handdator

Visa fullständig version : Val av startbatteri VW Golf 1,6 2006



Christian_G
2023-09-20, 22:49
Hej,

Jag behöver köpa nytta startbatteri, då mitt nuvarande har börjat bli för klent. Är det något särskilt batterimärke som rekomenderas av Forumet? Jag har läst att VARTA och EXIDE ska vara bra, är det stor skildrad om jag väljer ett batteri med t ex 62 Ah, mot 64 Ah? Jag läser också skildnader på 520, 540 och 640A från Mekonomens webbsida, är det något som jag behöver ta höjd för? Jag tänkte hoppa över de batterier som säljs av VW själva och som är en dryg 1000-lapp dyrare i deras butik.

candyweiss
2023-09-21, 00:03
Vad menar du med för klent?

AndySwede
2023-09-21, 08:47
Köp så kraftigt batteri du får plats med i batterihållaren. Fler Ah ger som tumregel större fysiskt mått. Det andra värdet anger kapacitet som behövs för att starta bilen eftersom startmotorn behöver rätt mycket ström. Använder du bilen dagligen i -25 ska du nog välja ett batteri med kapacitet för hög startström. Priset stiger normalt med batteriets kapacitet. Om du klarat dig bra på det batteriet som sitter i så är det väl en bra utgångspunkt för ditt behov.
Väljer du ett batteri som VW rekommenderar kommer du klara dig bra under alla normala förhållanden.

Christian_G
2023-09-21, 12:16
Jag menade att det börjar bli slut, nu startar bilen nätt och jämt. Ska köpa ett nytt imorgon. En kollega antydde att det kanske kunde vara att laddningsrelät som orsakar att batteriet har tappat kraft. Själv är jag för okunnig i ämnet och kan bara spekulera i vad som orsakar problemet.

- - - Uppdaterad - - -

Tack för svar och goda råd. Jag använder bilen 3-4 ggr per vecka och kör rätt korta sträckor, mesta dels, upp till 5-10 km per tillfälle som mest. Det får bli ett redigare batteri som får plats i batterihållaren. :-)

vfr
2023-09-21, 14:55
Har du provat att ladda upp det manuellt för att se om det blir bättre?

Om du laddar upp det manuellt och det funkar hyffsat en tid så kan det vara laddningen som är dålig. Funkar det inte direkt efter laddning heller så är nog batteriet kört.

Christian_G
2023-09-21, 19:21
Tack för goda råd, jag har ägt bilen i 2,5 år och borde kanske ha lyft på kåpan som ligger över batteriet tidigare. Jag har bara sökt på bilbatterier på bl a Mekonomen, mitt regnr och gått efter de träffar som jag har fått och då har de redovisat batterier som är mellan 62-64 Ah. Lite förvånad blev jag då jag såg att det var ett VARTA 75 Ah batteri under kåpan och det såg ut att ha suttit där ett bra tag. Jag ska försöka se hur gammalt det är och även ta fram serviceboken och se om det finns upptaget i den. Men jag kanske väljer att köpa ifrån VW trots allt, känns ändå tryggast, vilket också förklarar deras pris, som låg på 2 800 kr.

Christian_G
2023-09-21, 19:28
Jag har dessvärre ingen möjlighet att ladda batteriet, bor i lgh och utan tillgång till garage. Det får bli ett nytt batteri, det gamla som jag har såg trots allt ut att ha suttit på sin plats under en del år. Dessutom hade det bildats en del grönaktig batterivätska/korrision på minuspoolen.

vfr
2023-09-22, 08:29
Det är ju ytterlilgare en sak att kolla. Så att den verkligen är bra kontakt i polanslutningen. Skruva loss, gör rent från oxid och fetta in med lämpligt fett. Finns t.ex. här https://www.biltema.se/bilvard/smorjmedel/fetter/batteripolfett-2000017183.

AndySwede
2023-09-22, 10:44
Jag har dessvärre ingen möjlighet att ladda batteriet, bor i lgh och utan tillgång till garage. Det får bli ett nytt batteri, det gamla som jag har såg trots allt ut att ha suttit på sin plats under en del år. Dessutom hade det bildats en del grönaktig batterivätska/korrision på minuspoolen.

Oj, ja det kan ju vara den enda orsaken till det problem du beskriver. Rengör med stålborste eller grovt sandpapper och testkör. Det kanske sparar dig 2800kr...

henca
2023-09-22, 23:18
Innan vintern kommer kan det vara läge att se till att batteriet är friskt, men det vore ändå synd att kasta pengar i sjön om det inte är något fel på ditt batteri. Om du bara kör ungefär varannan dag och korta sträckor kan det ju vara så att batteriet aldrig hinner laddas ordentligt.

Med en voltmeter skulle man kunna mäta över polerna på batteriet för att få ett hum om hur laddat det är. Om du inte har tillgång till eget garage att ladda i kanske du har någon släkting eller bekant med garage? Om du inte hittar något garage med 230V kanske du kan hitta någon parkering som erbjuder 230V till motorvärmare? I värsta fall kanske du skall överväga att köpa en sån här batteridriven batteriladdare:


https://www.youtube.com/watch?v=X7oEQsnEXRI

m v h Henrik

henca
2023-09-22, 23:33
Förresten, för att svara på din ursprungliga fråga om du ändå landar i att köpa nytt batteri...

Själv har jag i många år i flera av mina bilar (som inkluderar en VW Golf från 1975 och en Audi A4 (B7) från 2007) använt Tudor TA770 vilket om jag förstått saken rätt är i princip samma batteri som Exide EA770. Här har vi en tråd där jag beskriver min omständiga metod för att byta batteri:
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27793-Guide-rensning-dr%E4neringskanaler-batteribyte

m v h Henrik

Peter-C
2023-09-23, 13:01
@henca - Ctek CS Free. Intressant apparat för att ladda fordonsbatteri utan tillgänglig nätspänning.

Undrar hur effektiv den är? Hur många gånger måste man ladda enheten via vägguttag för att kunna ladda ett 60-70 AH batteri fullt som är typ 50% urladdat? Kan ju bli många vändor mellan nätuttag och parkeringsplats :).

Någon som provat CS Free?

henca
2023-09-24, 01:45
@henca - Ctek CS Free. Intressant apparat för att ladda fordonsbatteri utan tillgänglig nätspänning.

Undrar hur effektiv den är? Hur många gånger måste man ladda enheten via vägguttag för att kunna ladda ett 60-70 AH batteri fullt som är typ 50% urladdat? Kan ju bli många vändor mellan nätuttag och parkeringsplats :).

Jag har inte någon egen erfarenhet av den där batteridrivna laddaren, men tror precis som du att det skulle gå åt ett antal vändor för att ladda ett ganska urladdat batteri. För att citera videon: "If its not that charged, it can drain the CS Free very quickly, but if it is almost fully charged the CS Free can maintenance charge the car for perhaps a couple of days". Sen verkar man kunna ansluta laddaren till solceller som kanske kan vara användbart om man saknar 230V där den skall användas.

Själv laddar jag mina batterier med konventionell underhållsladdare ansluten till 230V i mitt garage, i bagaget har jag en batteridriven start-booster.

Inför denna vinter har jag köpt mig en kraftfull start-booster som skall palla 2000A: https://www.batterilagret.se/p3264/startbooster-genius-12-v-2000-a , jag har ännu inte haft tillfälle att prova den, men hade tidigare en klenare variant från Biltema: https://www.biltema.se/bil---mc/elsystem/starthjalp/starthjalppowerpack-2000035586 , den från Biltema var specad 400A men orkade inte riktigt med när batterierna var för urladdade, då fick i stället konventionella start-kablar rycka in. Jag har ett bilbatteri som jag vet med mig är gammalt och batterierna ger oftast upp på vintern, då känns det tryggare med en rejäl starthjälp i bagaget.

m v h Henrik

candyweiss
2023-09-24, 07:26
Har själv funderat på en sådan i flera år. Mekonomen har samma 600:- billigare.
https://www.mekonomen.se/startbooster-noco-14353251

Mex165
2023-09-24, 07:27
Hade GB70 liggandes i bakluckan, men den blev dålig ganska fort. Byttes mot GBX45 som har smidigare klämmor och gott med mos..
Är batteriet helt dött, är det bättre att koppla bort minuspolen från batteriet vid bruk av booster..
Om inte trådstartaren redan köpt sig ett nytt batteri, kan jag ta en titt nästa helg. Kan ta med mig batteritester :cool:

Peter-C
2023-09-28, 23:02
@henca - Ctek CS Free. Intressant apparat för att ladda fordonsbatteri utan tillgänglig nätspänning.

Undrar hur effektiv den är? Hur många gånger måste man ladda enheten via vägguttag för att kunna ladda ett 60-70 AH batteri fullt som är typ 50% urladdat? Kan ju bli många vändor mellan nätuttag och parkeringsplats :).

Någon som provat CS Free?

Svarar mig själv :D:D. Intern kapacitet 66Wh Ctek CS Free. Vid 12V spänning gör det 5,5Ah, säg 5 Ah. Är batteriet 50% urladdat innebär det 30-35 Ah som ger 6-7 laddnings omgångar. Blir en del promenerande. Naturligtvis färre omgångar om laddningen inte gått ner så mycket.

Kan vara intressant tycker jag. Får fundera lite på det. Vår Skoda Fabia varnade en gång i vintras, vet dock ej hur mycket kapacitet som var kvar. Den startade utan problem. Klassiskt felänvändning, dvs ett litet antal småkörningar varvat med flera dagars stillastående i kyla.

Lite "OT" men det hör ändå till ämnet.

henca
2023-09-29, 08:07
Alternativet till att promenera 6-7 gånger med en batteridriven laddare är att promenera 1 gång fram och tillbaka med bilbatteriet till en laddare. Sen kan det vara mer eller mindre bökigt att skruva ur bilbatteriet... På min egen Audi sitter det tunga batteriet långt från alla kanter i motorrummet vilket ger rejäl momentarm för den stackars ryggen. Många moderna bilar förlorar också en massa inställningar som måste återställas när batteriet kopplats loss.

m v h Henrik

Peter-C
2023-09-29, 10:32
Javisst är det ett alternativ att ta ur batteriet och använda befintlig laddare. Tungt att bära och inställningar som ska göras om vill man ju slippa från, vilket då CS Free är tänkt att lösa.... Nja jag avvaktar nog.