handdator

Visa fullständig version : Dålig fjädring eller sänkt?



Arvinator
2024-02-09, 16:52
Hej

Köpt mig en Passat 2010 som jag upplever väldigt låg och har låg/dålig markfrigång. Det är med nöd och näppe jag kan använda orginaldomkraften och en verkstadsdomkraft är bara att glömma. Hur tar jag reda på ifall fjädrar och/eller stötdämpare är defekta och det är därför bilen är så låg eller om den är medvetet sänkt den eller något annat fel? Jag vill återställa den till "orginal" markfrigång.

Se bifoga fotografier. Fotot ifrån hjulhuset är vänster fram.

Trevlig helg

14403144041440514406

candyweiss
2024-02-09, 17:11
Fråga tidigare ägare brukar fungera bra.

AndySwede
2024-02-09, 17:25
2010… ja efter 14 år och 35.000 mil så är det definitivt läge att byta både fjädrar och dämpare.

Mex165
2024-02-09, 19:58
Den är nog sänkt, om ingen av fjädrarna gått av..
Nu har du ju köpt en R, så den var "låg" från början..
Köp nya från Tyskland, eller kolla runt på bildelsbasen efter kompletta, då (som tidigare nämnts) stötdämparna säkert är slut..

Arvinator
2024-02-09, 20:52
14 år stämmer bra men har gått 21000 mil. Visst ett lik, men man får mätta magen efter matsäck. Tack för tipsen beställer nya fjädrar och dämpare.

Arvinator
2024-02-09, 20:56
Dum fråga då jag är rätt kass på bilar, sänkningen innebär det normalt att man köper kortare fjädrar/stötdämpare alternativt minskar dem med någon klämring eller gör man även andra ingrepp på bilen?

a128
2024-02-09, 20:57
Lik !!
det finns kärror som är i betydligt sämre skick

:p

pudas
2024-02-09, 21:48
Är däck och fälg originaldimension ? Ser ju ut som att hjulen hamnar innanför skärmarna både fram och bak vilket biltillverkarna vill undvika.

AndySwede
2024-02-09, 22:28
14 år stämmer bra men har gått 21000 mil. Visst ett lik, men man får mätta magen efter matsäck. Tack för tipsen beställer nya fjädrar och dämpare.

Du orkade inte fylla i nödvändiga uppgifter så då blir ju svaren därefter om det ens blir några - gissningar.

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27236-Till-er-som-postar-supportfr%E5gor-ang-teknik

AndySwede
2024-02-09, 22:31
Den är nog sänkt, om ingen av fjädrarna gått av..
Nu har du ju köpt en R, så den var "låg" från början..
Köp nya från Tyskland, eller kolla runt på bildelsbasen efter kompletta, då (som tidigare nämnts) stötdämparna säkert är slut..

R-line är väl normalt 15mm lägre från fabrik på vissa modeller.

cheba
2024-02-09, 22:40
Dum fråga då jag är rätt kass på bilar, sänkningen innebär det normalt att man köper kortare fjädrar/stötdämpare alternativt minskar dem med någon klämring eller gör man även andra ingrepp på bilen?

Minimum för att göra en "riktig" sänkning är att byta till sänkfjädrar, som dels är kortare/mer progressiva än original för att bilen ska sitta lägre, samt styvare för att kompensera för minskad fjädringsväg. Vill man vara seriös så finns det även sportstötdämpare avsedda att användas med sänkfjädrar. Men dom allra flesta som sänker sin bil nöjer sig med att byta till sänkfjädrar och använder originaldämpare.

Det finns även fjäder+dämparkit med ställbar sänkning, där åstadkommer man önskad sänkning genom att flytta undre fjädersätet upp eller ner på dämparen (undre fjädersätet är som en stor mutter, och dämparen är gängad på utsidan av dämparcylindern).

Sen finns det förstås "alternativa" metoder såsom att kapa originalfjädrarna till önskad längd eller använda "klämmor" som klämmer ihop originalfjädrarna, men sånt är varken säkert eller godkänt av besiktningen.

Mex165
2024-02-10, 07:37
Sänkfjädrar på original dämpare, slutar med att dämparna dör i förtid..

Arvinator
2024-02-10, 10:15
Sänkfjädrar på original dämpare, slutar med att dämparna dör i förtid..


Minimum för att göra en "riktig" sänkning är att byta till sänkfjädrar, som dels är kortare/mer progressiva än original för att bilen ska sitta lägre, samt styvare för att kompensera för minskad fjädringsväg. Vill man vara seriös så finns det även sportstötdämpare avsedda att användas med sänkfjädrar. Men dom allra flesta som sänker sin bil nöjer sig med att byta till sänkfjädrar och använder originaldämpare.

Det finns även fjäder+dämparkit med ställbar sänkning, där åstadkommer man önskad sänkning genom att flytta undre fjädersätet upp eller ner på dämparen (undre fjädersätet är som en stor mutter, och dämparen är gängad på utsidan av dämparcylindern).

Sen finns det förstås "alternativa" metoder såsom att kapa originalfjädrarna till önskad längd eller använda "klämmor" som klämmer ihop originalfjädrarna, men sånt är varken säkert eller godkänt av besiktningen.


R-line är väl normalt 15mm lägre från fabrik på vissa modeller.


Du orkade inte fylla i nödvändiga uppgifter så då blir ju svaren därefter om det ens blir några - gissningar.

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27236-Till-er-som-postar-supportfr%E5gor-ang-teknik


Lik !!
det finns kärror som är i betydligt sämre skick

:p

Stort tack för alla svar, uppskattar verkligen er hjälp.

Har inga problem att skylta med vem jag är.

Mitt regnr FJN719


Enligt carinfo är bilen registrerad med 205/55/R16 vilket är samma dimension som sitter på bilen nu (dock ej orginalfälgar)

När det gäller fjädrar kollade jag på autodoc men blev lite osäker vilken modell jag skall beställa, finns de som inte benämnas något utöver att de är för framaxel, finns de som benämns för sportchassi, finns de som benämns för fordon med dåliga vägar utrustning, för fordon med standardchassi draganordning.. Jag kör en hel del på grusvägar och även en hel del släp. Dock fattar jag inte hur jag tar reda på om jag har sportchassi, bilen är märkt med "R" så funderar på om detta är sportchassi.

https://www.autodoc.se/reservdelar/fjadring-10213/vw/passat/passat-variant-3c5/32792-2-0-tdi-4motion?supplier%5B%5D=10001514407