handdator

Visa fullständig version : Överfylld AD Blue



CT86
2023-04-07, 23:42
Hej!

jag fyllde AD Blue i min bil, Tiguan Allspace 22 modell, när varning visade ”no engine starts in 1000km, min 2,5 l max 7 l.”
jag fyllde en tank med 10 L och sen insåg att det var överfylld.

Vad kan jag göra? Jag har kört över 6 mil och inget händer ännu.

Tack på förhand!
/C

AndySwede
2023-04-10, 11:07
Jag lyckas alltid överfylla i min Touareg eftersom jag inte köper de dyra specialgjorda flaskorna med ännu dyrare innehåll. Det har hittills inte spelat någon roll.
Är problemet kvar?

CT86
2023-04-11, 07:22
Jag lyckas alltid överfylla i min Touareg eftersom jag inte köper de dyra specialgjorda flaskorna med ännu dyrare innehåll. Det har hittills inte spelat någon roll.
Är problemet kvar?

Hej!

Problemet är att varning lampan av AD Blue fortfarande lyser.

/C

AndySwede
2023-04-11, 09:10
Ett inte ovanligt problem är att bilen inte adapterar och känner av den nya nivån i tanken. Det kan du själv åtgärda med tillgång till diagnosutrustning. Alternativt så har du ju garanti på bilen när det är en 2022...

CT86
2023-04-11, 19:04
Hej!

Tack!

Ja, det är fortfarande under garanti. Idag besökte jag verkstaden och de sa att om det var överfyllda tank som orsakade det, inkluderar det inte i garanti… men om det var fel i början, ska det inkludera.

/C

AndySwede
2023-04-12, 11:40
Ok. Då har du redan släppt den bomben. Alternativet var ju att säga du har fyllt på, men bilen verkar inte känna av det eftersom du fortfarande får meddelandet och det måste vara nåt fel på bilen typ.
Hoppas det löser sig för dig, jag har svårt att tänka mig det behövs nåt annat än att kalibrera givaren. Det görs med ett diagnosverktyg och kräver ingen fysisk åtgärd.