handdator

Visa fullständig version : Bakre batteri laddar ej. Hjälp!! Passat B7



Mathiask
2023-07-15, 17:04
Hej, för ca 2 månader sedan så behövde jag ta ut det bakre batteriet ur bilen(batteriet för dieselvärmare) och allt fungerade normalt i ca 2 veckor utan batteri. Men sen en dag slutade ac motorn att snurra, kopplade då tillbaka batteriet i bakluckan och motorn fungerade igen som vanligt. MEN det laddar inte, så efter ca 3 dagar så ligger batteriet på 10 volt och då måste laddaren på och så fortsätter det...

Vad kan vara problemet? kodning? Osannolikt att en kabel skulle gått av just under den tiden batteriet är ute anser jag.
Har också testat med nytt batteri och gör ingen skillnad.
Har också mätt under en hel helg och kan garanterat säga att ingen ström dras när bilen är av.
Och har heller inget problem med batteriet fram, så startar gör den alltid. Allting fungerar perfekt förutom fläkten.

Passat 2.0tdi B7

Mex165
2023-07-16, 08:48
Spänning på batteriet när motorn går? Kolla säkringen till batteriet.

Mathiask
2023-07-16, 11:16
Nej ingen alls och alla säkringar ser okej ut tyvärr.

AndySwede
2023-07-22, 11:53
Testade du med ett fabriksnytt batteri eller ett begagnat nytt för bilen? Ger bilen ingen laddning till just det batteriet är det antagligen nåt problem med din BMS.

Droors
2024-03-28, 08:00
Hej.
Ber om ursäkt för bumpande av gammal tråd.
Jag har exakt samma problem med min Passat 2015 2.0tdi 4motion B7 nu. Har kontrollerat alla säkringar, batteriet fram är nytt och tar laddning.

Vad var felet i ditt fall? om du nu har funnit det.

Mvh
Staffan

Mathiask
2024-04-01, 18:15
Hej ja men kollade bara säkringar till batteri och dieselvärmaren först.

Kollade då säkringen till generatorn, visade sig att säkringen till kabeln som går bak till det bakre batteriet hade gått.
14512

Droors
2024-04-05, 15:21
Tack för tipset..
Den där säkringen hade jag inte kollat tidigare. Peta bort plasten och nog fasen va det av där.
Så nu har jag beställt en ny multi-säkring.
Tack för hjälpen!