handdator

Visa fullständig version : Kamremshaveri 3000 mil 1,9 TDI (BSU)



Lasse62
2023-03-16, 14:24
En spännande händelse :-( En Caddy som jag köpte loss från min tidigare arbetsgivare och sålde till en kompis.

Kamrem/VP/Spännare bytt i februari 2022, gått ganska precis 3000 mil sedan dess.

Stannade i måndags och det blev bärgning hem, remmen sitter på plats och är spänd, dock saknas kugg på ungefär 30% av remmens längd, misstänkte vattenpumpen men den snurrar som den ska.

Ja ett par gånger så snurrade den obehindrat, men helt plötsligt så satt den fast.....

Antingen har en av två händelser inträffat.

1) Fabrikationsfel på den nya pumpen efter 3000 mil

2) Det vill jag inte ens skriva.

vfr
2023-03-16, 16:42
Hur mycket skit för det med sig med kamremshaveri på en sådan motor? Det kan ju vara väldigt olika, från att byta några vippor till att skrota motorn...

a128
2023-03-16, 16:46
Det är sällan en bra ide att sälja sin begagnade kärra till någon man känner

:rolleyes:

Lasse62
2023-03-16, 16:53
Sålde den redan 2019, så remmen etc. är inte bytt av mig, men det är ju tråkigt när det havererar trots att man gjort alla rätt.

Lasse62
2023-03-16, 16:59
Jag gissar att toppen får bytas till en annan beg, det kan man nog utgå ifrån, allt annat är bonus.

Allt beror ju på vem som ska ta kostnaden.

Mex165
2023-03-16, 20:20
Är det originaldelar eller "biltema"?
Biltema är kanske lite fel att nämna, då dom inte säljer skräp-rem-satser längre.. :{o

Lasse62
2023-03-16, 21:11
Contitech

Falcor
2023-03-17, 06:08
Sålde du den 2019 så har den ju gått nästan 4 år sedan dess, kan väl knappast vara ditt problem?
Eller bytte du kamrem på den efter att du sålt den? Oavsett så har den gått 3000 mil felfritt sedan bytet så det är ju knappast utförandet det är fel på. Mest sannolikt nåt materialfel men det lär man aldrig få nån kostnadshjälp med om inte arbetet är utfört av en auktoriserad verkstad.

a128
2023-03-17, 09:27
Om man misstänker något materialfel måste man tänka till och göra rätt, det förutsätter att man har inköpsfaktura på delarna,
börja med att kontakta https://www.hallakonsument.se/kontakt/kontakta-oss för råd

AndySwede
2023-03-17, 10:03
Sålde du den 2019 så har den ju gått nästan 4 år sedan dess, kan väl knappast vara ditt problem?
Eller bytte du kamrem på den efter att du sålt den? Oavsett så har den gått 3000 mil felfritt sedan bytet så det är ju knappast utförandet det är fel på. Mest sannolikt nåt materialfel men det lär man aldrig få nån kostnadshjälp med om inte arbetet är utfört av en auktoriserad verkstad.

Jag uppfattar TS mer som intresserad av vad som kan ha fallerat. Inte ta ansvar för någon slags förväntad livstidsgaranti för att bilen såldes till en vän.

Lasse62
2023-03-17, 13:10
Ja jag är bara fundersam över det som har hänt, inte att det på något sätt skylls på mig.

Det hela är ju reklamerat i sedvanlig ordning, delarna ska ju undersökas nu och det ska dras en slutsats varför det har hänt.

Bilen är f.ö mkt välservad så det går inte att försöka hitta någon sådan anledning till det hela. Förhoppningsvis så löser det sig till det bästa.

Lasse62
2023-03-22, 14:37
13933

Så här ser remmen ut :-(

13934

Och så här ser vattenpumpen ut, notera gummiresterna.

henca
2023-03-22, 20:47
När vattenpumpen nu är lös-skruvad, kan du få den att låsa sig då? I så fall kanske det kan vara något dåligt lager i vattenpumpen. Annars, kan det ha kommit in något i vattensystemet som spärrat pumpen?

m v h Henrik

Lasse62
2023-03-22, 21:17
Den "hugger" i vissa lägen när man snurrar på den + att den går tyngre än brukligt.
Vi får se vad teknikerna säger :-)

Sn00k
2023-03-23, 00:55
Samma märke på pump och rem?

Nu går jag bara på minnet här, men senast jag monterade ett contitech-kit på en BSU, så hade pumpen svart impeller.

Möjligt att dom bara monterat ny rem och spännare och skitit i att byta pump? Säljs ju kit utan pump också, och bilförsäljare brukar inte göra mer än nödvändigt.. låter som att lagren i pumpen skurit/värmenypt på din beskrivning.

Alt. Felmonterad spännare och kuggad rem så det slagit stopp, då är det också typiskt med just rensad rem runtom vevaxelns mindre drev.

Lasse62
2023-03-23, 08:55
Ja komplett kit från en och samma återförsäljare.(Jag hämtade det själv åt bilägaren/verkstan) och det är hit reklamationen gjorts.

Ingen bilfirma inblandad, däremot en välrenommerad verkstad.

Intressant detta med spännaren, kan du berätta närmare hur man kan montera den fel?

pudas
2023-03-23, 12:50
Är väl bara ett glidlager i en vattenpump? Med lite allmänt glapp så kan den säkert nypa under vissa premisser, för att åter rotera normalt en stund.
Jag tänker, utan att på något sätt veta, kan inte rätt sorts kylvätska spela in? Både sort och allmän fräschhet?
Likaså att remmen verkligen är spänd med rätt moment.

a128
2023-03-23, 13:22
Jag har fått för mig att en för hårt spänd rem, äter upp sig självt, hade en gammal audi från-77 som jag spände lite för hårt och den blev snabbt sliten på insidan (man ska kunna vrida ett kvarts varv mellan kam och mellanaxel) men nyare spännare med pil som ska peka i ett gap vid rätt justering så ska det inte vara några problem

Lasse62
2023-03-23, 13:30
Är väl bara ett glidlager i en vattenpump? Med lite allmänt glapp så kan den säkert nypa under vissa premisser, för att åter rotera normalt en stund.
Jag tänker, utan att på något sätt veta, kan inte rätt sorts kylvätska spela in? Både sort och allmän fräschhet?
Likaså att remmen verkligen är spänd med rätt moment.

Kylvätskan är bytt i samband med monteringen och är av rätt sort.

Spännaren är ju också bytt och om felet ligger där lär vi ju få reda på så småningom.

Lasse62
2023-04-30, 16:56
Har nu fått svar på detta.

Inget fel på vare sig pump, rem, spännare etc. kan konstateras. Därav kan ingen ersättning lämnas.

Vad kontrar man med här?

Remmen har ju bevisligen tappat ett antal kuggar och orsaken finns ju någonstans.

Mex165
2023-05-01, 10:11
Det är standard-garanti det där.. Ingen som tar ansvar..
Har ni fått tillbaka alla delar, efter deras "undersökning"?

henca
2023-05-01, 11:49
Den "hugger" i vissa lägen när man snurrar på den + att den går tyngre än brukligt.
Vi får se vad teknikerna säger :-)


Ja komplett kit från en och samma återförsäljare.(Jag hämtade det själv åt bilägaren/verkstan) och det är hit reklamationen gjorts.


Har nu fått svar på detta.

Inget fel på vare sig pump, rem, spännare etc. kan konstateras. Därav kan ingen ersättning lämnas.

Vad kontrar man med här?

Någonting har ju uppenbarligen gått fel, men om de säger att pumpen är OK så är frågan om de har någon annan förklaring?

Skulle det vara något annat än pumpen som skavde av kuggarna? Varför är det i så fall så mycket gummi vid pumpen?

Skulle det vara något annat än pumpens lager som fick den att skava av kuggarna? Om något kommit in i vattensystemet som spärrat pumpen borde man i så fall se märken på impellern. Om lagret i pumpen hugger och går trögt tycker jag att det låter som den huvudmisstänkte orsaken.

m v h Henrik

Lasse62
2023-05-01, 19:03
Det är standard-garanti det där.. Ingen som tar ansvar..
Har ni fått tillbaka alla delar, efter deras "undersökning"?

Fick beslutet i fredags så om delarna finns kvar eller om dem har kasserats vet jag inte ännu.

Slutsatsen är att ingen har gjort fel och att pumpens lager i vissa lägen hugger är inget som ska ha påverkat det hela, därav gäller inte garantin och bilen är utanför maskinskadeförsäkringen gm miltalet.

Frågan är då om det är lönt att byta rem etc. enligt miltalsrekommendationerna då ingen tar ansvar när det händer något, det blir ju då billigare att istället kalkylera med en ny topp istället när remmen brister eller något annat havererar.

Jag har f.ö snackat med en verkare på en VAG verkstad i södra delarna av landet som påstår att det har varit haveri beroende på felaktiga spännare som trots att man följd monteringsanvisningarna spänt remmen för hårt, hur pass vanligt vet jag inte men han hade haft fyra sådana fall på ett drygt år.

olle54
2023-05-02, 19:02
"Jag har f.ö snackat med en verkare på en VAG verkstad i södra delarna av landet som påstår att det har varit haveri beroende på felaktiga spännare som trots att man följd monteringsanvisningarna spänt remmen för hårt, hur pass vanligt vet jag inte men han hade haft fyra sådana fall på ett drygt år."

Det måste väl vara garanti på sådant om de vet att de gjort fel? Det är ju fel i monteringsanvisningarna.

henca
2023-05-02, 19:15
Fick beslutet i fredags så om delarna finns kvar eller om dem har kasserats vet jag inte ännu.

Om de nu med säkerhet hävdar att det inte är något fel på vattenpumpen kan de väl knappast hävda att den skall kasseras?

m v h Henrik

Lasse62
2023-05-02, 20:46
"Jag har f.ö snackat med en verkare på en VAG verkstad i södra delarna av landet som påstår att det har varit haveri beroende på felaktiga spännare som trots att man följd monteringsanvisningarna spänt remmen för hårt, hur pass vanligt vet jag inte men han hade haft fyra sådana fall på ett drygt år."

Det måste väl vara garanti på sådant om de vet att de gjort fel? Det är ju fel i monteringsanvisningarna.

Nu gällde det ju andra fall där man konstaterat en defekt på spännarna, så är det inte för aktuell bil, där har man inte hittat något fel vare sig på delar eller arbetet som skulle kunna förklara det inträffade, därav kan ingen garanti åberopas.

- - - Uppdaterad - - -


Om de nu med säkerhet hävdar att det inte är något fel på vattenpumpen kan de väl knappast hävda att den skall kasseras?

m v h Henrik

Jag har inte fått tag i dem ännu, dock är ju motorn skrot så någon vattenpump finns det inget behov av.
F.ö skulle jag ju aldrig återmontera en sådan del.

henca
2023-05-03, 18:58
Jag har inte fått tag i dem ännu, dock är ju motorn skrot så någon vattenpump finns det inget behov av.
F.ö skulle jag ju aldrig återmontera en sådan del.

Nej, jag håller med om att det känns osäkert att återmontera den efter att du har beskrivit hur den uppför sig. Men om de envisas med att den är felfri borde de se ett värde i den som felfri begagnad del och inte kassera den.

m v h Henrik

Lasse62
2023-05-03, 21:15
Nej, jag håller med om att det känns osäkert att återmontera den efter att du har beskrivit hur den uppför sig. Men om de envisas med att den är felfri borde de se ett värde i den som felfri begagnad del och inte kassera den.

m v h Henrik

Genom att jag betalt för den så ska den ju antingen lämnas tillbaka eller förstöras.

Ärendet har nu exalerats uppåt, jag tycker nog att man måste hitta en bättre anledning än man gjort till att garantin inte gäller, det enda som vi faktiskt vet är att remmen har rensats från kugg på en mindre del av längden och att det var fullt i gummirester på pumpens remhjul.
Att pumpens impeller inte har varit blockerad håller man med om.

Lasse62
2023-06-23, 11:00
Nu har detta ärende löst sig, passande lagom till midsommar.

Tillverkaren av kamremssatsen/vattenpumpen, en tysk firma har tagit på sig ansvaret och ersätter hela kostnaden för motorbyte och en beg motor med samma eller lägre miltal + en ny kamremssats och oljebyte, totalt ett stort antal Euro.

Glad midsommar på er allihopa.

candyweiss
2023-06-23, 16:21
Underbart att höra att det löste sig :)