handdator

Visa fullständig version : Startproblem vw Passat 1.8T B5-modell



Daniel59
2024-02-01, 20:08
Hej
Vår Passat 1.8T B5 har problem och jag tänkte kolla om någon har tips på felsökning.
Den är svårtstartad när den har stått ett längre tag, typ 1 dygn eller mer. Man får nöta startmotorn länge och prova upprepade gången, till slut börjar den gå på varv långt under tomgångsvarv, men så fort man ger gas så dör den. När man hållit på så ett tag så går den till slut någorlunda stabilt på tomgång runt 800rpm, men så for man rör gasen så dör den. Efter någon minuter på tomgång så börjar den svara på gaspådrag och till slut får man den att varva upp och sedan gå ner på en stabil tomgång. Den går nu att köra utan några större problem men jag kan tycka att den känns svag och lite ovillig.
Jag får felkoder av flera slag, men tänker att det beror på att man nöter ner batteriet och det är därför den uppfattar att det finns givarfel. En felindikering som stadigt har återkommit är Engine coolant temp sensor. I övrigt är den nya varje gång. Dessa har jag återställt och när jag ikväll provade och till slut fick den att gå så genererades inga felkoder.
Jag har, efter att den stått ett dygn lossat bränslematningen till commonrail och det fanns tryck kvar i ledningen och jag vred om tändningsnyckeln så gav den duktigt med bensin.

Finns det någon som har erfarenheter som kan tips om fortsatt felsökning.

Senare tillagda rader.
Efter byte av kylvattentempgivaren baktill på toppen så går nu bilen som den ska.
Tack till er som bidragit.

Sn00k
2024-02-01, 20:23
Byt kylvätsketempgivaren, G62, som sitter baktill på toppen.. är denna defekt så tror bilen antingen att det är -48°C ute och dränker motorn, eller så hänger den sig på ~90°C och du tappar hela kallstarten pga mager blandning.. när den sen blir varm går den normalt igen, det senare stämmer ju in på din beskrivning.

Posta gärna övriga felkoder, inga felkoder sätts "i onödan" på dessa styrsystem.

Daniel59
2024-02-02, 19:34
OK, tack.
Jag har beställt en givare. När jag demonterade den gamla så visade det sig att anslutningsstycket var fullt i kylarvätska. Det har troligen läkt in genom givaren och upp till kontaktstycket, hur nu det skulle gått till. De andra felkoderna var Camaxel position sensor, missfire mfl.

Sn00k
2024-02-03, 02:33
Då bör du nog också kolla G40 givaren på kamaxeln, kan ha pajjat alt. Olja i den, då syncar inte motorn vid start utan behöver flera varv på starten, OM den ens hoppar igång.