handdator

Visa fullständig version : Den omtvistade punkteringsprayen.



Odjuret
2023-09-28, 13:28
Att det finns många nackdelar och att reservdäck är att föredra. Det vet vi alla om.
Men för min del finns det ingen plats då jag har en gasbil. Att placera ett reservdäck fungerar inte alltid. Inte gånger jag kör till landet.
Så nu kan vi släppa reservdäckets fördelar. Då det tyvärr inte är ett alternativ.
Bilen har misstänker jag varit utrustad med vws förträffligt dyra punkteringsspray
Så vilka punkteringssprayer är bäst?
Är egentligen vws punkteringspray speciellt bra?

Vilka är bäst?

Marcus
2023-09-28, 14:37
Det finns så klart billigare däckfix, har ingen aning om det är några egentliga skillnader. Däremot, om du får ett så stort hål i däcket att VW:s däckfix inte löser problemet, då blir bilen bärgad på Mobilitetsgarantin, om bilen fått service hos VW enligt det konceptet. Så på ett sätt kan man kanske se det som en slags försäkring...

Mex165
2023-09-28, 22:00
Enklast och "bäst" är ett vanligt plugg-kitt.. Finns på biltema mfl..

Peter-C
2023-09-28, 22:40
Som Mex165 skriver.

Sådan har jag från Jula i en av bilarna som ej har reservhjul:

https://www.jula.se/catalog/bil-och-garage/biltillbehor/dackverktyg/dackverktyg/reparationssats-600209/

https://www.biltema.se/bil---mc/mc/verkstadsutrustning/dacktillbehor/reparationssats-dack-2000022836


Mobilitetsgaranti hjälper tyvärr inte mycket när man står ute på bygden, har dessutom ingen sådan då jag servar själv så långt det går numera :).

Odjuret
2023-09-29, 23:14
Jag har faktiskt funderat på att införsksffa mig ett pluggkitt. Lyckas man så verkar man kunna köra på som vanligt.

pudas
2023-09-30, 12:13
Det behöver absolut inte vara VW punkteringssprej, som ändå garranterat är någon vanlig sprej ommärkt med VW logga!
Dock fungerar det utmärkt till att laga hål innom rimliga gränser. Nackdelen är ju att man måste plugga hålet riktigt så fort tillfälle ges.
Har själv använt punkasprej 3-4 gånger med framgång!
Dom här pluggsatserna är säkert bättre och lämnar ett mer permanent lagning. Men nackdelen är att det här med punka styr en naturlag över som heter "Lagen om allts Jävlighet"! Det betyder att punkan uppstår i princip alltid när det är mörkt ute och regnar småspik! Inte så näpet att hitta var det läcker i ett svart däck i bäckmörkret. Sen ska man se att göra jobbet. Det bästa är att ha med sig båda typerna av lagningsmetod!

Marcus
2023-09-30, 22:11
Ja man kan se det på olika sätt :) jag har själv blivit bärgad två gånger pga punkteringssprayen inte hjälpte, skadan var för stor. Bärgningen gick på VW:s Mobilitetsgaranti.

pudas
2023-10-01, 11:02
Varken sprej eller plugg funkar ju inte till stora skador, givetvis!
Men det finns ytterligare ett allternativ till reservdäck, och det är så kallade "run flat" däck! Det vill säga däck som det går att köra med trotts punka!
Lite dyrare och lite sämre att köra på en standard däck, men dom ska vara bättre nu på senare år!
Men samma sak där, är däcket helt söndertrasat, då står man där man står!

candyweiss
2023-10-01, 12:02
Min erfarenhet av punkteringsfria däck är väldigt stötig gång och högt vägljud.

vfr
2023-10-01, 22:21
Precis! Jag håller med. Dom jag prövade en gång var väldigt högt vägljud, troligen p.g.a styva sidoväggar på däcket.