handdator

Visa fullständig version : Xenon för lågt?



Tihsllub
2023-09-06, 11:43
Hej alla glada. Köpte en Passat b6 för drygt ett år sen. Nu ska jag besikta den och dom gnäller på att vänster strålkastare lyser för lågt. Har försökt att skriva på plast skruven för att ändra så den lyser högre. Men inget händer. Ska ju bara automatisk justering. Första VW jag äger på många år och har ingen koll på elen i dessa bilar. Nån som har nått bra tips på vad jag ska göra för att få upp ljusbilden så besiktningen blir nöjda?

tacksam för svar

Mvh Johan

AndySwede
2023-09-06, 13:36
Xenon har ju höjdreglering. I det systemet sitter en motor och en sensor. Något av det kan ju vara trasigt, alternativt måste strålkastarna kalibreras.
Jag kan hjälpa dig felsöka på detta.

Tihsllub
2023-09-06, 14:03
Ja tack det hade varit toppen.

Tihsllub
2023-09-06, 14:55
Du har PM.

Tihsllub
2023-09-16, 01:37
Jag som skruvade på fel ställe. Problemet löst. Dock kvarstår problematiken med att det inte går att göra grund inställning på strålkastarna. Men det är ett senare bekymmer.

AndySwede
2023-09-18, 21:36
Utvecklar svaret lite. Det gick inte att göra basic setting på strålkastarna pga aktiv felkod så höjdregleringen fungerar inte. Möjliga lösningar är att koda om modulerna eller felsöka på säkring/kablaget. De lyser men reglerar inte höjden från nivågivarna.
Nu valde Johan att göra en manuell justering av vänster strålkastare för att klara besiktningen innan körförbud.