handdator

Visa fullständig version : V158 & V159 fel - Tiguan 2009, 2.0TSI CAWA



estar
2022-11-16, 16:31
Hejsan,

Ny medlem här.

Försöker få ordning på klimatanläggningen i min Tiguan - dålig värme på vintern, dålig kyla på sommaren.
Man hör från gång till annan att ställmotorerna kämpar med att hitta rätt position.

Körde diagnostik och både V158 och V159 rapporterade fel.

01809 - Actuating Motor for Temperature Flap; Left (V158)
000 - -
01810 - Actuating Motor for Temperature Flap; Right (V159)
000 - -

Measure Block 012 och 013 visar OK värde i första rutan men rutorna 2, 3 och 4 har värdet 0.0.

Så jag bytte båda motorerna och gjorde basic settings men tyvärr samma resultat efter.

Köpte en ny J255 kontrollpanel på skroten, bytte igår.
Efter bytet kollade jag measure blocks som hade andra värden än 0.0 enligt ovan.
Men efter basic settings så är jag tillbaks med det ursprungliga med nollor.

Tillbaks på ruta ett med andra ord.

Vad skall jag hitta på härnäst? Kolla kablering?
Eller kan det vara något fysiskt med de "flappar" som motorerna styr?

13778

13779

Ser att jag på bild 2 lyckats välja Measure Block 013 2 gånger men det ser likadant ut på 012.

Alla förslag mottages tacksamt!

Mvh,
Erik

vfr
2022-11-16, 16:39
Välkommen hit, Erik! :D

Tyvärr så vet jag inte så mycket om just det som du frågar, men någon annan kanske kan hjäpa.

AndySwede
2022-11-17, 08:49
Ingen egen erfarenhet av detta, men jag skulle kolla några grejer. Om du tar loss motorerna och kör dem med VCDS, funkar de då? Om inte, mät om du får fram spänning till dem. Då kan du också känna på spjällen om de fastnat eller är rörliga. Säkringar har du väl kollat tänker jag.

http://wiki.ross-tech.com/wiki/index.php/01809

estar
2022-11-19, 14:22
Tack,

Plockade fram Fluken och kollade *alla* säkringar idag, bara för att det inte skulle vara något sådant simpelt. Hade tidigare nöjt mig med att kolla de som kunde vara relevanta.
Alla säkringar var hela.

Sen tänkte jag att jag kanske kan fuska, låta bli att montera bort motorerna för de satt ju milt sagt trångt till.
Så nu tog jag bort radio och klimakontrollen och panelerna runtomkring.
Kan avslöja att man inte kommer åt de 2 motorerna det gäller.
Man ser defrosterspjället och att det snurrar men inte ner på sidorna.
Inte heller lyckades jag trycka ner armen i de nu öppna utblåsen för att känna någon rörelse där.
Skulle haft endoskopkamera :-)
Luftflödet ändras ju så någonting längre ner rör sig ju.

Har inget garage så får ge upp nu när snöfallet tilltar.

Mex165
2022-11-19, 18:28
Dom äldre ställmotorerna är med borstar, dom nya är borstlösa.. Byt dom bara till den nyare varianten (hittar du på skroten eller delplocken.se) så är problemen borta för alltid..

estar
2024-04-28, 21:16
Ett drygt år senare så har jag nu äntligen bytt ställmotorer igen till några med bättre kvalitet.
Hur man vet om det är borstlösa eller inte är oklart.

Hursomhelst är felkoderna äntligen borta.

Jalapan
2024-09-02, 20:41
Köpte du begagnade? jag har bytt V159 2ggr, först mot en liknande begagnad sen mot en begagnad borstfri, samma fel fortfarande.
Hur löste du ditt bekymmer? bytte du _alla_ ställmotorer? eller blev det bara V158 och V159 som du köpte nya och bytte?

Och den viktigaste frågan, hade V158 och V159 olika reservdelsnr eller köpte du 2 av ”samma” ?

*edit

Har löst det.

Finns ca 40 olika ställmotorer då de genomgått flera revisioner, alla passar inte på alla ställen då flera varianter av motorerna är för specifika bilar (räcker inte med stt byta plastarmen) det är något med potentiometern, därför får man 0,0,0,0 på alla värden förrutom current value i vcds.
Det gör det extremt svårt att köpa begagnade då de lött blandas ihop.

Exempel, ersatte min 3C0907511A med 2Q0907511D som fysiskt passar men fortfarande felkod och armen letar läget.
Fick tag i rätt från VW som heter 2Q0907511A, det finns halva alfabetet och det finns både 3C0907511A till Q, 3C1907511A till Q
Sen finns 1K0907511A-R,2Q0907511A-Q och 5Q0907511A-Q
Gäller att veta exakt vilken motor du behöver då de alla är olika och svårt att veta då det finns så många olika revisioner.
Kostar ca 1200kr st på VW, en beg går på ca 500kr borstlös så värt att köpa en ny orginsl borstlös så du vet att du får exakt rätt motor skiljer som sagt på endel av V70/V71/V158,V159,V213
Man behöver oftast spara den gamla armen för de nya passar inte,dock säljer VW ett kit med sdaptrar som givetvis kostar 600kr så tipset är föytta över den gamla armen till nya motorn.

Sen har reservdelsdidorna ofta fel i sin beskrivning om vilken motor som passar, köpte 3st olika från autodock som skulle passa men de gjprt dom inte…

estar
2024-09-09, 21:17
Jag lyckades aldrig fatta hur man vet/ser om en motor är borstlös eller inte.

Köpte först 3st från Autodoc. För V158, V159 och V425 - ingen av dessa hade någon arm med så i princip helt identiska.
Bytte V158 och V159. Funkade inte.
V425 larmade inte längre så den hamnade åt sidan.

Fick en briljant idé att köpa 2st till motorer fast från Aliexpress - funkade inte heller.
Men jag hade ju den gamla för V425 liggande och den funkade bra som V159!

Köpte en mellanbillig från Amazon för V158. Funkade inte så skickade tillbaks direkt.
Köpte en snäppet dyrare Valeo från Amazon, made in Poland, med fel arm med tog bort den och dit med rätt arm -funkar!!!

Sensmoralen är väl att jag kunde lika gärna ha köpt från VW.
Men... nu är jag visare så jag kanske köper ett kändare märke, typ Valeo, direkt nästa gång.

Alla har passat rent fysiskt men bara 2 har velat känna till ändlägena.
När man har tittat med VCDS så har man kunnat se att det är större skillnad i motstånd på öppen och stängd på de som funkar, jämfört med de som inte funkar.
Kan ju också hända att det finns någon bil där alla dessa funkar, men bara inte på min...

pudas
2024-09-10, 08:49
Gamla nordicaudi.com, som tyvärr var tidig att gå forumdöden till mötes hade en mycket bra"FAQ" om ställmotorer som jag hade mycket hjälp av när jag stötte på detta typiska Audi problem.

Ställmotorn var av VAG klassad som "ej reparerbar", utan ska bytas vid driftstörningar, vilket direkt triggar igång revanschelusten, "här ska fan inga ställmotorer bytas"!
Efter en tålamodsprövande demontering så var fanskapet ute ur bilen!
Vad som gjorde motorn ej reparerbar var att den var samanfogad av två plasthalvor med ett antal rörnitar! Lätta att borra bort, lika lätta att ersätta med skruv och mutter!

Men varför slutar den att fungera? Jo allting ligger fastklämt i locken och är av absolut enklaste konstruktion! Motorn är av öppen konstruktion och kolborsten synliga! Vad händer då efter några år? Jo hela motorn blir fylld av koldamm som blandar sig med kugghjulens fett till en tjock gegga som gör att motorn slutar fungera och kugghjulen kärvar!

Men det positiva är att man fixar det lätt med rengöring och lite nytt siliconfett.

OBS! Detta gäller gamla Audi 100, givetvis ställmotorer med kolborst!