handdator

Visa fullständig version : Passat B8 2016 Tdi fel på värmen bak



mrpipen
2023-02-06, 21:48
Har ett fel att bakre ställmotorn för temperaturspjället inte släpper igenom värmen.

Har skruvat bort spjällmotorn v137 och helt fri så fungerar den. Är det rätt motor som man kollar?
5q0907511A heter motorn.

AndySwede
2023-02-07, 06:04
Rör sig den motorn när du kör den med vcds? Kolla också att spjället inte sitter fast, och att kugget på motoraxeln ser friskt ut.

mrpipen
2023-02-07, 17:51
Spjället rör sig väldigt lätt när man snurrar med fingret. Testade även att ändra spjällen med fingret och då kom det värme direkt. Har bara testat att köra det genom att höja och sänka värmen. Såg inte några större problem, mer än att det glappade lite i sidled.

Försökte även påverka genom att hålla emot hjulet på motorn med ett finger. Det orkade den med utan problem.

Jope1980
2023-02-15, 18:03
Hej

Har precis haft min bil på felsökning hos loka bilverkstaden, jag har samma fel på min B8 passat. V137, men vart sitter den? jag har precis lagt ut 20 000 på en större reparation av bilen å nu kom detta också... har ingen lust å lämna in den en gång till för lagning av något man kanske kan fixa själv hoppas jag.

mrpipen
2023-02-18, 18:27
Hej

Har precis haft min bil på felsökning hos loka bilverkstaden, jag har samma fel på min B8 passat. V137, men vart sitter den? jag har precis lagt ut 20 000 på en större reparation av bilen å nu kom detta också... har ingen lust å lämna in den en gång till för lagning av något man kanske kan fixa själv hoppas jag.

Har precis köpt en ny motor på vw handlaren och skulle byta denna. När jag upptäckte att det inte va fel på motorn utan att själva reglaget kuggat över. Hoppas att handlaren tar denna tillbaka som kostade ca1300kr 😵*💫

På passagerar sidan så sitter ena delen som kuggat över för mig.

1388013881

Efter jag installerat den gamla motorn så fick jag göra en kalibrering genom att hålla in AC + knappen för luften mot ansiktet i 3 sekunder. Börjar då blinka fram och tillbaka tills den kalibrerat sig själv. Sen gick felkoderna att släcka med datorn.

Gött att värmen äntligen kommit tillbaka och man mår lite dåligt när man sagt till barnen att det inte kallt då värmen är på Max 🥺

Jope1980
2023-02-21, 09:09
Tack för bilderna, så du menar att den sitter bara bakom det lilla plastskyddet nere vid fötterna om jag förstår bilderna rätt? Verkstaden menade på att man måste riva bort hela instrumentpanelen.

mrpipen
2023-02-28, 23:27
Behövde inte skruva bort delen. Räckte med att hjälpa plastpinnen tillbaka till rätt läge. Så behöver man byta så måste man ta bort instrumentbrädan läste jag med.

Jope1980
2023-03-11, 14:16
Jag har tagit bort plastskyddet nere vid fötterna så det ser ut som din första bild där du håller en mejsel vid en vit vippdetalj. Din andra bild under, är det hur den stod när det var fel på den eller när du hjälpt tillbaka pinnen?

Min vita vipp detalj stod mer i högsta läge uppåt, kändes typ stelopererad. Drog lite i den å då sa det KLICK så lossnade den och hoppade ur sitt lilla "fack" i spåret som syns på bild 2. Då var det sjukt lätt å röra den upp å ner. Sen körde jag en kalibrering å då klickade det till igen å nu hamnade vipp delen nedåt istället och den lilla pinnen hoppade i sitt fack igen, som på din bild 2. Men nu kommer det ingen luft alls bak. Varken kall eller varm. Inte i mittkonsolen och inte på fötterna. Undra om den pajjade helt nu....

mrpipen
2023-07-17, 13:37
14095
14096
14097

Gäller att se till att armen kommer i rätt spår.

Stefan Simonsson
2023-11-24, 12:38
Hejsan! Har du tagit bort denna delen från bilen. Och i så fall hur? Går det utan att ner hela instrumentpanelen?

Palmis77
2023-12-24, 21:11
Jag har samma strul fast tyvärr på förarsidan & passagerarsidan ☹️
samma trix å knep tro eller ser det annorlunda ut då hela som saknar värme fram vid rutan, fotvärme och ansikts/kroppsvärmeläget fungerar felfritt. Tacksam för tips och råd

AndySwede
2023-12-25, 09:29
Ibland kan det räcka med att göra en ny grundinställning av spjällen med vcds. Att läsa ut felkoder kan också vara en bra start innan du river ut saker ur bilen i onödan. Jag kan hjälpa dig med det.

mrpipen
2024-01-05, 20:20
Hejsan! Har du tagit bort denna delen från bilen. Och i så fall hur? Går det utan att ner hela instrumentpanelen?

Det gick utan att plocka ur instrumentpanelen och den har fungerat felfritt efter bytet. Mitt öga kunde dock inte se någon som helst skillnad på reservdelen jag köpte från skroten och min. Tog bort båda stolarna fram och plockade ur stereon så fick man leka Tetris med att få ur och i delen, det går men oj va trångt.

mrpipen
2024-01-05, 20:24
Testa göra som jag skrev lite längre upp. Har du tur fungerar det, annars får du kolla om spjällmotorn inte har kuggat över. Då behöver den manuell hjälp om den inte är helt slut som min va.

ivarlodbrok
2024-01-29, 14:24
Hej!
Jag håller med om att du bör prova det som nämndes tidigare i tråden. Ibland är det dessa små knep som gör hela skillnaden. Om du har tur och det fungerar, är det ju toppen! Men om inte, och det verkar som att spjällmotorn har problem, så är det definitivt värt att ge den en manuell kontroll. Du vet, det påminner mig lite om när jag letade efter den perfekta gravid klänningen (http://gravid-klanning.shop/) för min syster; ibland behöver man bara ge saker lite extra uppmärksamhet och justering för att få allt att fungera perfekt.

Noddan
2024-07-29, 14:00
Jag har samma fel på min passat b8 Alltrack 2016.
Får ingen värme bak till baksätet via mittkonsolen även till fötterna bak.
Blåser full kyla oavsätt vad jag gör med reglage.

Jag Rev ur hadsfacket och kollade spjälmotorn högst upp. Den fungerade så antar att det inte var den

Min fundering är vilken spjälmotor som styr värme/kyla till baksätet för förstör inte vart den sitter.

Passat2016
2024-08-05, 16:24
Jag har också samma fel, ingen värme bak från mittkonsollen eller fötterna. Jag har skickat fråga om kostnad till Mekonomen och Möller bil i Västerås.
Är sugen på att göra det själv beroende på vad de återkommer med för pris, men hittar ingen lättförklarad instruktion.

Men om det är delen som "mrpipen" visar i inlägg #5 som styr värmen bak?, så sitter den bakom plastsidan som sitter med en hexskruv och klipps, vid passagerarsidan fram.

Min fundering i det inlägget #5, så är det två bilder på två olika delar, vilken del är det som ska bytas?

Noddan
2024-08-12, 00:39
Väntar på svar är också sugen på att fixa detta själv.

AndySwede
2024-08-12, 10:58
Hm. Jag gogglade lite och hittade väldigt lite info om detta problem. Dock hittade jag detta som kan vara värt att bläddra igenom. Här finns det mesta du behöver för fortsatt felsökning.

https://vwts.ru/vw/b8/vw-passat-b8-heating-air-conditioner-eng.pdf

Passat2016
2024-08-13, 00:05
Jag har också samma fel, ingen värme bak från mittkonsollen eller fötterna. Jag har skickat fråga om kostnad till Mekonomen och Möller bil i Västerås.
Är sugen på att göra det själv beroende på vad de återkommer med för pris, men hittar ingen lättförklarad instruktion.

Men om det är delen som "mrpipen" visar i inlägg #5 som styr värmen bak?, så sitter den bakom plastsidan som sitter med en hexskruv och klipps, vid passagerarsidan fram.

Min fundering i det inlägget #5, så är det två bilder på två olika delar, vilken del är det som ska bytas?


Fick denna offert: Tot: 7698:-
DÅ DET FINNS OLIKA STÄLLMOTORER/FABRIKAT SOM SITTER MONTERADE FRÅN FABRIK SÅ MÅSTE MAN DEMONTERA FÖR ATT KUNNA KONTROLLERA VILKET FABRIKAT SOM ÄR MONTERAT INNAN MAN BESTÄLLER HEM EN NY STÄLLMOTOR.

BYTE AV SPJÄLLMOTOR V137 SOM REGLERAR VÄRMEN TILL
BAKSÄTET. BYTES PÅ KUNDS BEGÄRAN, EJ FELSÖKT AV OSS
3 777,90

5WA 907 511 C ORG STÄLLMOTOR, FABRIKAT JOHNSON 1,00 1 039,00 1 039,00
2Q0 907 511 F ORG STÄLLMOTOR, FABRIKAT MES 1,00 1 039,00 1 039,00

Noddan
2024-08-13, 18:16
146981469914700

Jag tog ur handskfacket på min Passat 2016.
Och jag antog att V135 Motorn är den på bilden som jag visat.
Men den ställmotorn fungerar klockrent. den öppnar och stänger sig som den ska.
Men i min mening så styr den bara fläktarna i mitten (ovanför radion) ?

Jag har sätt att det ska sitta en ställmotorn under Radion och reglage för värme. Bakom Växelspaken.

har inte tagit bort själva Plastsidan för vågar inte bryta. Vet att det sitter en skruv där förmodligen med 2 klipps.
någon som vet hur man får bort palastsidan? Bort med skruven och sen bryta med Plastkoben? isf vart ska ska jag bryta så inget går sönder eller ska man dra den åt något speciellt håll?

Passat2016
2024-08-14, 09:17
De tre röda ringarna är klippsen, blåa ringen är skruven.

Jag ska försöka få tid ikväll och titta på detta, återkommer.

1470114702

Noddan
2024-08-14, 12:14
Jag har lagat min ställmotor nu för värmen bak. Återkommer med lite bilder och förklaring.

Noddan
2024-08-14, 13:19
14706147071470814709

Tog bort Båda sidopanelerna enligt föregående. Använde plast koben.

Plocka ur ställmotorn sitter med 2 skruvar. Jag använde en skruvmejser som jag satte mellan alla strömkablar och mellan 2 vajrar som satt längre in så ta en smal lång mejsel. Den övre skruven tog jag ett spärrskaft med hylsa måste ha en med magnet om ni har går endå men var inte roligt. rörlig led 45 graders adapter måste ni ha med.

använde mig av lite tejp för att få tillbaka den
Ena skruven på mina bilder saknas då jag inte hade skruvat dit den igen tog bilden innan den åter skruvades.
Rekommenderar att man har verktyg med magnet för var inte kul att få tillbaka skruvarna efter åt.

När ställmotorn var ute så satte jag i kontakten igen och såg att ställmotorn var hel den fungerade klockrent när jag höjde till Hi eller LO.

Kollade lite närmare på alla plast delar som är rörliga en av armarna hade hoppat ur led. Satte tillbaka armen och körde runt lite för hand innan jag satte tillbaka ställmotorn så allt rörde på sig korrekt. allt gick smidigt.

var mindre kul att sätta tillbaka ställmotorn då den bara kan sitta på ett vis och man inte ser någonting. Men gick efter lite brottning.

Skruvade tillbaka skruvarna och testkörde. Funkade inte.... Skruvad loss översta skruven lite grann då fungerade den. Så antar att jag hade dragit åt den för hårt.


Min slut satts är om jag hade gjort om detta är att jag hade tagit bort båda sidapanelerna lossat på skruvarna ett varv uppe och nere testkört fläkten se om den rör på sig om inte annat hjälpa till lite med fingret från passagerarsidan mot det stora vita hjulet se om det hjälper

Man kan bara se om en av armarna har kuggat över med spjälmotorn på platts. Den andra gömmer sig bakom spjälmotorn och det var den som kuggat över för mig.

Dra inte åt skruvarna för hårt när ni är klara.!

Tog mig ca 2 timmar att lösa allt. Jag tog inte bort nånting vid radion bara sidopanelen inget annat. gick finfint.

Passat2016
2024-08-14, 19:56
Grymt jobbat! Sitter just nu och pillar, i din översta bild vad är det du ringat in i de två röda ringarna?

Noddan
2024-08-14, 23:40
Ena är skruven som ska bort som jag ej hunnit sätta dit igen .som håller i stallmotorn.

Den andra är den som satt fast. Den du kan testa skruva på se om du kan få igång den

Är motorn på plats måste du vrida på tempen samtidigt som du vrider på hjulet annars är det stumt.

Men jag tog loss stallmotorn först

Passat2016
2024-09-05, 11:50
Sammanställer mitt arbete med bilder från tråden och egna för att försöka ge guidning till nästa med samma problem. Tips högerklicka på bilderna och välj "Öppna i ny flik" så blir dom större

Värmen bak styrs av en motor som sitter med 2st skruvar monterat och driver ett reglage Bild 4 (vit rund platta med spår på vardera sida) I dom spåren glider "piggar" som reglerar värmen bak till fötterna och centerkonsollen.

--------------------------------------------------------------------------------------------------

Verktyg som behövs:
Lång torx mejsel storlek T15 med kraftig magnet - jag använde en som var 300mm
(dels för plastkåporna vid fötterna, en skruv för vardera sida sedan sitter dom med clips.

Motorn som styr spjällreglaget sitter med 2st T15 skruvar och där behövs längden på mejseln för att komma åt)
---------------------------------------------------------------------------------------------------

14733
Blå cirkel, skruv T15
Röda cirklar, clips
Ta bort på både förar/passagerarsida


14734
Dessa bilder är tagna från passagerarsidan
Bild 1, kontrollera om vipparmen i röd cirkel går att röra, antingen sitter den stumt eller går att röra väldigt lätt.
Går den att röra väldigt lätt har den hoppat ut ur sitt läge (den ska glida i gröna spåret som finns på bild 2)
Bild 3 är en annan vy av bild 2 och visar kontakten till motorn som driver reglaget som styr spjällen
Nedersta röda ringen visar skruven till hållaren för "vita runda" plattan. Den behövs inte tas bort.

14735
Dessa bilder är tagna från förarsidan
Bild 4, här är 1 av 2 (T15) skruvarna som håller motorn.
(Enklast att komma åt denna är mellan wirena grön och vit som syns på bild 6)

Bild 5, den andra skruven, också den T15. I bild syns även den andra vipparmen (vita delen) som kunna röra sig mha av motorn.
Sedan är motorn lös - den sitter på axeln som syns i bild 6 och motorn lyfts ut enklast från passagerarsidan.

Bild 6 syns piggen som sitter korrekt i spåret. (efter motorn är borttagen)

Känn med fingrarna på spårbanorna, om det är någon deformation som gör att piggen (hoppar ur).
Vrid på axeln (bild6) till båda ändlägena och kontrollera att armen på bild 1 och bild 5 rör sig.

14739
Tydligare bild på reglaget som reglerar värmen som motorn är kopplad till, motorn sitter fäst med de två skruvhålen på Bild 9.
Bild 8 är sidan av den vita delen som är vänd mot passagerarsidan.
Osäker om denna del går att demontera genom att endast ta bort sidoplasten vid fötterna eller om det krävs att stereon måste tas bort.


14736
Rör sig de två vipporna när axeln snurras så ska motorn tillbaka. Monteringen av detta görs från passagerarsidan och underlättar om man är två och den andra hjälper till att styra från förarsidan. Motorn passar bara på ett sätt pga spåren på axeln och passningen i hålet i motorn.
Detta moment kan vara kämpigt, men vrid axeln till ett läge där läget för platån är känt och titta på motorn var platån är och gå in med samma vinkel.

När motorn är på plats så ska de två skruvarna tillbaka. Som Noddan skriver så dras dessa för hårt så orkar inte motorn dra runt axeln. Men förslagsvis dra åt dom och sedan släpp efter om behov uppstår.

------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Samanfattningsvis:
Trångt, trångt, bökigt och tidskrävande... Första gången så tog det ca 4-5 tim med pauser för att svära... har man inte magneter så är skruvarna lätt att tappa och då måste man leta i det trånga utrymmet. Då är en extra magnet bra att vispa omkring med.

Min "pigg" som sitter mot förarsidan hoppade ut igen efter första kalibreringen. Så då var det bara att börja om igen.
Då tog allt-som-allt ca 30min med medhjälpare för motormontaget. Det momentet kan man spendera mkt tid på...

Fortfarande fastnar ngt när det vita hjulet ska snurra och jag måste in med handen från passagerarsidan och "rucka" lite på motorn. Oklart om det är någon plastdetalj som är deformerad och fastnar när vita hjulet kommer i ett visst läge, eller om motorn kan försämras över tid och inte orkar dra runt axeln om det blir lite trögt. När motorn har varit bortmonterad så kan jag vrida på axeln till dess ändlägen väldigt enkelt.

Mitt nästa försök blir att beställa hem en ny motor och hoppas det hjälper. Återkommer...
2024-10-07 Uppdatering
Nu har jag byt till en ny motor och allt har fungerat den senaste veckan, trots att gamla motorn rörde sig när tempen justerades så måste något felat med den. Kolla OE-nr inför bytet så du får rätt, beställde min från Trodo för ca 700:-

Hoppas någon är hjälpt utav detta.

Noddan
2024-09-09, 07:24
Min ställmotor har slutat fungera igen. Köpte aldrig någon ny.
Öppnar jag upp sidopaneler och knackar på ställmotorn så fungerar den i någon dag sen slutar fungera igen. Så jag ska beställa en ny ^^

Noddan
2024-09-10, 13:03
1474614747

Köpte på Volkswagen Din bil Denso är utbytt mot Johnson eller vad den hette. Se på bild

Hoppas det fungerar nu under min ägotid

sogat
2024-11-27, 19:58
Fantastisk tråd. Har samma problem, men bryr mig föga om baksätet om jag ska vara ärlig. Är det någon här som har haft problem med luftspjället som reglerar luftflödet till framrutan? Det fanskapet gör att man får skrapa rutorna varje dag nu när det blivit kallt ute, dessutom immar det lätt. Tack på förhand,

mrpipen
2024-12-21, 17:49
Samma del, men bilden är tagen från båda sidorna. Den övre visar från passagerarsidan och den undre från förarsidan. Tog bort båda stolarna fram och även stereon för att komma åt så gott det gick. Man får åla sig fram så man kommer åt mekanismen som jag visar i inlägg #9 Spjällmotorn sitter på förarsidan.

- - - Uppdaterad - - -


Fantastisk tråd. Har samma problem, men bryr mig föga om baksätet om jag ska vara ärlig. Är det någon här som har haft problem med luftspjället som reglerar luftflödet till framrutan? Det fanskapet gör att man får skrapa rutorna varje dag nu när det blivit kallt ute, dessutom immar det lätt. Tack på förhand,

Jag fick det med nu i veckan :( kolla min andra tråd :D