handdator

Visa fullständig version : "Kontrollera bromsbelägg"



cechise
2023-09-19, 03:57
Tjenare

Jag har en Passat B8 från 2016 och har haft en varning för "kontrollera bromsbelägg" i bilen rätt länge nu som jag tänkte göra nåt åt. Gissar att det är dags att byta bromsbelägg :)

Har bytt tidigare på en gammal toyota och det var rätt lätt att göra, men jag gissar att det mer komplicerat på den här bilen. Som jag förstått det är det bakbromsarna som är stökiga pga den elektriska handbromsen.

Men, går det att se på något sätt vilka belägg det gäller och hur funkar den där varningen? Borde jag byta skivor och hela köret?

Har nån trådlös ODB-läsare som jag använt med CarScanner på mobilen, men inte blivit nå klokare av det.

Mex165
2023-09-19, 06:11
Det är inte alltid så lätt att se tjockleken på dom inre beläggen, med "små" original fälgar.
Men börja med att kolla dom yttre.
Rullar bilen lätt, brukar slitaget vara ganska jämt..

pudas
2023-09-19, 10:12
Troligtvis så är det bara fram du har övervakning av beläggens tjocklek.
Enklast kollar du beläggen genom att skruva av hjulet först och sen tittar efter! En ficklampa underlättar ibland.
Passa på när du skiftar däck mellan årstiderna! En självklarhet att man gör själv om man är mån om sin bil. Samtidigt passar man ju på att kolla skivor, bromsslangar ochh annat som finns i hjulhusen. Kallas "okulär besiktning" och kostar ett par tusenlappar på VAG!
Fixar du att byta på Toyota så fixar du en VW!
Handbromsen fixar du med en OBD läsare för vag.
Allt förutsatt att det inte är sönderrostat, men det är ju en VW så det ska vi väl inte tro...........

Peter-C
2023-09-19, 16:28
Bilen har förmodligen "bromsvarnarkabel" på höger framhjul inre bromsbelägg.

Byte bakbromsar MQB bil vilket både Golf 7 och Passat B8 är:

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?23233-Byte-bromspads-VW-Golf-7-EPB&p=229502&viewfull=1#post229502

Samma procedur med VCDS respektive OBDeleven, har använt bägge för ändamålet.

cechise
2023-10-04, 13:13
Tack för alla svaren! Låter som jag får göra ett försök ändå.

Ska även göras nån "inspektion" och för belägg (bara fram tror jag) + inspektionen skulle det kosta 8000kr hos märkesverkstaden. Vore ju trevligt att slippa åtminstone en del av den kostnaden.