handdator

Visa fullständig version : Arteon GTS R-Line 2018 2.0 BTDI (Problem)



cosseman76
2023-07-19, 14:35
Hej!

Har en VW Arteon enligt rubrik. Körde ner i Europa för två veckor sedan och efter halva vägen efter ett kort stopp väl körandes igen från parkeringen fick jag ett felmeddelande om auto start/stop och sedan tändes EPC lampan. Jag stannade 20m längre fram och startade om bilen då allt försvann och motorlampan bestod. Två timmar (motorvägskörning) senare stod jag stilla vid ett trafikljus med start/stop avstängt och skulle köra därifrån och då gick bilen i limp mode. Ingen kraft. Återigen stängde jag av bilen och startade den och då var det bara motorlampan som lös men full kraft och bilen gick helt normalt. Jag fick bilen diagnostiserad och man kunde inte se några fel mer än att det var för högt bränsletryck. Firman kodade om några värden för att anpassa EUs värden och bilen fungerade felfritt i 1 vecka. Vi hann då köra ca 1000km utan problem.

Idag fortfarande utomlands fick jag felkoden på start/stop och EPC. Startade om igen och nu lyser enbart motorlampan. Bilen fungerar normalt för övrigt.

Är det någon som haft liknande problem eller har tips?

Mex165
2023-07-19, 15:45
Är den chippad?

cosseman76
2023-07-19, 16:13
Ja det är den. Men firman sa att felkoderna och detta felet inte har med det att göra. Gjorde det förövrigt för 4,5 år sedan.

cosseman76
2023-07-19, 16:59
Efter att ha varit i ett köpcenter i 1h så har jag inga lysande lampor längre.. Kan det vara batteriet som börjar ge med sig?

Eller helt enkelt värmen över 30 grader varje dag..