handdator

Visa fullständig version : Problem med ojämn drivning



Mallie
2023-12-19, 14:22
Hej!
Alldeles ny här och jag har problem med min gamla Passat -10, diesel 4WD.
Det började för ca ett år sedan, då jag märkte att bilen blev väldigt "tungkörd" och drev ojämnt när jag svängde fullt i låg hastighet, t ex vid parkering. Det bakhjul som blir innerst i svängen ska driva långsammare, men det vill driva lika snabbt och slirar därför om det är grus. Detta sker både när jag kör framåt och när jag backar.

In på verkstad och de misstänker Haldex, så den byter vi och även ett bromsok vänster bak. (Vänster bakdäck var väldigt slitet på insidan) Bilen blir inte bättre för det utan in på verkstad igen. Nu byter de bromsok höger fram men nu misstänker de att jag måste byta differential.

Själv förstår jag inte så mycket om bilar, men gissar att det blir en reparation i högre prisklass (likt Haldexbytet). Men grejen är att de vet inte med säkerhet att det är just det, så det känns ganska surt att lägga ut mer pengar på reparationer än vad bilen är värd...

Därför undrar jag om någon erfaren VW-ägare råkat ut för samma symtom? Kan det vara något annat fel? Eller är det kanske rent av läge för skroten?

Stort TACK på förhand! :)