handdator

Visa fullständig version : Haveri i växellåda på en Caddy 2018



FBOMAB
2023-04-20, 23:50
Hej.

Skulle vilja ha någon som kan förklara för mej hur en Caddy 2,0 TDI 75hk med 7600 mil på mätaren och med manuell växellåda kan rasa på 5:e växeln som min har gjort.

Händelseförlopp enligt följande:

Var på väg hem från ett jobb ca 3,5 mil hemifrån, kör ut på påfarten till motorvägen och accelererar upp till 110 km/h.

Kommer i fatt en bil som ligger i 100 km/h eller precis strax över och gasar på lite med 5:e växeln i för att komma förbi framförvarande bil, vid gaspådrag märker jag en vibration som inte varit där tidigare. släpper av på gaspedalen och gasar igen och det vibrerar ännu mer. Lägger i 4:ans växel o gasar på utan vibrationer, lägger i 5:e växeln igen och det vibrerar ännu mer.

Sedan smäller det bara till och 5:e växeln hoppar ur och det låter jätteilla i växellådan, som ett skrapande ljud och växeln går inte att få ur utan lite fastare grepp. Sedan går den inte att få i alls, utan 4:e växeln fås i och kan köra in till kanten och stanna bilen. Bilen blir hemtagen till mitt hus och där konstateras det efter en provstart att det är kraftigt missljud från växellådan. växlarna går inte att få vare sej i eller ur alls.

Jag köpte bilen 1 månad tidigare ca av ett företag i Uppsala, som kontaktas och dom vill inte stå för något då felet uppkommit plötsligt enligt dom och det i o med det inte funnits när bilen såldes ca 1 månad tidigare.

Efter mycket om och men får vi säljaren att godkänna reparation av bilen, och det var många turer fram och tillbaka med företaget jag köpte bilen av och verkstaden som utförde jobbet. Iallafall så påbörjar verkstaden reparation och tar hem en begagnad växellåda och kommer till växellådsmontering av den nya växellådan och då uppdagas det att kopplingen är konstigt sliten, så en ny tur med säljaren som vägrar stå för det trots att jag nyss köpt den. Nu vänder säljaren och meddelar verkstaden att fakturan skall skickas till mej! Verkstaden ringer mej och undrar om jag vet att det att fakturan ska ställas på mej.. vilket den inte ska för säljaren har accepterat offerten från verkstaden.

Jag köpte kopplingskittet själv och lämnade till verkstaden för jag ville inte att det skulle monteras ihop med dålig koppling och slitet urtrampningslager.

Den gamla lådan skulle lämnas till auktoriserad verkstad (VW) för analys men personal var sjuka och annan personal på utbildningar så den lämnades till Sundsvall Transmissions Teknik och en ruskigt kunnig och trevlig kille.

Han plockade ner växellådan och hittade vad ni ska få se på bilderna nedan. Den killen har renoverat växellådor i 20-25 år och anlitats av sundsvalls auktoriserade VW verkstad för just växellådsrenoveringar i många många år.

Han har inget svar på vad som kan ha hänt. enbart 5:e växeln som gett upp. hade bilen varit trimmad och 1:an eller 2:an gett upp, ja då kan man köpa det, men 5:e växeln på en 75hk bil??

Någon som vet vad som kan ha orsakat detta?

Det enda jag märkt är att den har varit svår att växla när det varit kallt ute, men inte funderat mer på det eftersom en del bilar har den "egenskapen"

13966

13967

13968

13969

13970

13971

Sn00k
2023-04-21, 00:13
Magneten, den är full i spån.. lokalisera vart dessa kommer ifrån så hittar du nog boven.
Vill minnas att vissa av dessa har en plastskena/rör som leder ut olja till 5e växeln, och att denna är ganska underdimensionerad, vid för låg oljenivå så får 5an och lagren därute sämst smörjning.. och har den lyckats slitit AV axeln, så lär du nog kolla närmare på lagren ifråga.