Visa fullständig version : Tja på Passat my2018 Stockholm
Jaurocha
2024-03-03, 12:42
Jag är sugen på att få till tja på min Passat my2018.
Den har AAC och Lane assist så hårdvaran borde finnas.
Någon som har tips om var man kan vända sig i Stockholm 2024 för att få detta gjort?
Jag har inte själv provat OpenPilot (ingen av mina bilar är ny nog för att ha hårdvara till ACC eller lane assist) men det verkar ju ge ganska bra Traffic Jam Assist av vad man kan se på nätet:
https://www.youtube.com/watch?v=3wQGYFQV904
Hur väl detta verkligen sen funkar i praktiken på din Passat känns lite osäkert. På https://github.com/commaai/openpilot/blob/master/docs/CARS.md#footnotes står det:
1openpilot Longitudinal Control (Alpha) is available behind a toggle; the toggle is only available in non-release branches such as devel or master-ci.
11Refers only to the MQB-based European B8 Passat, not the NMS Passat in the USA/China/Mideast markets.
13Only available for vehicles using a gateway (J533) harness. At this time, vehicles using a camera harness are limited to using stock ACC.
...vilket verkar vara de fotnoter som gäller för din Passat enligt https://github.com/commaai/openpilot/blob/master/docs/CARS.md
(https://github.com/commaai/openpilot/blob/master/docs/CARS.md)
Om jag förstått det rätt krävs det att man köper till lite extra hårdvara för att kunna köra OpenPilot.
m v h Henrik
AndySwede
2024-03-03, 18:01
Jag är sugen på att få till tja på min Passat my2018.
Den har AAC och Lane assist så hårdvaran borde finnas.
Någon som har tips om var man kan vända sig i Stockholm 2024 för att få detta gjort?
Det är troligt att jag kan hjälpa dig. Skicka pm.
Jaurocha
2024-06-06, 10:30
Jag har nu fått TJA (Traffic Jam Assist (https://www.volkswagen.co.uk/en/technology/driver-assist/traffic-jam-assist.html)) att fungera på min Passat GTE.
Det tog en stund för att det var svårt att få information om vad det verkligen är och hur den fungerar/aktiveras.
Från den information jag hittade så var TJA ”Lane Assist (LA) under 60 km/h”.
Men i själva verket är det att LA försätter att vara aktiv under 60 km/h OM du använder farthållare.
Så när jag testade så körde jag 65 km/h med aktiv LA och sedan saktade ner för att se om den kopplade ur vid 60 km/h, vilket den naturligt vis gjorde.
Här gjorde jag massa kodning med obdeleven från massa sidor där folk var tvärsäkra på att deras kombination var den som aktiverade TJA.
Ingen gjorde någon skillnad och många visste inte ens vad TJA är (https://www.volkswagen.co.uk/en/technology/driver-assist/traffic-jam-assist.html).
Så jag gav upp att få i gång den.
Sedan av en ren slump satte jag på farthållaren vid låg fart när jag råkade ha LA aktiverat och plötsligt vart ikonen grön och bilen böjande styra själv.
För att ta reda på vad som behövdes för att den skulle fungera så tog jag bort alla ändringar jag gjort med obdeleven, men TJA fungerade även efter det.
Så det enda som behövdes vara att uppdatera kameran.
Utgångsläge:
Passat GTE MY2018.
DSG
Emergency Assist system
Lane assist / Travel assist (Den LA som styr så att bilen håller i mitten på din fil. Inte den som stutsar mellan linjerna för att förhindra avåkning)
ACC farthållare (som funkar ner till stillastående och startar själv när bilen framför kör i väg, vet inte om alla ACC är så, men min är)
Detta system gjorde att jag långa sträckor kunnat låta bilen köra själv. Finns massa på YouTube om det.
Varför TJA?
För mig var det irriterande att bilen kopplade ut LA bara för att hastigheten råkade bli 59 kmh.
Jag låter bilen köra själv ganska mycket (mest för att jag tycker det är tråkigt med en stor tung automat som mest bara tuffar på från punkt a till b) och det kändes inte naturligt att den kopplade ur, inte för att den inte fungerar längre, utan bara för att någon siffra sa det.
Jag hade också en Tiguan 2019 på en semester och vart överraskad hur mycket man kunde låta bilen glida längs vägen medans man själv kunde titta på naturen.
Sedan sitter jag i kö till och från och det går ju att använda TJA till det en är tänkt för också….
Aktivera TJA i bilen.
Av den info jag hittat så måste kameran bakom backspegeln stödja TJA för att man ska ha någon chans att aktivera TJA. Det gör den inte på Passat utan uppdatering.
Här fick jag hjälp av AndySwede med att uppdatera kameran.
När det var gjort behövdes inget mer på min bil för att TJA v1.0 skulle fungera.
Av det övriga jag ändrade så såg jag iaf ingen förändring i bilen.
Det finns en inställning för att visa TJA i menyn men den ändrade inget den heller.
Det finns massor av sidor som hävdar att man behöver koda en det ena en det andra men nästan allt verkar bara vara påhitt. Man ser ganska snabbt att det inte stämmer när man börjar sammanställa info från flera olika källor.
Aktivera TJA i trafiken.
Kör med farthållare under 60 km/h med LA aktiverad. (Tog mig 2,5 vecka att klura ut)
Vad kan man göra?
Efter att ha uppdaterat kameran så fick jag TJA v1.0 i bilen.
Det innebär ” Adaptiv farthållare och filbytesvarning för att automatiskt hantera gas och broms i trafikstockningar, vilket håller fordonet i rätt fil och låter det stå stilla i tre sekunder utan mänsklig intervention.”
Det krävs att bilen kan se linjer på vägen som den förstår. Man får lära sig när det ser bra ut och när man kan räkna med att bilen tappar bort sig. Det är inte så enkelt att det alltid fungerar när strecken är tydliga och att det inte gör det när strecken är otydliga.
Vad är bra att använda den till?
Till det den är gjord för, naturligt vis. Att låta bilen köra själv i köer. Det är skönt att slippa sitta och fokusera på att hålla bakluckan framför bilen på lagom avstånd.
Men även på lätt trafikerade inte allt för kurviga landsvägar funkar bra.
Det är också skönt vid infartstrafik att LA inte kopplas ur och i bara för att hastigheten pendlar mellan 55 och 65.
Vad kan man använda den till också?
VW skriver lite vagt att systemet kör själv ”within the system's limitations”…
I praktiken betyder det att ”ibland lägger självkörningen av”.
Men jag låter som sagt bilen köra själv ganska mycket. Och då även på platser där det kanske inte var tänkt från VW’s sida.
Det har tagit en stund att ställa in bilen så att den passar mig men nu är jag nöjd med den.
Jag kan till exempel låta bilen följa bilen framför och förutsäga att den kommer att tappa bort sig i rondellen som kommer och ta över när den kopplar ur LA, för att lämna tillbaka till bilen när den hittar filen igen straxt efter rondellen. Eller att sitta och äta glass eller titta på utsikten medans bilen kör. Jag har även löst att inte behöva hålla i ratten om jag inte vill.
En hel del frihet under ansvar.
Här måste man lära sig att köra bil på ett annat sätt, men efter en stund så lär man sig vad bilen kan och inte kan. Lite som när man övningskörde för att ta körkort. Och jag tycker det är skönt att ha möjligheten till det från stillastående och uppåt.
TL;DR
TJA på Passat MY2018 med DSG, ACC, Emergency Assist och Lane assist / Travel assist.
Uppdatera kameran för TJA v1.0 (tack AndySwede). Ingen kodning utöver det.
Kör med farthållare under 60 km/h med LA aktiverad för att koppla in TJA,
AndySwede
2024-06-07, 06:23
Kul att det funkar! Tack för din writeup!
Precis som du skriver förekommer alltid en rad olika uppfattningar och påståenden om vad som funkar och inte. Till försvar kan sägas att bilarna kan vara olika konfigurerade beroende på vilken kontinent de är skeppade till.