handdator

Visa fullständig version : Vw 1.6 tdi tillfälligt hög oljeförbrukning



chrille79
2023-04-25, 06:10
Hej hade ett väldigt konstigt problem/ händelse har googlat på alla möjliga orsaker utan framgång.
’åkte med bilen 10 mil i lördags parkerade den i 13 timmar skulle åka hem startade bra men efter 500m
rasslade de till i motorn samt varvtalet ökade under växling mellan ettan till tvåan , detta pågick i kanske 1-2 sek
’sen efter 1 km så började den hacka och blåryka rejält stannade fick ut och luktade och de luktade bränd olja.
fortsatte köra och efter 3 km slutade den ryka och gick normalt stannade och kollade nivån de hade minskat c.a 0.5 liter under denna tid. Åkte hem 10 mil utan problem , har startat och åkt flera gånger efter detta och ingen blårök eller felkoder finns. Kan turbotätningar tillfälligt läcka ? Låter konstigt . Tillfällig läcka från ventiltätningarna låter också konstigt, vevhusventilationen tillfällligt igensatt kanske ? Tog bort membranet pvc i söndags och kollade slang och allt sånt såg bra ut. De enda som jag vet är fel på bilen är en liten spricka på ventilkåpan nedanför påfyllningen som gör att läcker olja ner på spridare nr 4 brukar byta papper där emellanåt blir blött av oljan.skulle de läckt ner olja där på spridaren sedan ner i cylindern så borde 4 ans cylinder tappa komp tycker man. Samt borde trycka ut luft när motorn är igång . Skulle gärna önska få nått förslag på vad som hänt. Hade liknade på en BMW 330 men de va en bensinare och då frös vevhusventilationen när de va kallt ute. Men de verkar inte kunna hända på denna .de var 10 grader varmt ute tack
Årsmodell 2012 cayc motor
13000 mil

pudas
2023-04-25, 11:53
Obs, jag är långt ifrån någon expert på dieselmotorer, så mitt svar ska ses som ett lekmana svar i ämnet!

Jag tycker man kan misstänka att motorn började gå okontrollerat (runaway engine), det vill säga börja suga in motorolja att gå på.
Risken för ett totalt ras är stor när detta händer, och dagens dieslar är komplexa maskiner så det enda att göra är nog att ta den till en kompetent verkstad.

chrille79
2023-04-25, 20:22
Obs, jag är långt ifrån någon expert på dieselmotorer, så mitt svar ska ses som ett lekmana svar i ämnet!

Jag tycker man kan misstänka att motorn började gå okontrollerat (runaway engine), det vill säga börja suga in motorolja att gå på.
Risken för ett totalt ras är stor när detta händer, och dagens dieslar är komplexa maskiner så det enda att göra är nog att ta den till en kompetent verkstad.

Jo har googlat en del på de också , men blir inget klokare det är klart att det passerat en massa olja tillfälligt i cylindern eller cylindrarna men varför är frågan eftersom så stor mängd och bara tillfälligt

Lasse62
2023-04-27, 08:23
Har du kollat om det finns olja i rören efter turbon?

chrille79
2023-04-27, 09:58
Vilket rör menar du ? För oljekylningen ?
har nu åkt 30 mil sedan händelsen och oljenivån är helt ok.
Det hände en sak till och de var att turbotrycket fanns inte vid kallstart hade inget tryck alls i 5 sekunder.

Lasse62
2023-04-27, 15:03
Nej där ska det vara olja :-)

Jag tänkte på där det inte ska vara ngn större mängd olja, så att inte turbon skjuter in olja i insuget, då brukar detta fenomen hända, och med tanke på vad du skriver låter det som att det är så.

chrille79
2023-04-27, 20:02
De blir ju rören som går till intercoolern då. Men de finns nog ingen olja där nu eftersom den inte blårökt på över 35 mil sedan nu.
jag tror att de måste ha blivit nått tillfälligt stopp i vevhusventilationen. Den går ju precis som den ska nu