handdator

Visa fullständig version : 2.0 Tsi drar mycket bensin



passat87
2023-09-16, 20:26
Jag köpte en Tiguan -09 2.0 Tsi 4motion automat. Ganska omgående bytte jag kamkedja utan att nollställa några adaptioner (då jag ej har utrustningen). Termostaten var dålig och motorn kom upp i ca 70 grader.
Bilen pendlades 10 mil om dagen och hade en förbrukning på dryga 8L/10mil över 2 veckor.

Tycker det låter på håret högt och tänker att det blir bättre när jag bytt termostaten. Sagt och gjort, byter termostaten, motorn går nu upp i knappa 100 grader och till min fasa så stiger förbrukningen till ca 9,5L!

Då är min första fundering, kan det bero på någon adaptering det med? Bilen har nu gått 100mil på 2v och förbrukningen har sjunkigt till 9,1.

Jag har kollat lite värden under färd och jag kan inte se något sticka ut, lambda justerar upp och ner ca 3%. Lmm ca 3,6g på tomgång. En sak som sticker ut något är att vid ca 100km/h är börvärdet på laddtryck 1000mbar, men faktiskt värde 1200mbar.

Jag har kontrollerat förbrukningen och den stämmer.
Kompprov gjord, 170 psi på alla cylindrar.

Några tips från expertpanelen? :)

a128
2023-09-16, 22:48
Har förbrukningen verifierats med evt. färddator eller genom att anteckna mätarställning, trippmätare etc.
om bilen gjorts strömlös vid tex. kamkedjebyte kan olika system tappa evt. inställningar och den kan behöva köras 10-tals mil innan allt blir rätt

:)