handdator

Visa fullständig version : Passat (B8) BiTDI (240 hk) kraftigt ökad bränsleförbrukning efter ECU-uppdatatering?!



M Larsson
2023-11-21, 16:47
Har någon annan upplevt en kraftigt ökad bränsleförbrukning i samband med en ECU-uppdatering som VW verkar trycka ut nyligen?

Har en Passat (B8) 2.0 BiTDI (240 hk) DSG 4MOTION som var inne på normal service. Gått 16300 och givet variabelt serviceintervall var det gissningsvis 18-20 månader sedan jag var inne sist.

I samband med bokning uppger firman att det finnsen uppdatering som VW täcker utan kostnad som de kommer lägga på men ingen ytterligare info än så och ingen valfrihet. Då jag kollade runt lite innan service så verkade VW, Lagerstedts, Olofssons och andra firmor alla se att den uppdateringen behövde göras då jag fick samma notis vid bokningen av alla.

Efter servicen märks direkt en kraftigt ökad förbrukning och där jag innan kunde vid blandad körning utan större svårigheter ligga på 0.6 liter/mil har jag nu svårt att ens komma ner mot något som börjar på 0.7 dvs minst en deciliter ytterligare per mil och uppskattningsvis 15-20% ökad förbrukning. Alla variabler jag kan komma på som relevanta är jämförbara innan respektive efter service dvs jämförbara körmönster, temperaturer, däck,takboxar osv.

Hittils har mina kontakter med serviceverkstaden lämnat allt att önska och har i princip inte fått någon info vad denna ECU-uppdatering skulle fixa. Det enda klart uttalat sig om är att det är"normalt" och att det absolut inte har något att göra med någon gammal "dieselgate"-historia (även om denna Euro6 modell inte omfattades av detta då). Det enda serviceprotokollet ger info om är "OMPROGRAMMERING" med 23602599 som något slags artikelnummer

Någon annan som haft sin B8 inne nyligen, fått ensådan ECU-uppdatering och upplevt ökad förbrukning?[/FONT]

Mex165
2023-11-22, 00:04
Jag har inte dieselvarianten, men kan hjälpa dig med att få tillbaka den programvaran du hade tidigare, om 4 veckor..