handdator

Visa fullständig version : CarStick LTE



TommyHje
2023-12-14, 20:55
Hej!
Är det någon som använder en CarStick LTE i sin bil och fungerar det bra?
Jag hade en Volvo tidigare med uttag för sim-kort så jag kunde köra internet i bilen vilket jag tycker är suveränt!!!
Nu hoppas jag på att en CarStick LTE kan göra detta möjligt på samma sätt!

Mvh. Tommy

AndySwede
2023-12-15, 12:28
Jag vet inte vad en carstick är, annars är det ju utan merkostnad att dela internet hotspot från vilken telefon som helst i bilen.

candyweiss
2023-12-15, 12:57
Carstick är väl ett USB-modem med WiFi?

TommyHje
2023-12-17, 12:01
Japp! Det sitter ett SIM-kort i CarStick så det blir uppkopplat i bilen.
Visst kan jag använda telefon men den är inte alltid med och jag gillar att det funkar utan telefon liksom...

Ska pröva idag eller i morgon att sätta in stickan......

olle54
2023-12-21, 08:50
Tja hittar man ett vettigt abonemang så absolut. Mobilen kommer ju att ansluta själv och frågan är väl hur många GB man behöver och om det är värt kostnaden. Å andra sidan har man mobilt bredband på så drar ju det också data.
Går säkert att ställa in att mobilen i första hand ska välja wifi om det finns.

TommyHje
2023-12-21, 19:39
Jag har ju redan sim kortet jag hade i Volvon så behöver inte beställa något nytt.
Är ett surf-kort med pott och har aldrig gjort slut på det,tror det ligger på 20gb men inte säker !?

AndySwede
2023-12-21, 20:14
Det är helt ointressant för mig om det är 1gb, 100 eller mer. Poängen är ju att alla i bilen kan dela sin surf med alla, med de abonnemang de redan har. Men om du vill lägga 200, 300, 400, 500kr eller mer per månad för en carstick med abonnemang är det ju ditt val och din ekonomi. Om någon behöver i min bil, så delar jag med det jag har. Men det har aldrig hänt trots två tonåringar i bilen.

TommyHje
2023-12-22, 19:36
Det är helt ointressant för mig om det är 1gb, 100 eller mer. Poängen är ju att alla i bilen kan dela sin surf med alla, med de abonnemang de redan har. Men om du vill lägga 200, 300, 400, 500kr eller mer per månad för en carstick med abonnemang är det ju ditt val och din ekonomi. Om någon behöver i min bil, så delar jag med det jag har. Men det har aldrig hänt trots två tonåringar i bilen.

Jag delar gärna med mig,och någon större kostnad är det inte heller!
Jag tycker det är schysst att lyssna på internet radio samt Spotify näven när telefonen inte är med.

Eftersom det är ett "pott-abonnemang" så räcker det gott och väl att dela med sig även till ungdomar i baksätet.... :))

Mex165
2023-12-23, 08:43
Är det eftermarknads radio eller har carstick Android?

TommyHje
2023-12-25, 10:47
Är det eftermarknads radio eller har carstick Android?

Nä det är en original radio.
Jag fattar inte riktigt din fråga för övrigt!?

Är det verkligen ingen här som använder en CarStick???

/Tommy

AndySwede
2023-12-25, 11:56
Jag ser ingen som helst poäng med eller behov av en carstick.

Mex165
2023-12-25, 14:52
Du skrev "Jag tycker det är schysst att lyssna på internet radio samt Spotify näven när telefonen inte är med."

Hur får du till detta utan telefonen?

candyweiss
2023-12-25, 15:13
Kanske i en klocka?

TommyHje
2023-12-25, 15:40
Med en CarStick,den har ett sim kort i sig och delar till original radion.
Man får alltså internet i bilen,det är ju hela grejen liksom.

olle54
2023-12-25, 17:46
Då måste väl radion vara en Android radio som man kan ladda ner appar till? Eller har jag fel? Dessutom ska radion gå att ansluta till internet genom "stickan". Jag kan inte ladda ner appar till min original radio. Däremot genom AA som sen ansluter till radion via telefonen. Är ingen expert på detta men det låter lite konstigt. Är Sotify installerat från fabrik i radion?

TommyHje
2023-12-25, 17:53
Nä det går inte på alla apparater förstås,måste ju vara en som kan koppla upp sig på internet.

Mex165
2023-12-25, 18:02
Precis, det går inte utan att koppla till mobil eller klocka (mib3?)..

TommyHje
2023-12-25, 18:19
Nä som jag förstått så ska den fungera utan mobil eller klocka! (men kan ha fel)?
Vet att man måste registrera stickan i Vw appen men sen tror jag att stickan och sim kortet i den sköter uppkopplingen.

Varför skulle annars stickan ha ett aktivt surs sim kort???

/T

olle54
2023-12-25, 18:20
Precis, det går inte utan att koppla till mobil eller klocka (mib3?)..

Jag tror inte TommyHje är med riktigt här i våra tankegångar......

TommyHje
2023-12-25, 18:21
Nä som jag förstått så ska den fungera utan mobil eller klocka! (men kan ha fel)?
Vet att man måste registrera stickan i Vw appen men sen tror jag att stickan och sim kortet i den sköter uppkopplingen.

Varför skulle annars stickan ha ett aktivt surs sim kort???

/T
Surf sim kort!!!! Skulle det ju stå förstås!

- - - Uppdaterad - - -


Jag tror inte TommyHje är med riktigt här i våra tankegångar......

Berätta gärna!

AndySwede
2023-12-25, 18:49
Nu hämtar jag popcorn och en ny bärs. Det här ska bli intressant att följa ;)

TommyHje
2023-12-25, 19:12
:) Jag startade tråden i förhoppning om att någon som har och vet hur det fungerar. Men "kill-gissningar" är oxå roliga förstås.....

Mex165
2023-12-25, 20:00
Det låter väl mer som att du är mer insatt i detta än oss andra, så det är väl bara att prova..

olle54
2023-12-25, 20:35
För att reda ut detta bör vi veta vad du har för bil och vilken radio det sitter i den. Det är inte meningen att förolämpa dig Tommy!
Bilmärke, årsmodell och radioversion så tar vi det vidare därifrån.

TommyHje
2023-12-26, 15:02
Hej!
Nej jag blir inte förolämpad,klart det måste "lira" om det ska fungera och enligt mina efterforskningar ska det fungera med min radio. Composition Media,Discover Media. Amarok 2019

Det finns 4 olika varianter för att få internet i bilen enligt Vw (se nedan) och där nr: är mitt alternativ.
Sen om det fungerar som jag hoppas vet jag inte då jag fortfarande inte fått kontakt med någon som använder en "sticka".

1. Skapa en WLAN-hotspot med din smartphone

2. Använd en CarStick med ett separat SIM-kort (endast tillsammansnavigationssystemet ”Discover Media”)

3. Sätta i ett SIM-kort i den förberedda platsen eller använda en mobiltelefonmed fjärransluten SIM-åtkomstprofil (rSAP) (endast i kombination mednavigationssystemet ”Discover Pro” och ”Premium” samt telefongränssnittet”Premium”)

4. Automatisk internetanslutning via SIM-kortet i fordonet (eSIM). Detta alternativär bara tillgängligt i Touareg.

/Tommy

olle54
2023-12-26, 16:13
Jamen då har du koll nu förstår jag. En lång tråd där du fortfarande inte har fått svar på din ursprungliga fråga än. Tror inte att det finns så många som använder sig av en "sticka" idag då det mesta fungerar genom Android Auto och Carplay. En del som inte har så nya bilar skickar efter en Android radio från Kina och lyckas få det att fungera den vägen. Något jag är lite sugen på själv faktiskt.
Lycka till!

TommyHje
2023-12-26, 20:25
Ja du har nog rätt,känns som om jag oxå skulle gått den "enkla vägen" istället för att stöka med stickan!
Har fått in allt i radion men får det inte att "lira" som jag vill tyvärr. Kanske får kolla med supporten vad som felar?

Som sagt,hade hoppats på att hitta någon här som var bekant med denna sticka men men....

/Tommy

TommyHje
2023-12-27, 18:56
En förbannade CarStick till salu.............................................. ......

Jag ger upp!!!!

/T