternativt, på plan mark: I med neutral växel, spring så att bilen får fart, hoppa in i bilen, ned med koppling, i med 2ans växel och upp med koppling.

Naturligtvis skall tändningen vara påslagen vid bägge typerna av övning enligt ovan.

m v h Henrik

Luipo
2024-03-11, 20:18
Om det är start-motorn som är trasig kanske du skulle kunna rulla igång bilen? I med 2ans växel, ned med kopplingen, börja rulla nedför en backe och upp med kopplingen.

Alternativt, på plan mark: I med neutral växel, spring så att bilen får fart, hoppa in i bilen, ned med koppling, i med 2ans växel och upp med koppling.

Naturligtvis skall tändningen vara påslagen vid bägge typerna av övning enligt ovan.

m v h Henrik


Hej! Vet inte om det funkar överhuvudtaget då inte ens tändningen Fungerar. Om man vrider om nyckeln så tänds inga lampor eller något.

AndySwede
2024-03-12, 06:16
Okej…. Då kanske du ska ta lite hjälp och be någon kolla så du har ett fungerande batteri i bilen.

Luipo
2024-03-12, 10:33
Hej! Har en multimeter det borde väl funka bra? Osäker på hur man mäter dock, Aldrig gjort på en Lupo någonsin ����

AndySwede
2024-03-12, 12:01
Jaja, oj det är ju bra att du vill lära dig. Batteriet i en Lupo är som alla andra bilbatterier, ingen skillnad där. Testpinnarna på vardera plus och minuspol, mulimetern inställd på att mäta volt DC. Du bör ha minst 12 volt, gärna 12,5. Det ger inte hela sanningen, för säkerhets skull kan du mäta samtidigt som någon vrider om nyckeln för att starta.

Luipo
2024-03-12, 12:16
Visst är det röd på plus och Svart är minus. Har en biltema multimeter för 120 kr men det borde väl gå bra. Det borde väl funka? Men visst är röd på plus och svart på minus som man mäter?

Peter-C
2024-03-12, 14:22
Ja det är det.

Luipo
2024-03-13, 18:10
Såg att denna polen även satt väldigt löst när jag lyfte på den där plastgrejen. Inte tittat där innan faktiskt för ej haft tiden att Vara i garaget förens idag. Hur som helst det löste ju inte problemet så vad ska man satsa på. Är det mäta med multimeter iaf? Multimeter bör väl vara steg 1 men han som ska hjälpa till har ej hunnit ännu ����

- - - Uppdaterad - - -

14476

henca
2024-03-14, 07:49
Ja, mät med multimeter eller prova på vinst eller förlust att ladda batteriet med en batteriladdare något dygn.

m v h Henrik

Luipo
2024-03-15, 14:17
hej! Har varit och mätt med multimeter, Det visar 1,71 Volt. Och det skall väl ligga runt 12,5 egentligen? Så vad kan felet vara?

tacksam för hjälp och tips snabbt!

Andersson Racing
2024-03-15, 17:16
Att batteriet är urladdat/kasst.

1. Prova att ladda batteriet under natten. Mät sedan igen. Om problemet kvarstår, gå till punkt 2.
2. Köp ett nytt batteri.

Luipo
2024-03-15, 19:00
Att batteriet är urladdat/kasst.

1. Prova att ladda batteriet under natten. Mät sedan igen. Om problemet kvarstår, gå till punkt 2.
2. Köp ett nytt batteri.

Hej! Har tyvärr ingen Batteriladdare så kommer nog gå på punkt 2 direkt 😀

henca
2024-03-15, 19:02
Även nya batterier bör laddas, en batteriladdare kan vara bra att ha...

m v h Henrik

Andersson Racing
2024-03-16, 10:49
Uppdatera gärna tråden när du bytt batteri, vore ju gött om det ”bara” var något så simpelt! Fäst nu batteriklämmorna så ordenligt som möjligt samt skruva fast dem hårt, dock utan att knäcka gängorna.

Luipo
2024-03-16, 12:24
Även nya batterier bör laddas, en batteriladdare kan vara bra att ha...

m v h Henrik

Hej! Jo ska införskaffa en framöver. Men kan man köpa ett batteri idag och sätta i. Samt införskaffa en batteriladdare framöver och Använda? Bilen ska ju ej köras på nån dag ännu men ska byta batteri i den bara.

henca
2024-03-16, 13:01
Det beror nog lite på var du köper batteriet om det bara är att sätta i. Köper du av en handlare som haft en underhållsladdare kopplad till batteriet någon gång senaste kvartalet är det nog lugnt. Annars, för säkerhets skull, känner du någon som har en bilbatteriladdare? I så fall kanske du kan köra hem batteriet till någon kompis och ladda där innan du sätter i batteriet.

Det är nog inte så mycket chansning att köpa nytt batteri. Om spänningen är så låg som 1.71V har nog det gamla batteriet tagit stryk, sannolikt har flera celler gått i det. Därmed inte säkert sagt att det bara är batteriet det är problem med...

Vet du hur länge bilen stått still? Finns det någon servicebok där det står när kamrem senast byttes?

Om du nu har svårt att ladda batteriet skulle ju ett alternativ kunna vara att bara chansa och köpa ett nytt och hoppas att det nya batteriet är hyfsat full-laddat. Som plan B kan man sedan köpa en starbooster/powerbank om inte det nya batteriet skulle orka dra runt motorn. Men en bra startbooster är dyrare än en batteriladdare, den kan i värsta fall även vara dyrare än bilbatteriet.

m v h Henrik

Andersson Racing
2024-03-16, 15:02
Åk till Biltema Falköping, de har öppet till kl. 18.00, köp ett batteri för 900 kr och en batteriladdare för ca 300 kr, åk hem sätt på laddning över natten, montera in allt i bilen och provstarta. Startar inte bilen då så kan du utesluta batteriet som felkälla. Ditt nuvarande batteri är det ändå till 99 procent fel på så ett nytt batteri kommer du ändå behöva införskaffa om du vill ha igång bilen framgent.

Luipo
2024-03-16, 19:41
Hej! Köpte mig en batteriladdare bara för testa för Skojsskull på det gamla batteriet. Laddaren fungerar ju såhär att när den laddar lyser det Charge. Men min lyser bara Power den lyser inte charge över huvud taget. Har jag satt alla saker rätt? Bifogar en bild. 14485

Andersson Racing
2024-03-16, 23:59
Ditt batteri tar mycket troligt inte emot laddning, det är kaputt….. köp nytt batteri……

henca
2024-03-17, 12:01
Ja, du har kopplat rätt och precis som Andersson Racing skriver vill inte batteriet ta laddning. Det fenomenet har jag sett på batterier som visar betydligt högre spänning än ditt batteri.

Några gånger har jag "lurat igång" döda batterier (med spänning kring ca 10 volt) genom att med startkablar parallellkopplat dem till ett friskt batteri och sedan kopplat laddaren till det friska batteriet. Även om jag då kunnat få upp batteriet till att kunna orka starta bilen har det sen oftast sedan ändå krävts ett nytt batteri. Jag skulle inte våga göra en sådan koppling med startkablar när det skiljer så pass mycket i spänning mellan det dåliga och det friska batteriet. Man kan hitta otäcka bilder på nätet på bilbatterier som exploderat när de laddats, då skvätter det frätande syra om batteriet. När batteriet laddas bildas vätgas. Bilbatteriladdare har oftast några inbyggda skyddsmekanismer, den försöker inte ladda ett batteri som är allt för dåligt och den försöker inte ladda om man skulle råka koppla polerna fel.

I vilket fall som helst kommer batteriladdaren vara bra att ha när du skaffat ett fungerande batteri.

m v h Henrik

Luipo
2024-03-17, 16:56
Hade batteri laddaren på ett tag igår bara för att ”Testa” och mätte sedan efter en stund på batteriet och då visar den 2,3 volt. Det har ju inte ökat mycket men nånting iaf. Hur är det möjligt?

henca
2024-03-17, 19:09
Är batteriet i ett varmare utrymme nu än är du mätte första gången? Batterier kan ge högre spänning vid högre temperatur. Oftast brukar bilbatterier dö på vintern då de är lite extra trötta i kall temperatur och dessutom skall dra runt en motor i trögare olja.

Annars skulle det ju också kunna vara så att batteriladdaren emellanåt gör små försök att ladda men upptäcker att nej, här rusar det alldeles för mycket ström och avbryter. Du kan ju prova att ladda under några dygn och se om spänningen ökar ännu mer.

Men jag har som sagt inte så stort förtroende för det batteriet, om du försöker ladda, gör det i ett utrymme där det inte skulle vara jättetrist om en explosion stänker runt syra.

m v h Henrik

Luipo
2024-03-18, 17:50
UPDATE: Köpt nytt batteri och nu startar bilen.