handdator

Visa fullständig version : We Connect



Bopper
2023-10-14, 13:58
Har fått mail om att appen We Connect ska försvinna 8 nov. och ersättas av Volkswagen-appen.
We Connect var ju bra för att starta parkeringsvärmare om man inte har fjärrkontrollen med sig. Detta ska väl fungera i nya appen, men jag kan inte hitta det? Nån som lyckats?

sturebyking
2023-10-14, 18:38
Jag har också uppmärksammat det. Hoppas det fixas.

Bopper
2023-10-15, 11:17
Ser nu att det är många som anmält detta. Hoppas de löser det...

https://play.google.com/store/apps/details?id=com.volkswagen.weconnect

Marcus
2023-10-15, 19:53
Det har alltid fungerat i VW (ID)-appen för mig (alltså inte We Connect).

Bopper
2023-10-15, 20:20
Eftersom du skriver ID, så antar jag att du inte menar bränslevärmare (diesel/bensin)? Verkar vara den som inte finns med.

AndySwede
2023-10-16, 06:24
Det här känns tyvärr igen från från tidigare uppdateringar och omgörningar av appen. Man hoppar över betaversionen och släpper en skarp som inte är testad. Finns lite trådar om detta.

Brave_Sir_Robin
2023-10-16, 07:56
Mailade weconnect om detta och de kommer lägga till den funktionen i nya appen. De skriver bara att 8/11 slutar den gamla appen fungera och den nya ska ha samma funktioner.

Bopper
2023-10-27, 08:19
Nu finns en knapp för värmaren i appen, men den verkar inte fungera...

365C9R
2023-11-06, 19:46
Funkar aldrig i nya appen "dina tidigare förfrågningar till fordonet bearbetas fortfarande".
Det har oftast gått dagar sen jag sist försökte...
Funkar inte längre i gamla We connnect heller.
Den föreslår att jag ska starta motorn och sen försöka igen.
Är jag framme vid bilen och har startat den behöver jag inte värmaren.
Ganska tondövt budskap. Man verkar ha noll koll på vad man håller på med?

AndySwede
2023-11-06, 20:34
Repeterar mitt inlägg #6. Det är långt ifrån första gången som man misslyckas med denna enkla funktionalitet. Min egen historik går tillbaka till 2016 med detta krångel efter uppdateringar och omgörningar av appen.

Nille1
2023-11-11, 11:48
Min uppfattning om mjukvaror och användargränssnitt som är utvecklade söder om Östersjön är att de ofta har rätt mycket övrigt att önska för att fungera eller ens vara ”nåt att ha”

vfr
2023-11-12, 16:02
Exakt vad menar du med "söder om Östersjön"?

Där finns ju egentligen en stor del av Europa, eller menar du Polen?

Nille1
2023-11-12, 16:37
Det mesta förutom Skandinavien.

Brave_Sir_Robin
2023-11-13, 07:26
Repeterar mitt inlägg #6. Det är långt ifrån första gången som man misslyckas med denna enkla funktionalitet. Min egen historik går tillbaka till 2016 med detta krångel efter uppdateringar och omgörningar av appen.

Håller med till 100%. Strul från o till med gamla appen sedan jag köpte bilen. Nya appen fungerar inte att starta värmare på. "Något har gått fel". Gamla fungerade fram tills de stängde av den i tisdags. Supporten säger att senaste versionen av nya appen släpptes samma dag som gamla appen stängdes ner. Version 2.20.1. Iphone. Denna "ska fungera" men för mig finns ingen uppdatering av appen så vet inte riktigt vad som pågår. Får inga svar från supporten på mail heller så tänkte ringa idag.

Bopper
2023-11-13, 11:20
Håller med till 100%. Strul från o till med gamla appen sedan jag köpte bilen. Nya appen fungerar inte att starta värmare på. "Något har gått fel". Gamla fungerade fram tills de stängde av den i tisdags. Supporten säger att senaste versionen av nya appen släpptes samma dag som gamla appen stängdes ner. Version 2.20.1. Iphone. Denna "ska fungera" men för mig finns ingen uppdatering av appen så vet inte riktigt vad som pågår. Får inga svar från supporten på mail heller så tänkte ringa idag.


Jag har version 3.1.1 till Android. Uppdaterades 3 nov. 2023.
Har faktiskt inte kollat om det går att starta värmaren nu. Tog för givet att de inte löst det...

365C9R
2023-11-14, 01:34
Nu funkar det för mig. Avinstallerade appen, startade om telefonen och installerade igen.
Värmaren fixad.
Men det går fortfarande inte att låsa eller låsa upp bilen med appen....

Bopper
2023-11-14, 09:51
Värmaren funkar för mig också nu! :)

Brave_Sir_Robin
2023-11-15, 08:03
Det är värt att nämna om ni kör android eller ios då det ju är helt olika appar. Jag har IOS och det fungerar fortfarande inte.
Allting uppdaterar direkt, bränsle, status osv samt om värmaren är igång men jag kan inte styra någonting alls. "Något blev fel".

Supporten sa förra veckan att ny version av appen 2.20.1 hade kommit och skulle lösa detta men den har jag aldrig sett. Pratade med supporten måndags och hon hade inte hört något om någon ny version. Engelska supporten har tagit över och jobbar på saken.

Brave_Sir_Robin
2023-11-20, 07:48
Värmare fungerar sedan typ fre/lör. Vet inte om alla har fått igång det men min gör det iallafall. Appen har inte uppdaterats utan de har väl fixat det på serversidan troligen.

Bopper
2023-11-20, 15:59
Samma här med Android. Minns att appen uppdaterades för några veckor sedan (mitt inlägg #8), men värmaren fungerade inte ändå. När jag sedan testade igen förra veckan, så fungerar det, utan någon ytterligare uppdatering. Så misstänker också att de gjort nåt på serversidan.

Bopper
2023-11-21, 18:19
Nu funkar inte appen... "Tyvärr! Fordonsrapporten är inte tillgänglig just nu. Försök igen senare."
"Anslutningen misslyckades" :(

awwd
2023-12-18, 16:08
Funkar "Volkswagen appen" nu för er andra? Strax under "Klimatreglering" har jag "Fordon" och den har aldrig funkat. "Tyvärr, nu gick något fel här. Försök igen senare"...

Även under "Fordonets tillstånd" är det något tokigt. "Belysning" och "Komfort har "varningstrianglar. Varför då kan man undra? Går inte att klicka på och i bilen visas inga problem.

/awwd

Mawe
2023-12-18, 22:19
Betalar ni för era appar? Jag har en E-Golf men får inte ut något vettigt av min app utan att betala hutlösa pengar för den. Hade varit nice att kunna se hur lång räckvidden är via telefonen.

Marcus
2023-12-19, 11:14
Gällande e-Golf så kan du se räckvidd i km, SoC, starta/stoppa laddning, starta/stoppa klimatisering med angiven temperatur, ställa olika avresetider med laddning till angiven SoC samt klimatisering, tuta/blinka, kördata, position, m.m. med kostnadspliktig grundfuktionalitet.

Bopper
2023-12-19, 13:24
Funkar "Volkswagen appen" nu för er andra? Strax under "Klimatreglering" har jag "Fordon" och den har aldrig funkat. "Tyvärr, nu gick något fel här. Försök igen senare"...

Även under "Fordonets tillstånd" är det något tokigt. "Belysning" och "Komfort har "varningstrianglar. Varför då kan man undra? Går inte att klicka på och i bilen visas inga problem.

/awwd

Har du iPhone eller Android?

Min Android strular kanske en gång av tio.
Första valet "Fordon" ska väl vara för att låsa/låsa upp bilen och den verkar inte fungera hos nån.
Använder mest för att starta värmaren. De andra funktionerna har jag knappt testat. Men de verkar fungera (förutom lås/lås upp då). Inga varningstrianglar.

awwd
2023-12-21, 12:52
Har Android. Roligt att du påpekar att "Fordon" (dvs lås/lås upp) inte verkar funka hos någon. Ringde till VW support och enligt dem finns inga kända fel med appen, allt fungerar felfritt... Som vanligt så innebär deras felsökningsscheman att man mer eller mindre ska om-installera hela mobilen innan de börjar felsöka i sin ände.

"Varningstrianglarna" har försvunnit, inså att det var meddelanden från senaste gången jag körde, då med släp och den varnade för lyset på släpen och även låsningen på draget. Denna detaljinfo finns inte i appen, men när jag loggade in på My Volkswagen på datorn fanns förklaringar där.

/awwd

OnTheSpot
2023-12-30, 11:43
Precis så ja, lås/lås upp har inte funkat för mig sen vw-appen ersatte we-connect. Får bara upp ett felmeddelande som säger ”oj, något blev fel försök igen” eller något i den stilen.

Dr Tinnitus
2024-01-08, 14:38
Jag fick också mail om att WeConnectGO skulle upphöra att finnas.
Jäkla skit då jag använde den appen en hel del för att registrera mina körningar mm.

Men så läste jag att man kunde ladda ner all samlad info om min bil och mitt konto, körningar tankning har allt, i en fil för framtida bruk.

Jag gjorde så och det enda man fick var allt i siffror, typ tabellform.
Jag vill ju kunna få upp allt för visning så som man kunde i GO-appen, alltså se mina körningar på karta etc etc etc, men inte fan då…
kontaktade VW supporten med fick bara trams som svar, typ ladda ner alla data, som jag gjort, men det går ju inte att använda till nåt vettigt.

Och den nya VW-appen är närmast värdelös i nuläget, med massor som fattas från den gamla GO-appen.

awwd
2024-02-02, 08:59
När jag hade telefonkontakt med VW support så blev jag varse att den "bild" på bilen som visas i appen förväntades vara "min" gröna Passat, inte den tecknade bil jag ser.

Fick någon vecka senare detta mailsvar; "Tack för att du använder Volkswagens digitala tjänster.

Som en del av vårt produktunderhåll och vidareutveckling av vår Volkswagen-app stöds inte längre fordonsbilden som visas i Volkswagen-appen för fordon från och med (2020).

Vi arbetar kontinuerligt med att förbättra och vidareutveckla våra produkter för att kunna erbjuda dig nya, innovativa och kundvänliga funktioner i appen.

Vi ber om er förståelse för denna åtgärd.

Vi ber om ursäkt för besväret. "

Känns väl som ett mindre problem än att lås/lås upp inte fungerar. Så skickade in den frågan igen och väntar nu på svar. Tyvärr har jag låga förväntningar, sannolikt "stöds inte" denna funktion i min fyra år gamla bil. Får för mig att just 2020 verkar vara ett "besvärligt mellanår" just mjukvarumässigt, har haft problem tidigare också med att bilen inte gick att nå remote överhuvudtaget. Skulle enligt support "bara" vara en uppgradering av mjukvaran för SIM-kortet. Slutade med total mjukvaruuppdatering = 8h verkstadsjobb för över 4000 kr...

Bopper
2024-02-02, 14:23
Från och med 2020? Jag ser "min bil" snett framifrån/sidan (2023).
Fast ofta är bilden bakifrån med röda baklysen. Vet inte vad det innebär?

awwd
2024-02-05, 09:00
Får ibland för mig att VWs mailsvar är "maskinöversatta" från annat språk så de avser antagligen endast årsmodell 2020. "Från 2020" skulle ju betyda alla moderna VW vilket känns otänkbart. Om endast rör 2020 styrker det ytterligare mitt antagande att my 2020 är "besvärligt" mjukvarumässigt.

/awwd

Brave_Sir_Robin
2024-02-06, 08:52
Jag har en 2019 Golf kombi och har lås/lås upp osv samt bilden på bilen är rätt modell och färg. Känns märkligt om din 1 år nyare bil inte är kompatibel.

AndySwede
2024-02-06, 09:50
Jag undrar om det är tekniken i bilarna som skapar dessa problem, eller de på andra sidan som programmerar. De problem som beskrivs här är identiska med de jag hade 2016 när den bilen var ny.

Bopper
2024-02-16, 09:51
Nu har det lagts till en möjlighet i appen, att bekräfta sin identitet, för att kunna låsa/låsa upp.
Verkar gå via en extern app från IDnow. Men jag har inte provat...

awwd
2024-02-19, 08:06
Precis. Nu funkar lås/lås upp i appen. Min identitet var redan bekräftad sedan tidigare, så det behövde jag inte göra.

/awwd

Brave_Sir_Robin
2024-02-19, 14:24
Nu har det lagts till en möjlighet i appen, att bekräfta sin identitet, för att kunna låsa/låsa upp.
Verkar gå via en extern app från IDnow. Men jag har inte provat...

Ja den funktionen har jag använt i gamla appen men har varit grå i nya appen tills nyss då den verkar aktiv även i nya. Gillar att de släpper en ny app parallellt under lång tid för att sen stänga ner gamla när nya inte ens har basfunktionerna aktiva. Så mycket strul som denna nya haft sedan gamla stängdes ner är löjligt. Nu verkar den tack och lov fungera hyfsat senaste tiden.