handdator

Visa fullständig version : Någon med VCP Söder Halland/Skane/Kronoberg?



h4teth
2023-01-22, 22:47
Hej!

Jag behöver att programmera Seat Sound System med VCP. Söker av någon som har det i Halland/Skane eller Kronoberg. Jag bor i Våxtorp, så bästa platser är Laholm, Halmstad, Ängelholm Markaryd eller Helsingborg.

vfr
2023-01-23, 09:59
Vad är det du behöver programmera, mer specifikt?

AndySwede
2023-01-23, 10:37
Om du har vägarna förbi Stockholm kan jag hjälpa dig.

h4teth
2023-01-23, 11:53
Vad är det du behöver programmera, mer specifikt?

Detta kräver att ladda ner en korrekt .zdc fil från VCP databas med coding för Seat Sound System för min multimedia system och ladda det upp till min bil, så det verkar som Seat Sound System istället. Nu det verkar som 8RM systemet, men jag kopplade subwoofer och central högtalare på samma sätt som det är i 9VD systemet. Jag har en instruktion från annat forum med beskrivining hur man göra det.

vfr
2023-01-23, 13:35
Ok. Jag har en VCDS där man kan göra ganska mycket konfiureringssaker, men inte ladda upp såna filer.

Jag är förresten uppväxt utanför Laholm även om jag numera bor i Kungsbacka.

h4teth
2023-01-23, 23:55
Javisst, jag har VCDS också och kan inte göra det. De kan inte göra det ocså i VW verkstad. Det är möjlig bara med VCP.

AndySwede
2023-01-24, 12:34
En verkstad med online-diagnos kopplad till moderskeppet i Tyskland ska ha alla möjligheter att byta programvaror i alla bilens moduler och enheter. Sen om de kan eller förstår vad som ska göras och hur låter jag vara osagt. Om du har uppgraderat med sound system som jag gissar är en extern förstärkare har du lämnat fabriksspecifikationen och där tappar du de flesta auktoriserade verkstäderna. De förstår inte vad de behöver göra.

R.Z
2023-01-24, 16:35
Andy laddar ner VCP-filen till minneskort till bilen?
Skulle inte det gå.

Nu spekulerar jag vilt.

Tänker som att uppgradera kartorna.

AndySwede
2023-01-24, 18:47
Negative. Man flashar in direkt i respektive modul. Jag har hjälpt några Q7 ägare som uppdaterat kartor nedladdade på mörka ställen, som även innehåller kanske oväntat en uppdatering av #5f infotainment för att kunna hantera nya kartorna. Förstärkarna typ B&O dör= inget ljud men nya kartor … wohoo. Not.

h4teth
2023-01-25, 21:49
Andy laddar ner VCP-filen till minneskort till bilen?
Skulle inte det gå.

Nu spekulerar jag vilt.

Tänker som att uppgradera kartorna.

Från vad jag kan förstå det originalet VCP ska bara skicka filer direkt från databas till bilen, men du kan inte ladda ner den. Du kan köpa på aliexpress VCP kabel med software och filer, men de är gammalt och fungerar inte med nyare bilar.



En verkstad med online-diagnos kopplad till moderskeppet i Tyskland ska ha alla möjligheter att byta programvaror i alla bilens moduler och enheter. Sen om de kan eller förstår vad som ska göras och hur låter jag vara osagt. Om du har uppgraderat med sound system som jag gissar är en extern förstärkare har du lämnat fabriksspecifikationen och där tappar du de flesta auktoriserade verkstäderna. De förstår inte vad de behöver göra

De har det inte i proceduren eller offert (och även så jag skulle behöva betala för hela Sound System alternativ). Då behöver nagån låna det från verkstaden. Det är shady och ingen vill ta risk för det.

AndySwede
2023-01-26, 11:17
Man behöver en aktiv licens på VCP för att kunna använda dongeln, och du kommer inte åt filerna utan en aktiv dongel. De förnyar certifikatet för dongeln flera gånger per år, så det är nog rätt krångligt att hänga med och erbjuda nåt som funkar via AliExpress...

Som jag skrev så finns ju verktygen, men det är utanför proceduren förstår de inte hur de ska göra. Lite närmare dig än mig finns ju Eftermontering i Karlstad, de kan garanterat hjälpa dig.

Anders1984
2023-01-31, 13:52
Man behöver en aktiv licens på VCP för att kunna använda dongeln, och du kommer inte åt filerna utan en aktiv dongel. De förnyar certifikatet för dongeln flera gånger per år, så det är nog rätt krångligt att hänga med och erbjuda nåt som funkar via AliExpress...

Som jag skrev så finns ju verktygen, men det är utanför proceduren förstår de inte hur de ska göra. Lite närmare dig än mig finns ju Eftermontering i Karlstad, de kan garanterat hjälpa dig.


Precis, det stämmer. Kinaklonerna som finns på AliExpress kan läsa ut felkoder mm (även om det finns bättre sätt att göra det på, typ VCDS eller OBD11) men man kan inte ladda upp .zdc filer till modulerna.

Jag håller med, Eftermontering i Karlstad är hjälpsamma och kan säkert lösa det åt dig.