handdator

Visa fullständig version : Guide rensning dräneringskanaler / batteribyte



henca
2023-07-18, 21:35
På förekommen anledning rensade jag idag dräneringskanalerna för "baljan" framför/under vindrutan. Jag passade på att dokumentera mitt arbete om det kan hjälpa någon annan. Denna guide funkar även för batteribyten. Jag rekommenderar verkligen att passa på att rensa om man ändå byter batteri.

Min bil är en Audi A4 (B7) årsmodell 2007, kanske går några ideer att applicera även på andra modeller.

De verktyg som jag behövde var:

En rörtång:
14107

En 10 mm ringnyckel:
14106

En lång 6mm insexnyckel:
14105

Ramper: (brädor eller liknande att köra upp på skulle nog också funka)
14104

Batterihållare:
14103

En special-koppling som jag ordnat för att hålla spänningen i bilen när batteriet är ur:
14102

Isolation för plus-batterikopplingen:
14101

...och sist men inte minst en verkstadskran:
14100

Kör upp bilen på ramperna och öppna motorhuven:
14115

Koppla in specialaren som strömförsörjer bilen via cig-uttaget som normalt sett på dessa bilar alltid är kopplad till spänning oberoende av läge på tändningsnyckeln:
14114
Om du inte har eller vill göra en sådan specialare går arbetet att utföra utan, men då åker man i stället på att återställa en massa inställningar som går förlorade när batteriet kopplas loss. Det handlar inte bara om triviala saker som radio-kanaler utan kan också handla om att para ihop alla nycklar med bilen igen och annat.

Använd den långa insexnyckeln till att skruva loss batteriinfästningen.
14113

Lossa ventilations-slangen från batteriet:
14110

Lossa pol-anslutningarna från batteriet, var försiktig med plus-kabeln som fortfarande har spänning så att det inte blir kortis mot jord, isolera plus-kabeln.
14112

Lyft batteriet med verkstadskranen, här kommer rörtången och batterihållaren väl till pass då kranens krok i kedja skulle kräva mer utrymme än vad motorhuven medger:
14111

Höger dräneringshål är under batterihyllan, rensa med skruvmejsel, tryckluft eller liknande.
14109

Vänster dräneringshål ser man när man lyft ur batteriet, det är under bromsservot och inte helt lätt att komma åt. Rensa så gott det går, den som vill rensa seriöst får i uppgift att dokumentera hur bromsservot monteras ur :-)
14108

Därefter återställs allt i omvänd ordning. Man kan få lirka en del för att få batteriet på plats igen, kanske skulle det gå lättare med skohorn :-).

m v h Henrik