handdator

Visa fullständig version : Vad kallas denna motordetalj - och vad gör den?



ratata
2023-04-07, 15:19
Hej.

Första inlägget från en ny medlem.

Hustrun har en Passat B6 08' med 1,9l-dieseln på 105hk (en Bluemotion). Den har börjat föra oljud och nu kräver hustrun att jag fullfyller mina äktenskapliga plikter - "laga min bil!", heter det. Och det hade väl inte varit något problem om det inte var så att jag tyvärr är fullständigt obekant med dieslar. Jag kan ingenting. Så, vad för detalj är det som jag markerat på bilden nedan?


13945
Detta är vyn av motorns högra sida (i färdriktningen sett). Om man tittar närmare i det inringade området så ser man...


...detta. Det liknar något slags pumphus och det som täcker sidan av det sitter löst upphängt och kan därför vibrera fram- och tillbaka i pilarnas riktning. Nu mer sitter det för löst upphängt, därav oljudet.
13946


Så frågan är, vad kallas detaljen och vad är dess uppgift? Skall jag ge mig på att fixa detta själv eller gör jag klokast i att vara bekväm och lämna bort det? Jag är tacksam för all slags input.



Hälsningar
ratata

Mex165
2023-04-07, 16:58
Det är spännaren till multiremmen.. Köp komplett kit och byt själv..

hakank
2023-04-07, 18:55
Vore jag du skulle jag lämna in bilen (misstänker at om det går fel så kan det gå ganska fel om det inte är riktigt gjort) och uppfyll dina andra äktenskapliga plikter :-)