handdator

Visa fullständig version : Höger framlykta fungerar inte



oskarstange
2023-10-17, 20:31
Hej,

I somras slutade xenon lampan på höger fram lysa på min farsas skoda octavia scout 2015.
Vi provade att byta xenon lampan för vi tänkte att det var den som hade gått sönder igen men det hjälpte inte.

Vi tog då och kollade vilka fel koder vi fick och det var följande:
C1081F0, Left headlamp power output, not coded
C1082F0, Right headlamp power output, not coded
U10BA00, Local data bus, No communication
C108231, Right headlamp power output stage, No signal
B121800, Right low beam headlamp bulb

Jag har försökt googla runt lite för att se ifall det är någon som vet felet är men har inte riktigt förstått ifall någon har samma problem.

Om det är någon som kan hjälpa så skulle det var jätte snällt då vi helst vill undvika att lämna in bilen på en verkstad.

MVh Oskar

henca
2023-10-18, 11:31
De två lampor som du nu har och vet att de inte funkar på höger sida, har du provat om någon av dem funkar på vänster sida?

m v h Henrik

oskarstange
2023-10-18, 12:15
Ja vi provat på vänster o då fungerar de

henca
2023-10-18, 19:05
Jag antar att ni testat säkringen också?

Måste medge att jag inte är så hemma på xenon-lampor, men har de kanske någon ballast som kan gå sönder?

m v h Henrik

oskarstange
2023-10-18, 19:27
säkringarna har vi kollat och de var hela

det verkar som det finns en ballast som sitter under framlyktan skulle kunna vara den, har kollat lite på andra forum nu och hittade en som beskrev sitt problem väldigt likt mitt och för han hade det fixat sig.

Det sitter dock en module till på samma ställe som flyttar xenonprojektorn upp/ner/vänster/höger, men den tänker jag kanske borde ge någon mer eller annan felkod?

Mex165
2023-10-19, 01:45
Billigaste felsökningen är att byta plats på ballasterna, då ser du direkt vad som orsakar problemet..