handdator

Visa fullständig version : Mickes Golf 1 Lagomprojekt(??)



MickeR
2022-10-30, 08:30
Jahapp, ni som hänger mycket på forumet har kanske följt mitt mk2 projekt som pågått sen 2003. Den bilen är ju ”klar” bortsett från lite småpyssel och SFRO besiktningen. Klara bilar är dom värsta bilarna, då måste man ju köra med dem.
Mycket roligare att laga rost inne i värmen i garaget 😊
Många mk1 har passerat förbi i mitt liv under åren, men alla har blivit sålda och är borta :(
Så nu när jag känner att projektlistan är lite kort så tänkte jag att ett mk1 projekt igen kan väl inte skada? Kollade med frugan hur hon ställde sig till detta och fick grönt ljus.

Jakten har egentligen pågått under ett par års tid, till och från. Med mera intensitet under 2022. Många bilar har jag tittat på och förkastat. Först letade jag GTI, men de bilar som finns kvar så rostiga och sönderskruvade att jag gav upp (fina bilar är ju ingen vits om man skall bygga om).

Fokus byttes till vanliga mk1, 81-83 och helst en marsrot med svart inredning. Och nu har jag köpt en sådan. Golf mk1 GL 1983 bensin. En ägare 1983-2016. Därefter så har den rullat extremt lite. Avställd 2019-2022.
Inte oskruvad men väldigt original. Det enda som är ändrat på den är coils, GTI fälgar och en sportratt (org ratt finns). Inget jävla stereobygge, rostad huv och fjantigt takräcke, utan en oförstörd bil helt enkelt där alla prylar sitter där de ska. Besiktigad och körklar är den också.

Rost finns såklart 😊 Bakplåt, runt tanklocket, en dörr är det som vid en hastig anblick behöver svetsas.
Bilen kommer dock inte förbli oskruvad och oförstörd utan jag kommer såklart att ändra på allt som vanligt 😊
Denna gång (hör jag alla som känner mig dö av skratt?) tänkte jag dock inte urarta utan hålla det på en rimlig nivå 😊 Utseendemässigt blir det konvertering till GTI på utsidan. Insidan vet jag inte än, men baksäte skall behållas så familjen kan följa med och köpa glass. All rost och lackproblem fixas såklart. Bättre chassi, bromsar, bussningar etc. Samt ett motorbyte av lämplig sort, tex 1.8T med 02A eller något annat kul.

Planen är att fixa grejer i etapper så den kan brukas på sommaren varje år (hör jag ännu fler som skrattar?). Bilen är ju bes till 2024 och fullt funktionsduglig som den står så tar man en bit av bilen i taget så kan man ju åka med ett del-färdigt projekt på sommaren. Återstår att se om jag klarar detta 😊
De flesta exteriöra delarna för GTI konvertering har jag på lagret så det är ”bara” att bulta på efter rost och lack iaf. Några bilder före jag förstör den:

13743

13751

13750

13749

13748

13747

13746

13745

13744

vfr
2022-10-30, 09:28
Underbart, Micke!

Den ser ju osedvanligt fräsch ut, måste jag säga. Och eftersom du är den du är så vet du ganska väl var ev. problem finns. Det är bra. Lycka till! :cool:

Lillen
2022-10-30, 21:26
Åhh va roligt.
Någon som fortsätter flyga fanan för de äldre bilarna.

matsola
2022-11-01, 11:19
Kul med nytt projekt. :cool:
Du håller fanan högt för dom äldre bilarna i forumet. :) Det gillar vi!

MickeR
2022-11-02, 07:51
Tack för alla glada tillrop, jag tycker helt klart att gamla bilar är mycket roligare än nya så man försöker hålla sig till gammalt om det går :)

Bilen är sämre än det ser ut på bilderna, det finns att göra på nästan varenda yta på bilen, men som sagt innan, bra objekt att utgå ifrån.

Igår åkte jag och sonen till verkstan och började pilla på "nya" bilen iaf. Förre ägaren såg nog dåligt för den var utrustad med mycket extraljus:

13753

Efter den del svärande så var dessa loss och alla kablar och relä som hörde till dem borta:

13754

Tyvärr har de borrat hål rätt igenom frontplåten till fästena så dessa får svetsas igen när jag kommer till att fixa fronten. Är det nån som är sugen på 3 fina Hella extraljus så kan dessa bytas mot en pizza :D

I försöket att inte spränga hela bilen på en gång så tänker jag försöka ta en sak i taget, så första saken blir bakluckan. Rensat den ner till tom plåt och demonterat för att rostlaga, lacka och "bygga om" till GTI:

13756

13755

Relativt ok på utsidan, bara en liten buckla att rikta och svetsa igen bakrutetorkarhålen. På baksidan, i nederkant av rutramen finns det gott om hål, så det blir en del svets här. Men, har sett värre mk1 luckor.

Innertaket VAR helt innan, men varandes 40 år gammalt så var det sprött som tacoskal. Ni som mekat mk1 vet att man behöver lossa det limmade innertaket i bakkant för att komma åt skruvarna till bakluckan. Det gick såklart inte utan det gick sönder.... Så byta innertak står på listan nu då, visserligen hade jag tänkt göra det ändå tids nog till ett svart. Men då måste ju alla rutor ut, och då kan man ju lika bra lacka om taket, och när rutorna är ute så är det ju vettigt att fixa rosten runt tanklocket och trösklarna så man kan lacka om sidorna osv osv....Gick sådär med att bara göra lite i taget ;);)

vfr
2022-11-02, 09:36
Haha! Ja, lite i taget är bra ibland. Och ibland hänger allting bara samman för mycket för att det ska funka.

Junfors
2022-11-10, 21:01
Grymt Micke med en mk1a!

Hade ju annars hoppats lite att du skulle fullfölja din tidigare idé med en audi 5a på tvären i en mk2a [emoji16][emoji15]

Skickat från min SM-A325F via Tapatalk

MickeR
2022-11-11, 07:27
Grymt Micke med en mk1a!

Hade ju annars hoppats lite att du skulle fullfölja din tidigare idé med en audi 5a på tvären i en mk2a [emoji16][emoji15]

Skickat från min SM-A325F via Tapatalk

Det är sååå många ideer till projekt i mitt huvud, tex så blev det nästan att bygga en Corrado med haldex och R36 motor som nästa projekt, dom planerna var väldigt långt gångna :cool: Men, jag kände att jag vill ha ngt back-to-basic. Och en mk1 har jag saknat i så många år nu. Förhoppningsvis så tar inte detta projekt 17 år att färdigställa så jag kan nog hinna med fler ;)

MickeR
2022-11-18, 08:24
Dags att ta tag i ettan nu då.

Först massa silikontvätt (bilen var nyrekondad vid köp).
Efter jag gått lös med wire-brush-of-truth på den så blev det såhär:

13780

13781

13782

Inte helt ny :eek: Men, det är en 40 år gammal bil och alla hålen är bakom listen till bakrutan, har sett betydligt värre luckor till mk1. Denna lucka kommer aldrig att bli 110% bra, utan den kommer fortsätta rosta så sakteliga efter lagning. men på en bil som står inne och aldrig blir blöt mer än vid tvätt så kommer det att kvitta.

Nästa steg att blästra allt det som inte är hål och sen behandla med POR-15. Sen blir det att tillverka en ny inre, nedre kant till bakrutan och svetsa dit den. Ganska mkt jobb men helt bra luckor är väldigt dyra och måste ändå svetsas i för att lägga igen hålet till bakrutetorkaren.

MickeR
2022-12-01, 10:58
Lite paus på bakluckan för tillfället. Jag ska försöka få tag i en bättre innan jag lägger tid på att laga den jag har. Vi får se hur det går.

Igår åkte bilen upp på pallbockar och rostlagning av själva bilen påbörjades. Steg 1 är att byta bakplåten. Kapade bort lite och började testpassa:

13790

13791

Reservhjulsbaljan ser superfin ut, skrapade av den och inte ett enda hål:

13792

Kapade också bort det risigaste och det ser inte så illa ut, klart räddingsbart. Dock har ngn annan varit i farten och bytt lite plåt. Inte så illa gjort men tyvärr använt 1K produkter så varenda ångström av färg, primer etc måste bort :mad:

13793

13794

13795

Detta var dock oväntat, syntes inte alls förrän man tog bort ett tjockt lager av vitt VW-pvc, så lite bagagegolv behöver bytas.

13796

Men, totalt sett är det mindre rost än på min mk2 :)

MickeR
2023-01-13, 09:01
Som vanligt så är det mer rost än man tror, och som vanligt spårar det ur :D

Iaf, har skrapat i flera omgångar nu och hela den bakre delen av golvet, balja, balkar osv är renskrapat. Är lite hål lite varstans ;)

Blir byte av bakplåt, plåten runt tanklocket, bägge de bakre sidobalkarna samt de nedre bakre hörnen. Plus div småbitar i golv och balja. Bakre skärmkanter är bytta sen innan och det ser bra ut så det låter jag vara ifred, måste bara slipa av 1K som är på allting :mad:

Dock har de inte bytt den inre skärmkanten utan bara den yttre så jag får göra lite fix med det. Nu blev det ju så pass omfattande att det inte går att fixa detta med tanken på plats, så bakaxel och tank måste av. Att köra nästa sommar blir mer och mer en utopi :p

Men, men, det är inte så illa för att vara mk1.

Lite bilder på det hela:

13832

13833

13834

13835

13836

13837

13838

vfr
2023-01-13, 10:03
Du har ju vana vid den här sorten jobb iallafall, Micke. ;)

Lillen
2023-01-16, 23:03
Nu är du så där jäkla duktig igen!

MickeR
2023-02-09, 13:06
Igår blev det en tur till verkstan och lite mek med med ettan.

Dags att demontera de 4 mest skrämmande skruvarna för alla mk1 ägare (egentligen muttar på pinnbultar , men, men). Pratar såklart om infästningen till bakaxeln. Sitter sjukt utsatta längst ut mot tröskeln helt oskyddat och mitt i sprutet från framhjulen. Svetsade från insidan i sidobalken bakom 3 lager plåt. Drar man av dem har att göra länge sen att återställa.

Iaf, mycket lirkande och försiktigt körande med batterimutterpicka fick jag loss 3. Den 4:e hade ingen som helst lust att lossna. Så den får jag värma med gassvetsen, vilket såklart stod hemma efter att jag hjälpt en granne värma loss lite bultar på hans släp.... Så bakaxeln kom inte loss :mad: Men 3 av 4 är ju bra och dessutom fick jag loss handbromswirarna och fjäderbenen bak också. Handbromswirarna satt såklart extremt fastrostade i det lilla röret som sticker ut ur golvet men många timmars övertalande kom de ut.

Det blir inte alltid bra när svensson mekar bil, hitta fel(en) på bilderna nedan:


13870

13871

Hur noga kan det va att sätta tillbaka fjäderbenslagrena åt rätt och samma håll på v och h sida :confused::rolleyes:

Mattor etc åkte ur ur bagaget:

13872

Tveksam lagning av bältesinfästningen på h sida (rostar alltid här). Bältet är fastsvetsat (!!) och målat på plats och när de ändå var igång så bröt de loss hyllan som högtalarna sitter i utan att lossa alla skruvarna.... Så nu behöver jag ett nytt bälte, höger sida mk1 81-83. Nån som vill sälja, PM isf :)

Sen åkte lister, bakrutor och div annat som inte kan sitta på när man svetsar och lackar. Man blir glad när man ser absolut 0% rost under rutorna:

13873

13874

13869

Nästa gång hoppas jag få av bakaxeln så jag kan börja demontera tanken.

vfr
2023-02-09, 20:19
Det ändå förvånansvärt lite rost med tanke på förutsättningarna... :)

MickeR
2023-02-10, 06:47
Ja, bilen är riktigt fin, det är väldigt lite rost för att vara 40 år. Och den rost som finns är på snälla ställen.

MickeR
2023-02-18, 17:08
Sportlov, så tog med sonen till verkstan för att meka bil :)

Baksäte och stolar åkte ut först:

13878

Sen med hjälp av gassvetsen så släppte sista muttern till bakaxeln. Sen rensade vi denna totalt, inget löst på denna som skall återanvändas. Bara stommen. Bra att det är en 83:a så den har hålen till krängningshämmaren som sitter på GTI förborrade:

13879

Bultarna till bussningshusen satt som vanligt överjävligt och trots att jag grillade dem i massor med gassvetsen så gick en av. Och att få ut bulten ur bussningen är bara att glömma, de är ett nu.
Nu skall ju de ändå inte användas så det gör inget, då kan man skära sönder bussningen:

13877

Bussningshusen är riktigt rostiga och vi får se hur mycket gods som finns kvar i dem efter en tur i blästerskåpet, kan bli så att dessa får köpas nya :(

MickeR
2023-03-06, 07:51
Tillbringade en hel kväll med att köra vinkelslip med stålborste på bakaxeln, nu börjar den bli nått så när "rostfri". Några ställen kommer kräva lite svetsåtgärd, båda fästena för bromsslang samt ena stötdämparinfästningen behöver svetsas. Tänkte förstärka lite samtidigt.
Men väntar på lite 3mm plåt till detta som borde komma i veckan.

Under tiden så har jag letat delar till bakaxeln:

13909

Blir PU-bussningar mot karossen, H&R krängningshämmare, mk2 G60 skivbromsar och metallomspunna bromsslangar. Samlat allt utom 2 slangar och kopparna som skall sitta bakom packboxen som stänkskydd, dessa är dock på väg. Lika bra att göra anpassningarna för 1.8T när bakaxeln är av så är det gjort även om motorbytet blir senare.

Pressat i lager, fettat in och påbörjat måla bromskivorna så de inte rostar så mkt (2K bromsoksfärg):

13910

GTI G60
2023-03-15, 08:28
Kommer bli spännande att följa och se hur det spårar ur. ;)

MickeR
2023-03-15, 09:18
Kommer bli spännande att följa och se hur det spårar ur. ;)

Det har det väl redan gjort :D

MickeR
2023-03-16, 10:18
Jobbat mera på bakaxeln nu.

Lite bilder på skadorna, dels hål i ett stötdämparfäste och dels upprostade bromsslangsfäste (båda):

13916

13917

Färdig bakaxel med 3 olika fix:
1. Fästen till bromsslangar vid ok påsvetsade
2. Ena "örat" till stötdämparinfästningen avkapat och ersatt med ny 3mm plåt
3. Triangelförstärkningar av stötdämparinfästningen på båda sidor adderade för styvare bakaxel

13918

13919

Lite detaljbilder:

13920

13921

13922

13923

13924

Nu skall den bara slutgiltigt slipas en gång till och sen blir det lackering med slät hammarlack. (ingen ide att lacka den vanligt med så mycket porer)

Lillen
2023-03-16, 21:42
Kommer bli skitbra det där!

MickeR
2023-03-17, 09:22
Tack :)

matsola
2023-03-17, 16:46
Hej
Vad har du för plan på att skydda den invändigt. Det är lite dilemma på dessa att se att det inte blir problem inifrån.
Utifrån kan man se, slipa och lacka. Inifrån är det lite jobbigare. inte för att jag har råkat ut för något problem men ändå en fundering. Jag har bara gjort rent då bilarna mest står inne i värmen och gossar mest.

Och som vanligt så snyggt jobbat. :cool: Alltid kul att följa dina trådar. :p

MickeR
2023-03-19, 15:02
Hej
Vad har du för plan på att skydda den invändigt. Det är lite dilemma på dessa att se att det inte blir problem inifrån.
Utifrån kan man se, slipa och lacka. Inifrån är det lite jobbigare. inte för att jag har råkat ut för något problem men ändå en fundering. Jag har bara gjort rent då bilarna mest står inne i värmen och gossar mest.

Och som vanligt så snyggt jobbat. :cool: Alltid kul att följa dina trådar. :p

Ja, som du säger finns det inte så många riktigt bra lösningar på detta.

På min mk2 så utgick jag från en relativt rostfri axel som kom från en importbil som gått saltfritt. Fick den friblästrad och sen syradoppad. Då blir den ren överallt, även inuti. Sen galvade jag den och slutligen lackade den. Men även denna metod är behäftad med brister. Även om syradoppningen gör rent där man inte når så går inte el-galvningen in så långt inuti "rören", det behövs relativt "fri sikt" mellan zinkanoderna och ytan som skall galvas. Det enda som borde ge tillräckligt rostskydd på insidan är varmgalvning. Men har inte lyckats hitta ngn som gör det åt hobby-folk. Sen går ju inte det att lacka på mm.

I detta fallet så är det ingen ide att syradoppa, när det är 5mm tjocklek på rosten så skulle den behöva ligga så länge i syrabadet att de "bra" ställena skulle få sin materialtjocklek minskad utifrån.
Sen är det ju så att när rosten blivit tillräckligt tjock så saktar rostprocessen ner betydligt, på bilplåt så går det hål innan dess men på en bakaxel med 5mm plåttjocklek så rostar det väldigt sakta när det väl blivit ett tjockt rostlager på den.
Jag brukar spruta med hålrumskonservering inuti "rören" och nöja mig med det. har aldrig varit med om att dessa blir rostskadade så det spelar ngn roll.

MickeR
2023-03-20, 09:01
Fixat vidare med bakaxeln i helgen. 3 lager slät halvmatt hammarlack så blev den såhär:

13926

Lackat de inre fästena till krängningshämmaren med lite 2K silver (litar inte en sekund på den svarta färgen som är på "under-bilen-grejer" när man köper dem) och monterat dessa:

13927

Till de yttre fästena så har jag valt rostfria från mk1garage som skruvas ihop stället för den hemska originallösningen med klämma och låsclips:

13928

Monterat:

13929

Axeltappar och bromsar nästa!

Har även demonterat tank plus tankrör från bilen nu också så jag kan fortsätta med rostlagningen.

MickeR
2023-03-22, 07:49
Påbörjat mera montering på bakaxeln.

Nya axeltappar (för skivor) och skruvar:

13930

Okhållare lackade med 2K bromsoksfärg, smutsskydd för lager och nya skruvar:

13931

Och monterat på bakaxlen:

13932

Glidpinnar, ok och klossar nästa!

MickeR
2023-03-24, 10:27
4h i sträck igår med att bara skrapa av bilen under. Hela vänster golv avskrapat nu. Avslöjade inga hemska överraskningar, mer än att folk hissat upp bilen på fel ställe och skadat golv/tröskel. Detta visste jag dock om så inget nytt.

Verkar behövas ett par små lagningar i golvet, i övrigt inga hål:

13937

Bakaxelfästet är däremot sämre än jag trodde (som alltid på mk1....), lagningen som är gjord här innan är gjord med bakaxeln på plats och därmed inte svetsad i den delen som är viktig :eek:
Men tillräcklig för att lura bilprovningen, ihop med rätt mycket rost och ett par andra mindre hål så är det inte lönt att lappa denna utan det får bli byte:

13936

Verkar även finnas rost under den bakre framvagnsinfästningen som behöver undersökas närmare och lagas, men för det måste framvagnen av, så det blir ett senare problem.

Tänker att jag skall slutföra all skrapning först, så det tråkiga är gjort :) och sen gå på att laga rosten. Så närmaste kvällarna i verkstan blir det skrapa hjulhusen bak och höger golv etc.

MickeR
2023-03-28, 08:58
Pysslat vidare med bakaxeln. Tanken är att färdigställa den så den bara är att bulta upp när det är dags (om ett par år :rolleyes:)

Monterat glidpinnar, klossar, ok och ena ändens metallomspunna bromsslangar:

13938

Hållarna till bakaxeln har gått en bra stund i blästerskåpet och fått 3 lager färg:

13939

Blev inga hål och mtrltjockleken känns ok, inte supervackra med alla porer men rostfria och kommer att funka fint.

Polybussningar på plats och nya monteringsdetaljer:

13940

Och den kompletta axeln:

13941

13942

Bromsrör och 2 bromsslangar kvar så är den klar sen :cool:

MickeR
2023-04-03, 13:02
Då var bakaxeln klar, bromsslangar och bromsrör monterade:

13943

13944

Då får den ligga och vila på lagret i väntan på att bilen är rostlagad och lackad, sen är det bara att bulta på :cool:

MickeR
2023-04-18, 08:50
Varit mycket annat senaste veckorna så mk1 projektet har fått vila lite, men blev en tur till verkstan i förra veckan iaf :)

Fortsatt att skrapa under bilen, höger sidas golv är nu nästan skrapat också:

13963

13964

13965

Hålet mellan tröskel och golv beror på att ngn har hissat med domkraft direkt på tröskel/golv-skarven och böjt upp denna så att smuts och fukt har fastnat där (jag som brytit loss den). I övrigt så var det inga hål i hela högersidans golv.
Bakaxelinfästningen är dåligt lagad även på denna sidan så det blir byte av den, samt tröskeln. Liten rep av innertröskel och golv där domkraften skadat det också annars ingen svets på höger sida.

MickeR
2023-04-28, 08:05
Då vart det en helkväll i garaget igår med, 100% skrapning.

Golvet är nu 100% klart, all PVC borta. Skall bara slipas med stålborste i vinkelharry också.

Påbörjat de 2 bakre hjulhusen nu också, höger typ 50% klart och vänster 25% klart. Men det är nog 2 kvällar skrapning kvar, riktigt svårt att komma åt bitvis i hjulhusen.

Inga bilder denna gång, ser liksom ungefär ut som innan :)

MickeR
2023-05-05, 08:17
Garagekväll igår med, fick skrapat klart vänster hjulhus bak. Ser riktigt bra ut. Bara lite brunt på några ställen i nederkant. Klart bättre än på min mk2.
Fick också slipat nästan hela vänster hjulhus.

14000

Nästa gång så bör jag kunna avsluta skrapningen med höger hjulhus. Men inte säkert, dels är det mkt svårare att skrapa (går högt upp pga tankpåfyllningen) och sen är det mkt sämre skick.

MickeR
2023-05-26, 08:54
Helkväll i garaget igår. Skrapa, skrapa, skrapa :rolleyes:

Nu är även höger hjulhus bak skrapat. Mycket sämre än vänster (som alltid på Mk1). Men jag är ändå positivt överraskad, bästa mk1 jag ägt iaf och då har jag haft ganska många:

14038

14039

14040

Ganska ful lagning för bältet på höger sidan bak också. Den kommer jag att ta bort och göra om.

Blir en del skräp på golvet efter en sån kväll :cool:

14041

Nu skall jag bara köra vinkelharry under hela bilen också (hjulhusen bak redan stålborstade) sen är det dags att börja kapa bort det sjuka och börja återuppbygga med svetsen.

MickeR
2023-06-02, 15:06
Garagekväll igår :)

Efter 3h konstant vinkelslip med stålborste under bilen fick jag ge upp, känseln var inte bara borta i händerna utan hela underarmarna :eek: 80% klart typ, lite kvar runt reservhjulsbaljan.

Eftersom händerna behövde lite vila från vibrationer så startade jag upp vinkelslip nummer två :rolleyes: Fast 1mm kapskiva är som sammet för händerna jämfört med stålborste :cool:

Vänster sidobalk bortkapad:

14048

Passar faktiskt hyfsat, trots att det är eftermarknad:

14049

(jag vet, inte det bästa kortet)

Ska rensa bort mer av resterna av den gamla balken och snygga till nästa gång, plus byta nedre bakre hörnet, sen kan denna svetsas på :)

AndySwede
2023-06-03, 12:43
Imponerande arbete!
Jag kan ingenting om plåtreparationer eller svetsning men har trots det funderat på en sak. Jag har sett många YT kanaler och trådar som reparerar krockade eller rostiga bilar. Jag har dock aldrig sett typ någon rostskydda hålrummen. Alltså, på andra sidan plåten är den ju oskyddad och svetsfogen lika så. Bakre flyglar/hjulhus och liknande som inte har några naturliga öppningar för att spruta in nåt slags rostskyddande medel där man inte "kommer åt" så att säga, för utan det kommer ju rosten snabbt.

Hur gör man?

MickeR
2023-06-03, 13:25
Mycket bra och observant fråga Andreas! Kul!

99,99% av alla rostlagningar som jag sett är fel. Just pga den anledningen du namner, inget eller otillräckligt rostskydd på baksidan. Överallt ser man folk/verkstäder/proffs som lägger ner massa tid på plåtjobb utan att skydda baksidan. Sen lägger de 2000h på slip och spackel och har 74 lager klarlack...... helt i onödan för 0,8mm innanför rostar det friskt.

Låt oss bena ut detta:

Nya bilar: Elektrodoppas så att man säkerställer 100% täckning i varenda hålrum och svets. Alla konstiga hål och annat (ibland pluggade med gummipluggar) som du hittar på din bil är avsedda för att kemikalierna skall kunna rinna in och ut under doppningen. En korrekt Elektro dipping process ger ett 100% rostskydd på båda sidorna. Hur länge man doppar och hur mycket korrosionsskydd man tillsätter i badet avgör hur tjockt lagret blir. Ju tjockare lager ju längre dröjer det innan kemikalierna i medlet är förbrukade och rosten kommer så sakta.
DE flesta har tyvärr inte sån utrustning hemma och den kräver en 110% ren och plåtren kaross.

Lagning av "gamla" bilar:

Det absolut viktigaste här är då att skydda baksidan av plåten. Skit i det som du ser, det kommer sen ändå att skyddas av superhård 2K färg och tvättas och poleras av dig = från det hållet rostar det inte igen.
Först skall vi döda några myter:
1. "jag helsvetsar allt så då rostar det inte" Ren BS, den mesta fukten på baksidan kommer från kondens som blir vid tempväxlingar mellan natt och dag och det påverkas inte av hur du svetsat. Snarare är det SÄMRE att helsvetsa (återkommer till det).
2. "jag målar allt med en proffsig svetsprimer för 500 spänn burken innan jag svetsar så då kan det inte rosta" Stämmer inte heller. OM man har en riktig punktsvetsmaskin och inte kortbågssvetsar (MIG/MAG) så ger detta ganska bra rostskydd, eftersom värmen är låg och därmed inte bränner färgen och zinket i färgen delvis kryper till svetsen och självläker den. Vid normal hobbysvetsing så ger svetsprimer inget skydd i svetsfogen.
3. " jag tennar allt, tenn rostar inte" Korrekt, tenn rostar inte. Men det som du lägger på plåten flux eller förtenningspastan eller lödvatten eller vad du nu vill kalla det är en kraftig syra. 99% av alla som tennspacklar kommer inte åt att neutralisera syran på baksidan av plåten och därmed så rostar det ännu fortare än om man använder polyester spackel.

Det bästa är att spruta alla hålrum och baksidan av all ny plåt och alla svetsar med 2K epoxyprimer som man tunnat rejält. För att kunna göra detta så kommer man att vara tvungen att ta upp nya hål i bilen på div ställen för att få in sprutslangen. För att man skall vara säker på att man verkligen fått in färg överallt så bör man inte helsvetsa utan lämna luckor mellan svetsarna (precis som bilen hade när den var ny) för då ser man på utsidan när färgen trängt ut överallt. Efter detta härdat så spacklar man på utsidan.

Sen sprutar du med 2K epoxy en gång till från baksidan, försöka göra på samma sätt och lika länge som första gången. Anledningen till detta är att spackel är hygroskopiskt och måste täckas från baksidan med färg.

Till slut sprutar du hålrumsvätska eller vax på allt från baksidan. Och snåla inte, 4-5l för en hel bil. Det skall forsa ut under bilen ur alla hål för att kapillärkraften skall dra in det i alla skrymslen.

Följer man detta så håller lagningen längre än när bilen var ny.

MickeR
2023-06-03, 13:32
Ett tillägg:

Vid de tillfällen som det inte går att komma åt baksidan hur man än gör finns det andra lösningar.

Falsa "hålet" i bilen. Sen limmas den nya plåten på plats med särskilt 2K karosserilim. Limmet i sig innehåller rostskydd och är vattentätt. Många nya bilar har massor av delar av karossen som inte är svetsade utan limmade. Fogen blir lika stark som en svetsfog men utan korrosionsproblem. nackdelen är dels priset, limmet kostar massor och dels att detaljen måste passa 110% man kan inte tvinga dit den och svetsa efterhand utan det måste sitta perfekt överallt utan att man måste trycka.

AndySwede
2023-06-03, 17:03
Tack för det utförliga svaret!
Det har kliat länge i huvudet på mig när jag tittat på YT kanaler som köper ”billiga” krockade ”salvage performance cars” som nya kostar jättemycket pengar, och ”dokumenterar hur noggrant” de byter ut all skadad plåt men ingenting visas hur plåten i hålrummen skyddas. Med andra ord som jag tänker, ett iskallt köp eftersom idén är ju att den som har kanalen trots allt vill göra pengar på att sälja en reparerad bil för att finansiera nästa galna köp.

MickeR
2023-06-03, 17:25
Bilrenovering på YT är ju inte direkt dokumentär utan snarare fiktion. Allt tråkigt klipps bort och det komprimeras ner till coola-klipp som får det att se både snabbt och lätt ut. Kan ju vara så att det sker en massa aktiviteter som inte visas för att de är dåligt content, tex att rostskydda, så det är ju inte säkert att de gör ett dåligt jobb.

AndySwede
2023-06-03, 18:06
Ja, jo absolut det fattar jag också. Det finns ju minst två olika upplägg, företag som gör sin grej för marknadsföring, kanske med viss spons, och privatpersoner som kanske lyckas få spons på sina enskilda avsnitt och då är ju sist och slutligen försäljningen av objektet ”lönen”. Men ingen av dem, vad jag har sett, gör nåt mer djuplodande kring just det vi pratar om. Låt mig kalla det för fuskreparationer, fint på ytan, snabba pengar och objektet hinner säkert byta ägare några gånger innan man ser effekten av en quick fix. Inget nytt i varken bilbranschen eller t ex hantverkstjänster.

loadmaster
2023-06-03, 22:39
Gällandes yt rostlagning/plåtrep, håller med till fullo. Minsta möjliga ansträngning och sen sälja till högsta möjliga belopp. Dvs behöver inte betyda att det repareras rätt. Mer fokus på content till videon och views.

MickeR
2023-06-07, 08:03
Långhelg och 2 dagar i verkstan :cool:

Började med att byta det bakre vänstra hörnet (som alltid är rostigt på mk1-3):

14059

Detta var redan gjort av en tidigare ägare för några år sedan. Lagningen i sig var helt ok, bra svetsat och spacklat:

14056

Men, återkoppling till förra diskussionen, inget hade gjorts åt baksidan:

14055

Och naturligtvis hade det börjat rosta vid svetsen på baksidan. Även om det går att komma åt baksidan lite grand så är det omöjligt att få bort rost i en fog som börjat rosta, så jag var tvungen att ta bort en helt ok lagning :(

Väldigt onödigt också, för det är inga problem som helst att göra detta. Bort med panelerna i bagaget:

14058

Ner genom hålet så kan man få in både lampa, hand och pensel etc:

14057

Så inga problem att göra ett bra jobb här.


Vidare med sidobalken vänster bak. Mycket pysslande och bankande så passar den:

14060

"Pinnarna" som sticker ner är Clecos, en slags hållare som håller fast plåten i önskad position tills man svetsat, mycket praktiska (tas bort sen)

Stansat punktsvetshål och 2 stora hål i balken (för att kunna komma åt och måla baksidan etc):

14061

Ska lägga i några små plåtbitar i hjulhuset samt bygga nytt avgasfäste och sen är det dags att svetsa dit balken!

MickeR
2023-06-26, 10:22
Körde ett pass förra veckan i verkstan och lagade ett par hål i bagaget.

Först reservhjulsbaljan, hål på det vanliga stället:

14074

Ny bit del 1:

14075

14076

Ny bit del 2:

14077

Sen ett mindre hål i bagagegaolvet:

14078

Med ny plåt:

14079

Och alla tre bitarna samtidigt:

14080

Hann inte svetsa klart reservhjulsbaljan så de är bara punktade fast än så länge, men det kommer.

Behövs en bit i vänster hjulhus mot sidobalken och en bit mot bakplåten också, sen blir det att svetsa på sidobalken :)

MickeR
2023-06-29, 10:58
Var en snabbis i verkstan igår, egentligen för att modifiera en hundbur som var 1cm för bred för att få plats i bilen. Men när jag kapat ner den och svetsat ihop den så blev det lite tid över, så passade på att fixa en plåt på bilen också :)

Här saknas det lite i vänster bakre hjulhus:

14081

och med ny plåt punktad på plats (skall svetsas mera):

14082

MickeR
2023-07-31, 10:22
Tillbaka från några veckor i Tyskland med husbilen. Bla 3 dagar i Wolfsburg med besök i fabriken, Autostadt och museum, väldigt trevligt :cool:

Åter till det bruna guldet ;)

Saknades en liten bit av det bakre golvet där det möter bakplåten, bockade till en sådan:

14125

Fastpunktad (skall svetas mera sen):

14128

Vänster sidobalk bak är tillpassad och klar, men det saknas en vital det på den. Avgasfästet. Detta har sen länge utgått på VW och ingen av de oberoende har det. Letat många år på nätet efter ett sådant också och inte hittat ett enda.
Så, annan lösning behövs. På mk2 är detta fäste skruvat och ser lite annorlunda ut, men ganska likt. Detta har såklart också utgått :mad: Men gick att finna efter lite tröskande på internet. Nedan ser man det gamla och det nya:

14126

Själva formen av upphängningskroken är rätt men "halsen" är för kort. Löses med ett par bitar plattjärn som jag svetsade på balken innan fästet svetsades på:

14127

Nästa gång blir det att sätta på balken på bilen!

vfr
2023-08-01, 18:28
Snyggt jobbat! Problem är till för att lösas. :)

MickeR
2023-08-04, 12:43
Fått till en kväll igen i garaget, fördel semester :cool:

Svetsat dit alla bitarna ordentligt som var klara sen innan och grovslipat:

14131

14132

14133

14134

Sen har jag börjat det (stora) jobbet med att frilägga vänster bakaxelinfästning för att komma åt den verkliga rosten. I det ingår att få bort tidigare lagningar som bara täckte över hålen men inte egentligen lagade försvagningen som blir när det rostar här. Skalat bort ungefär hälften som behövs sofar:

14130

Ett hål vid domkraftsfästet (till höger i bild) samt stort hål till vänster under pinnbultarna (där det alltid rostar).

Nästa gång så blir det fortsättning på att komma in till roten av problemet så det kan lagas där det egentligen behöver lagas och sen får man klä på alla plåtlager utanpå sen igen.

candyweiss
2023-08-04, 13:03
Gillar rubriken med "Lagomprojekt" :cool:

MickeR
2023-08-04, 13:16
Mmmmmm, tanken var ju att inte urarta utan göra mindre pyssel på vintrarna och köra på sommaren. Gick sådär :D

MickeR
2023-08-07, 10:18
Ytterligare en dag i garaget. Bara pillat vidare med fästet för bakaxeln. Vän av ordning kan ju fråga sig, hur svårt kan det va?

Ganska faktiskt. Jag tänkte göra en liten guide här, som andra mk1 ägare kan använda (eller avskräckas av). För att förklara problemet och lösningen har jag gjort en teckning i bästa förskolestil:

14151

Bilden ovan visar vänster tröskel, snittad i 2D sett bakifrån.
Om vi börjar från vänster:
*Rosa=yttre tröskel. Detta är alltså den man ser om man böjer sig ner och inspekterar tröskeln på bilen
*Orange=mittre tröskel, syns inte utan att kapa isär bilen
*Lila=inre tröskel, syns på några ställen inne i bilen om man tar ut mattorna, annars dold
*Grön=U-formad bit som pinnbultarna är fastsvetsade i till bakaxeln, sitter punktad i de gröna kryssen
*Blå=bakaxelfästet, syns på undersidan av bilen.

Som synes ett komplext område uppbyggt av 5 plåtar. Den rosa (yttre tröskel) och den blåa (bakaxelfäste) finns att köpa och den normala proceduren är att dessa byts och allt är frid och fröjd. Ingen synlig rost och guldstjärna på sbp för fina fästen till bakaxeln.

Detta är dock ingen reparation, utan bara att dölja problemet. Som synes på bilden så är den yttre tröskeln en rent estetiskt pryl (bakom b-stolpen) den har ingen bärande funktion utan "rambalken" är orange + lila som formar ett fyrkantsrör. Så det som är viktigt och bärande syns alltså inte överhuvudtaget.

Det känsliga området är där Lila och Blå ligger emot varandra (i nederkant). Här kommer man inte åt att rostskydda (ens på fabriken) och ingen avrinning finns. Och den lila plåten är den mest viktiga för bakaxrelinfästningen och rambalken.

Den observante noterar att den lila plåten är skymd av den rosa och den oranga. För att laga detta korrekt så måste alltså yttre tröskel (rosa) kapas bort, inre tröskel (orange) kapas bort och själva bakaxelfästet (blå) måste också kapas bort. Först då kan man byta den lila plåten och svetsa denna på utsidan av den gröna plåten som är den som skall sitta fast för att bakaxeln skall sitta fast. Ett jättejobb, och bilen måste såklart målas om på sidan också eftersom tröskeln måste kapas väck..... har man otur är det så rostigt att den gröna faller loss och hur skall man då lyckas få tillbaka den på rätt ställe så bakaxeln passar? Det gäller att gå varsamt fram och inte bryta och bända här och verkar det väldigt dåligt då bör man tillverka en egen jigg som den gröna sätts fast i så den inte flyttar sig när man gräver bort det bruna.

Därav så ger folk upp här alt fuskar det hela så det ser helt ut.

Så, då kör vi!

Kapa bort yttertröskel:

14145

Från insidan, blå och lila bortkapad, gröna Uet syns:

14146

14147

Mittre (orange) bortkapad, nu skymtar utsidan av gröna Uet:

14148

14149

Underifrån, man ser den lila som sitter fast på utsidan av det gröna Uet:

14150

Lite mera lila måste kapas bort på bilden ovan sen kan jag börja tillverka en ny lila bit och svetsa fast den i det gröna och sen jobba mig utåt och inåt med återuppbyggandet. Puuuh

J.L
2023-08-07, 19:42
Alltid lika kul att läsa dina uppdateringar.
Jag var också ner till Tyskland med vagnen i sommar, vi bodde dock på Barracuda Beach i Neustadt-Glewe när vi tog en dagstrip till Wolfsburg och Autostadt, lika häftigt var gång.

MickeR
2023-08-18, 11:08
Äntligen har jag påbörjat att återuppbygga bakaxelfästet.

Inre tröskel (lila plåten i förra inlägget) utbytt och svetsad:

14164

Den observante ser att jag använt svetsprimer, inte en favoritprodukt men i detta fall men massa plåtar som ligger omlott och dålig/ingen möjlighet till att måla efter svetsning så ger det iaf nån typ av rostskydd. Hela balken måste dränkas in hålrumskonservering sen när det är klart.

Själva det synliga bakaxelfästet (blått i förra inlägget) passade extremt uselt. Anledningen till det är att det inte är avsett att ersätta den rostiga plåten utan att läggas utanpå.... Så det är liksom 10% för stort åt alla håll. Mycket jobb med hammare och städ för att krympa detta, men till slut så passade det:

14165

Sen tog skyddsgasen slut innan det var färdigsvetsat, så får byta den flaskan tills nästa gång!

MickeR
2023-09-14, 09:33
Varit ett par kvällar i garaget nu utan uppdatering, så här kommer den :)

Det andra fästet för bakre ljuddämparen var också väldigt rostigt:

14221

Dessa lyckade jag dock efter en hel del sökande hitta (utgått på VW):

14222

Bakaxelfästet på vänster sida också färdigsvetsat (tröskel skall fortfarande bytas också) och gått över den bakre delen av bilen på höger sida en andra gång med stålborste etc och lagt på ett lager 2K epoxy:

14223

14224

Så på vänster sida är det bara tröskel kvar av rostlagningen. sparar den lite. Vill få lagat all annan rost innan jag kapar bort tröskeln så bilen är så stark som möjligt. (utan tröskel riskerar bilen säcka ihop). När allt är klart sen så blir det mera 2K epoxy, karosserikitt och 2K täckfärg.

Börjat på höger sida nu. Kapat bort det som är rostigt i innerskärmen och den bakre sidobalken:

14225

Som synes var balken rätt trött:

14226

Bogseröglan är också trött och den är omöjlig att hitta så det blir att återvinna denna från den gamla balken och försöka laga den.

Lillen
2023-09-16, 00:36
Du ä ba duktig!

MickeR
2023-09-20, 10:34
Garagekväll igår. Fortsättning på Höger sida.

Sidobalken 99% tillpassad och alla punktsvetshål borrade samt en liten bit för att fylla igen ett hål i den nya som inte fanns på den gamla:

14228

Vänster bakre hörn och plåten bakom detta lagad (skall svetsas lite till):

14229

Infästningen till tankröret lagad, ny plåtlapp samt ny svetsmutter på baksidan:

14230

Ska passa till det sista på sidobalken nästa gång, samt passa till bakplåten så jag kan fixa bogseröglan (vill svetsa på den på balken innan balken monteras men vill vara säker på att den hamnat mitt i hålet på bakplåten)

candyweiss
2023-09-20, 11:06
Bakplåten :D Fantastiskt jobb du gör.

MickeR
2023-10-09, 07:59
Blev en lördag i garaget denna gång :)

Jag har passat till alla delar nu bak, höger sidobalk och bakplåten ;). Allting fastsatt med clecos och svetstänger på rätt plats men inte svetsat ngt:

14263

14262

Ett jättejobb, bakplåtens passform är under all kritik och den fick jag jobba med flera timmar innan den satt och ser nått sånär symmetrisk ut. Allting ska ju tyvärr av igen, för hela syftet med detta var ju att få ihop bakänden så som den skall sitta för att kunna passa in bogseröglan så den hamnar snyggt i hålet.

Nästa gång skall jag punkta fast öglan i sidobalken sen åker allt av igen och så bygger jag en förstärkning runt öglan och helsvetsar det på bänken, sen kan allting på igen för att svetsas fast.

MickeR
2023-10-12, 08:41
En kväll i garaget igår igen. Fick fixat bogseröglan.
Körde den först i blästerskåpet och sen punkta den på plats under bilen.

Av med allt igen och helsvetsade den på båda sidor samt en liten extra förstärkning i bakkant. Sen fick allt ett rejält lager med 2K epoxy medan jag hade den på bänken så jag kunde få in det in i alla hålrum och springor:

14271

Sidobalken är nu 90% svetsad i bilen också, lite småpill kvar och en liten bit som skall svetsas in i hjulhuset sen är även denna klar.

AndySwede
2023-10-13, 18:07
Alltså jag lyfter på hatten i all blygsamhet. Vilket fint och seriöst jobb du gör :)

MickeR
2023-10-15, 09:04
Tack! Jag jobbar ju med bilar till vardags också, men vid ett skrivbord. Det är något lugnande och tillfredsställande att göra ngt fysiskt på fritiden som kopplar till jobbet men ändå är helt annorlunda. Så jag ser det som fördel att varje steg görs noga och får ta sin tid. Då varar ju avkoppling längre :)

vfr
2023-10-16, 16:31
Och dessutom blir man så mycket nöjdare med resultatet. :)

MickeR
2023-10-19, 09:25
Helkväll i garaget igår.

Höger sidobalk är nu färdigsvetsad. Liten plåt i höger hjulhus bak svetsad för att täcka ett hål i bakkant.

Höger sida av bagagegolvet är också slipat en andra gång under bilen, ink reservhjulsbaljan och målat med 2K epoxy. Tyvärr så blev det några små hål till i reservhjulsbaljan till i samband med detta så jag behöver lägga i en plåt till där innan den kan anses klar.

Bakplåten monterad och ca 75% färdigsvetsad:

14283

Nästa gång blir det att svetsa klart bakplåten. Sen skall ytterligare en liten plåt in mellan skärmkant och hjulhus höger bak samt en plåt mellan bakplåt och reservhjulsbalja. Sen är svetsningen klar i bakänden och jag kan påbörja lite slip, spackel och lackarbete. (finns dock mer att svetsa tex trösklar och bakaxelfäste, men det är på en annan del av bilen)

MickeR
2023-10-26, 08:02
Igår så sydde jag ihop det mesta till bakänden på bilen. Alla olika ställen som bakplåten sitter fast på är nu svetsade och nerslipade. Div anslutningaplåtar i hjulhus etc är också tillverkade ditsvetsade:

14293

14294

Kvar är att laga det sista hålet i reservhjulsbaljan och den lilla plåten som skall gå mellan reservhjulsbaljan och bakplåten.
Lite stenskott samt rost runt nummerskyltsbelysningen som skall blästras sen kan jag börja måla och spackla bak :)

MickeR
2023-11-08, 09:52
Under höstlovet så var jag och sonen i verkstan och mekade lite bil. Fick hitta på ngt som inte gav brända ögon, satte eld på håret eller innefattar isocyanater....

Så, det blev att demontera en framskärm. När tröskeln skall bytas så måste ju skärmen av eftersom tröskeln går in under skärmen. Och oavsett så vill jag ta av dessa för att laga dem och lacka. Det är ju org skärmar med bara lite rost i nederkant, guld värda. Alla nya eftermarknads passar så dåligt att man blir gråtfärdig så det är inget alternativ. Nya org finns på classic parts men det är över 10k för 2 nya så om man kan rädda sina befintliga så lönar det sig definitivt.

Ni som mekar mk1 vet vad elefanten i rummet är med framskärmarna. I bakkant sitter 3 skruvar in i a-stolpen. Dessa är täckta med 5-10cm tjockt lager att den vita PVC-massan VW använde under bilarna på den tiden. Skruvar syns inte överhuvudtaget utan man måste av med innerskärmen och sen skrapa, skrapa, skrapa och sen skrapa ännu mer. Får man inte bort allt, ja då går skärmen sönder vid demontering (trots att skruvarna är ute) för att det sitter så hårt.

Så några timmars skrapande senare kunde vi lyfta av skärmen:

14307

14308

Såg riktigt bra ut. Skärmen kommer behöva några små bitar längst ner fram och bak samt igenläggning av antennhålet. I övrigt riktigt fin. Hjulhus mm ser också vettigt ut, kommer bli nån liten bit här med, men inget allvarligt.

Mk1
2023-11-08, 15:08
Snyggt jobbat!

Men om du ska ha det original, så ska du inte svetsa igen antennhålet. Det var hål i vänsterskärmen redan från fabrik, med en täckplugg.

MickeR
2023-11-09, 07:38
Snyggt jobbat!

Men om du ska ha det original, så ska du inte svetsa igen antennhålet. Det var hål i vänsterskärmen redan från fabrik, med en täckplugg.

Japp, jag vet. Men orginalbilar är ju bara halvfärdiga bilar ;) Blir SFRO besiktning och ombyggt fordon även på denna :cool:

MickeR
2023-11-23, 10:13
Helkväll i garget igen.

Sydde först ihop det sista på bakänden.

Längst bak i reservhjulsbaljan så var det mycket rostporer (men inte hål). Valde att kapa bort det:

14327

Ny plåt i det hålet:

14328

Och till slut plåten mellan bakplåt och reservhjulsbalja (det är rakt, kortet som ser konstigt ut):

14329

Därmed så är det färdigsvetsat bak. Vänster hjulhus bak och vänster bakaxelfäste är ju klart sen innan. Så nu höger hjulhus och höger bakaxelfäste. Mycket sämre här, vilket det alltid är pga allt som hör tanken till som ökar rosten på vänster sida.

Härligt med rost bakom plasten som skyddar luftslangarna till tanken:

14330

Bortkapat:

14331

Det är så mycket rost i samma område här att det är svårt att ta en sak i taget utan behöver liksom frilägga från alla håll tills rosten är borta. Så har även tagit bort vänster bakaxelfäste, samma historia som på andra sidan fast värre:

14332

Detta område är klart sämst på bilen och det blir nästan att återuppbygga allt här. Men nu har det mesta som är dåligt borta, bara hålen i tvärbalken mellan bakhjulen som skall kapas rent, men där står pallbocken otrevligt nära så behöver ställa upp bilen annorlunda först.

wibmag
2023-12-05, 16:22
Kul projekt att följa, fantastiskt jobb du gör! Bra inlägg om rostskydd bakom lagningarna, det har alltid förundrat mig att det kan glömmas bort...
En annan sak är ju att om denna bilen, i det skick du köpte den, skulle läggas ut på någon auktionssida så skulle det stå att den klarat sig väldigt bra från rost:D

MickeR
2023-12-05, 16:30
Tack!
Ja, det finns mkt som kan bli fel när man rostlagar en bil. Om några månader så är det dags att påbörja att spackla. Då kommer jag att återkomma till det här med rätt och fel när man lagar sin bil. Finns många fallgropar även efter man svetsat och grundmålat som avgör hur länge rostlagningen håller.

Bilen ÄR faktiskt riktigt fin. Den är 40 år gammal, och har bara varit svetslagad på 2 ställen under dessa 40 år och många typiska mk1 felställen är jättefina. Sen skall man vara medveten om att när bilar är såhär gamla, så om man pillar bort all underredsmassa på hela bilen och ställer en jättestark lampa som lyser och tar en närbild så är de alla rostiga, oavsett bakgrund. Så jag skulle nog hålla med om att den klarat sig bra från rost. Men inte bra NOG :rolleyes:

MickeR
2024-01-11, 08:36
Nu har det inte blivit uppdateringar på ett tag. Det betyder dock inte att jag inte jobbat på bilen. Utan det har blivit 5 tillfällen i garaget sen sist. Bakaxelfästet på höger sida var en sån j*vla skit. Ta bort en plåt, ny rost bakom den, ta bort ytterligare en plåt, ny rost bakom den, ta bort ytterligare en plåt, ny rost bakom den.......

Slutade med att jag fick byta alla 3 tröskeldelarna (även yttertröskeln skall bytas, men det blir sen), domkraftsfästet, en bit av golvet, en bit av hjulhuset, "tunneln" som tankslangarna går i och en bit av tvärbalken som går till andra sidan av bilen..... Puuh! Men nu är styrkan tillbaka i detta område och jag vill bara gå vidare och låtsas som det inte har hänt :mad:

Under denna tiden så behövde jag göra ngt "lätt" som gav energi också, så helt ologiskt så har jag gjort klart främre bärarmarna.
Köpte nya, då dessa är så billiga att köpa att det inte är värt att försöka avrosta de gamla. Förstärkte dessa genom att svetsa den punktade fogen på alla 3 sidor:

14366

2 lager 2K färg + nya spindelleder, bultar och PU bussningar:

14367

Och allt monterat:

14368

Är säkert år tills dessa skall på, men nu är de klara iaf :p

Vidare till nästa rostställe, tankpåfyllningen. Jag har köpt en nytt rör (på mk1 ungefär att jämställa med att byta olja ;) ). Vis av erfarenhet så har jag testat det på bilen och det passade såklart inte. Kapade loss fästena och svetsade tillbaka dem på rätt ställe. Nu skall det bara expoxygrundas och 2K lackas så är det klart.

För att vara mk1 så är det inte farligt rostigt på utsidan:

14369

Först tvätt med siikonborttatgning och nerslipning till bar metall:

14370

Nya plåten:

14371

Uppmärkt så det går att få hålet på rätt ställe när man kapar bort det gamla:

14372

Det är så långt jag kommit där. Nya plåten har bra passform på hålen men fel kurvatur mot sidan på bilen, så den kommer nog behöva masseras en del...

På insidan är det sämre. Bältesfästet höger bak:

14373

Här har nån mindre nogräknad person "lagat". Knappt fastsvetsad plåtbit, inte slipat, inte lackat och karosserikittet ser ut att vara pålagt ihop med förskolan blåklockan. Muttern som svetsats dit är har vanlig gängstigning, men bultar till bälten är ju fingänga. Bulten har tvingats i ändå, med påföljd att det är gängpaj både i mutter och bult. Det andra hålet till bältet som skall förhindra att bältesrullen roterar vid krock det har utelämnats helt och rullen har dragits fast ändå så pinnen som sticker ut ur bältet har brutits av.... Jag är medveten om att alla har rätt till egen ambitionsnivå när det gäller sin egen bil, men jag har svårt att acceptera denna typen av fusk på säkerhetsdelar av bilen. Fy!

MickeR
2024-01-17, 10:29
Jag har fortsatt på den ologiska banan och gjort iordning frambromsarna (som inte skall monteras på länge...)

280mm ventilerade skivor från mk2 G60 med tillhörande ok och okhållare från MAPCO som INTE kräver adapter för att passa på mk1 spindel, synnerligen trevligt att det äntligen finns en lösning på detta :D

Lackat dessa med 2 lager 2K bromoksfärg:

14377

Sen har jag jobbat vidare med tankpåfyllningen. Kapat upp hålet och falsat plåten i bilen:

14378

Inte så illa på insidan heller. Inre plåten behöver lite svetsning, men kunde varit mycket värre. Efter ett par timmars massage så passar nu även den nya plåten perfekt. Denna skall ju limmas med 2K karosserilim och inte svetsas så då måste den passa perfekt, man kan inte tvinga dit den och lägga en svets som håller den på plats utan limfogen måste ha kontakt överallt.

Från insidan:

14379

Inga överraskningar här eller, std-mk1-rost, och ganska lättlagat. Kommer dock göra utsidan först, så har jag god åtkomst att rostskydda baksidan på den lagningen innan jag svetsar på insidan.

MickeR
2024-01-25, 10:49
Garagepolaren bytte tankarmatur på sin 240 Turbo så det kändes som en tveksam ide att slipa och svetsa ;)

Så det fick bli lite hederligt plåtslageri med hammare, städ och sax.

Gjorde biten som skall sitta på insidan:

14381

Mer form i detta område än man kan tro så det blev en del krymp och sträck.

Svetsplatta för bältet, med rätt gänga och i rätt hållfasthetsklass.... med hålen gjorda i plåten också:

14382

Sen rensade jag ur mittkonsol, mattor mm för att förbereda inför byte av trösklar, även det utan gnistor :)

14383

Bytet av tankarmatur gick inte så bra så det blev inte klart, får se om det ges möjlighet att vara brandfarlig nästa gång eller om det blir fortsättning på annat.

MickeR
2024-02-04, 16:50
Blev ett köp i lördags. Har varit på jakt efter en donatorbil till bygget sen jag köpte bilen. Men har jag börjat inse att Golf 4 GTI av de första årsmodellerna är numera skrotade eller fina "överlevare". Att slakta en fin bil känns jobbigt och dyrt så jag har haft bevakning på många ställen efter ett "lik".

Kravet har varit motor med gaswire och att motor/låda funkar men resten är slut. Dök upp en sån på blocket i veckan. 5000 spänn, slut i kaross, obes, avställd och inte bes/servad sen 2020.

Perfekt :rolleyes:

Efter en liten stunds prat med säljaren köpte jag den osedd. Väl på plats så var backen inte bara svår att få i (som det var sagt) utan faktiskt omöjlig att få i. Begränsar en bil en smula, att bara kunna åka framåt. Men spakstället var slappt och konstigt som bara den och bilen gick perfekt framåt utan konstiga ljud på 1-5 så efter ett litet prut blev det affär.

Nu står den hemma och pryder tomten :D

14398

Och där är det som skall demonteras och renoveras:

14397

Resten av bilen åker till skrot alt säljes för en spottstyver till nån som behöver. Har bla fina framlampor med dimljus, fina org tonade baklampor, coils, rostfritt sportavgas mm.

ypzilon
2024-02-09, 11:49
Var det den som fanns i Borås?
Försökte hetsa min kusin att köpa den. :p

MickeR
2024-02-09, 11:55
Var det den som fanns i Borås?
Försökte hetsa min kusin att köpa den. :p

Ja, 2mil söder om Borås

MickeR
2024-02-13, 07:52
Jobbat några kvällar nu igen och kommit en bra bit på tankpåfyllningen:

Rosten på insidan lagad, 2 lager 2K epoxy och tätat med karosserikitt:

14410

Plåten också målad med 2 lager 2K epoxy på insidan:

14411

Nästa gång skall denna limmas dit!

Parallelt med detta (torktider....) så har jag börjat förbereda golvet för tröskelbyte, hacka bort asfaltmatta:

14409

Är nog några kvällars huggande kvar :eek:

Falcor
2024-02-13, 13:58
Du är sjuk Micke, men på det bästa sättet. :D

En litet lagomprojekt som spårar ur och blir en 1.8t konvertering. Been there done that. :cool:

MickeR
2024-02-13, 14:00
Du är sjuk Micke, men på det bästa sättet. :D

En litet lagomprojekt som spårar ur och blir en 1.8t konvertering. Been there done that. :cool:

Ja, frisk är man ju inte :D

MickeR
2024-02-14, 08:27
Igår hände det, jag limmade dit tankpåfyllningsplåten. Samma procedur som på mk2, först ett tunt lager 2K lim på alla plåtrena ytor som primer och rostskydd:

14412

14413

En sen sträng runt hålet och falsen och pressa dit. Dels med en bult och stor bricka på varje sida för att spänna dit den, två svetsloppor i ovankant (går att komma åt ovansidan och måla på insidan) samt två tänger i nederkant:

14414

Nu får den härda ett par dagar!

MickeR
2024-02-14, 08:51
Nu till lite mer tips om rostskydd när man renoverar sin gamla rostiga bil:

2K bilspackel har många trevliga egenskaper men (minst) en otrevlig som det delar med bromsvätska, det är hygroskopiskt (även efter härdning).

Det betyder att spackel fungerar som en svamp och suger åt sig vatten. Därför är det av största vikt, om man vill att ens rostlagning skall hålla över tiden, att spackel inte kan komma i kontakt med vatten.

Spaltar upp lite bra att tänka på:

*Spackel skall ALDRIG våtslipas på en bil
*Man måste ha varmt och torrt i garaget när man håller på med spackling (skaffa en luftfuktighetsmätare). Tycker du det är för dyrt att hålla garaget uppvärmt skall du inte hålla på med spackel
*Grundfärg/filler/sprutspackel är inte vattentätt, så nej, du kan inte ställa ut bilen några veckor utanför för att du behöver garageplatsen bara för att den inte längre är plåtren
*Svetsfogar är inte vattentäta, visst det finns folk som jobbar som licenssvetsare och kan göra trycktäta svetsfogar, men 99,9% av alla andra som svetsar under tveksamma förutsättningar i ett villagarage kan det inte. Även om du tycker att du helsvetsat och slipat det jämt och fint så finns det garanterat några pinholes
*Alltså skall man inte spackla direkt på en svetsfog.
*Tennspackling löser problemet med fukt som kan komma underifrån och är egentligen en bra lösning om det inte vore för att fluss och lödpasta skapar rost (och nej du kan inte neutralisera det på baksidan även om det går på framsidan)
*För att täta svetsfogen så finns det fler alternativ. Är man duktig på att svetsa och gjort en stumfog och man kan komma åt baksidan så kan man måla flera lager 2K epoxy från båda hållen och sen täta från insidan med karosserikitt el liknande.
*Nu finns det dom som protesterar och säger att spackel måste läggas på ren plåt för att fästa och att det lossnar om man lägger det på färg. I sak är det rätt, spacklet fäster bättre på ren plåt, check! Men, väldigt viktigt när man spacklar på grundfärg är att man mattar ner ytan på grundfärgen innan spackling, speciellt om det är epoxifärg, glöms ofta bort och så skylls det på att det är spacklat på färg. Min erfarenhet är att det är inga som helst problem så länge man håller sig till rimliga tjocklekar på spacklet. Går man över 5mm ja då är det en chansning.
*Det bästa alternativet är att spackla ett tunt lager 2K epoxy spackel (eller karosserilim) i svetsfogen allra först och måla baksidan med 2K epoxy. Då är man säker på att det inte rostar på baksidan och att fukt inte kan tränga igenom och påverka spacklet.

Så här har jag lagt lite på svetsfogarna på bakänden (slipas sen ner spå det bara är i "hålen"):

14415

Så nu närmar det sig att börja på lite lackarbete på bakänden :)

Notera att det jag skrivit ovan gäller för rostlagning och svetsfogar, har du bucklor och andra skador där plåten är "oskadd" men geometriskt skadad så går det fint att bara slipa det och sen spackla.

MickeR
2024-02-19, 08:18
Nu när det närmar sig att måla/spackla bilen så behöver ju allt smått och gott också tas om hand. Fd ägaren bodde ju på grusväg och då blir det mer stenskott, speciellt bak på en hatchback, stenarna sugs tillbaka mot bilen och slår i bakplåten.

Först släpljus och markera varje ställe som har nån avvikelse i lacken:

14416

Blev några kan man säga :rolleyes:

Sen slipa bort färgen med en grovrengörare och blästra:

14417

När man har denna typ av rost som pågått ett tag så är det helt vitalt att blästra. Alla typer av slipning är meningslösa. Slipning tar bort lös färg och rost, men kommer inte ner i porerna. Och rensas inte rosten bort i porerna så kommer den tillbaka om ett tag igen.

Lite slipning med 150mm OS:

14418

Och till slut 2 lager 2K epoxy:

14419

Det måste målas samma dag som man blästrar, det börjar rosta igen på nyblästrade ytor på några timmar. Sen är det en fördel att pensla denna första målning, då kan man jobba in färgen fysiskt i porerna (som nu är rena). Sprutmålar man så har det en tendens att hamna ovanpå och inte ner i. Naturligtvis måste detta slipas ner innan fortsatt behandling för annars syns ju penselstrecken men färgen i porerna blir kvar. Kvar att svetsa igen 2 extra hål för nummerplåt som ngn borrat samt att fixa rosten runt nummerskyltsbelysningen.

Snabb slipning av tankpåfyllningen:

14420

Lite färg här med för säkerhets skull:

14421

Stoppade in telefonen mellan karossidan och innerhjulhuset så man kan se från baksidan:

14422

Här ser man hur inget är omålat och hur limmet har flutit ut och tätat. Här skall det såklart målas en gång till och sen dränkas i hålrumsvätska.

MickeR
2024-02-21, 09:26
Blev en kväll igår i garaget igen. Svetsade igen de extra 2 hålen till nummerplåten och fixade rosten runt nummerskyltsbelysningen. Riktigt mycket porer men blev bra till slut. Finns tyvärr ingen repplåt till detta och att forma en egen kräver mer maskiner/kunskap än jag har så då får man jobba med det man har. För säkerhets skull så fick detta område en dusch Miparox också, en av få "rostbromsare" jag testat som funkar.

Sen åter till asfaltmattan, nu är bak höger också klar och börjat på höger fram. Så drygt halvvägs iaf :)

14424

Är ju ingen rost under mattan, vilket är fantastiskt, men det är rost ut mot tröskeln och då måste ändå en bit av mattan tas bort så lika bra att ta allting och ersätta med ny modern isolering

AndySwede
2024-02-21, 17:13
Jäklar sånt fint jobb du gör!
Har du någon tidplan? När ska den ut på vägarna igen?

MickeR
2024-02-22, 07:27
Jäklar sånt fint jobb du gör!
Har du någon tidplan? När ska den ut på vägarna igen?

Orginalplanen var ju en rullande renovering, dvs att renovera stegvis på vintern och köra på sommaren. Det gick sådär. Och denna sommaren blir det inget åka av heller.
Tanken nu är att få rosten lagad klart i karossen (men inte dörrar, skärmar och huv), lacka karossen, få på uppgraderad bakaxel, tank mm och göra hela den bakre delen av bilen klar. Sen åka en sommar och sen fixa resten av lack/rost och sen åka en sommar och sen fixa 1.8T konverteringen. Får se om det håller ;)

MickeR
2024-02-28, 11:13
Fortsättning igår för förberedelser för grundfärg utanpå bilen.

Hitta alla blåsor och markera på bilen:

14427

Blästring och slip på detta (båda sidor):

14428

14429

Och sen pensla lite 2K epoxy på det:

14430'

All asfaltmatta borta på höger sida nu, bara vänster föraregolv kvar:

14431

Bilen har det utökande ventilationspaketet :rolleyes:

14432

Detta är för att ngn har lyft på fel ställe och skadat skarven mellan golv och tröskel....

ypzilon
2024-02-28, 22:19
Har nyligen börjat plocka isär min mk1 cab.
Någon 2K epoxy som du kan rekomendera?
Det blir inte några problem med vidhäftning om det går lång tid mellan epoxyn du lägger direkt och nästa lager?

MickeR
2024-02-29, 06:49
Ska man köpa som privatperson så är Hagmans CA primer, Bilfärg.se 2K epoxy och Mipas 2K epoxy 3 som jag har god erfarenhet av. Bilfärgs är bäst om man ska pensla för den är tjockare utan förtunning i. All genomhärdad färg måste slipas innan nästa lager läggs på. För 2K epoxy är det oftast 24h i rumstemp, väntar man längre än så med nästa lager (oavsett vad det är) måste man matta ner ytan. Sen är det ju alltid en bra ide att matta ner innan nästa lager oavsett.

MickeR
2024-03-07, 13:41
Så, nu är äntligen all asfaltmatta borta i bilen:

14458

loadmaster
2024-03-07, 14:51
Har nyligen börjat plocka isär min mk1 cab.
Någon 2K epoxy som du kan rekomendera?
Det blir inte några problem med vidhäftning om det går lång tid mellan epoxyn du lägger direkt och nästa lager?

Tipro har epoxy från DeBeer som är mycket bra.

MickeR
2024-04-08, 10:43
Pillat vidare med insidan. Gått nästan 3l thinner för att tvätta invändigt, alla som tagit bort kontaktlimmet som klädseln sitter med på mk1 vet vad jag pratar om :rolleyes:

Bakom B-stolpen är helt rent nu och redo för att slipas och lackas, målat första lagret 2K Epoxy på lagningarna också

14520

Kommit typ halvvägs på främre delen av insidan, det grövsta av asfalten borttvättat, finliret kvar:

14521

Blir lite lägre takt på mk1an nu under våren, satsar på att få mk2an reggad som högsta prio

MickeR
2024-04-11, 07:28
I helgen vart det lite lackering. Viktigaste när man rostlagar ngt är ju att se till att baksidan blir ordentligt rostskyddad. Att måla inuti balkar, trösklar, innerhjulhus etc låter sig ju inte göras med pensel eller spruta.

Då kan jag tipsa om följande:
2K billack finns ju att köpa på sprayburk. Det är exakt samma sak i burken som man får när man köper billack på lösvikt så det är bra grejer. Köp sedan en hålrumsslang till sprayburkar med hålrumsvätska. Kombinera dessa 2 och du kan måla med 2K epoxy inuti vad som helst bara det finns ett 5mm hål nån stans :D

14522

Spruta frikostigt, gärna 2ggr med 10 minuter mellan, det skall rinna ut överallt på undersidan:

14523

Glöm inte i hjulhus, runt tanklock etc där man varit på och svetsat:

14524


Enda nackdelen med sprayburkarna är literpriset, det är bara ca 95ml färg i en 400ml burk (resten drivgas) så det kostar några tusenlappar att rostskydda en hel bil.

Under bilen så blev det också lager 2 epoxy:

14525

När jag ändå höll på med färg så slipade jag ner lite nya grejer och gav dem grundning (lita aldrig på färgen som sitter på från fabrik). Bärarmsfäste för k-hämmare, tankrör och tank:

14526

MickeR
2024-04-17, 13:30
Sista rosthålet bakom b-stolparna är nu lagat, bältesinfästning höger klar:

14527

Ytterligare 2 liter thinner och nu är den sista asfaltmattan borttvättad:

14528

Nästa steg att byta tröskel och laga några småhål på golv vänster. Första steget att staga upp bilen. Nu är inte golvet så rostigt så man behöver inte vara så orolig, men dörrhålet + a-stolpe bör man svetsa in strävor i:

14529

Nu är rosten lagad bakom b-stolpen, men om man inte har gjort det behöver även denna stagas upp innan man kapar bort tröskeln.

Tröskeln grovt bortkapad och första testinpassning:

14530

Som vanligt, usel passform, men kommer nog att passa till slut

MickeR
2024-04-24, 09:14
Långkväll i garaget igår.

Började med att slipa sidorna och bakänden på bilen med 240 papper och 150mm OS. Det är mycket som skall slipas när man gjort 100-tals "hål" i färgen på bilen för att fixa rost. Slipar man inte ut dessa innan man grundar är det otroligt mycket jobb sen när man skall få det jämt med spackel och filler.

Många, många slippapper senare så var jag nöjd. Tvätt med silicontvätt 2 ggr och sen maskering.

Sen 2 lager 2K epoxy över alltihop:

14536

14537

14538

Det ser så otroligt mycket mer klart ut när allt är i en färg :) Sen är det naturligtvis nu det stora jobbet börjar med att få detta slätt igen efter all rostlagning.....
Nu får detta vila 3-4veckor. Det är otroligt viktigt att ha is i magen när man jobbar med epoxy. Ni som nån gång jobbat med epoxy vet att det är lite "klibbigt" långt efter det är färdighärdat. Har man ingen ugn att bränna det i är det bra att vänta flera veckor innan (om man inte målar inom 24h) man lägger ngt på det så man är säker på att alla ångor verkligen luftat ur färgen. Annars riskerar man blåsor i färgen.

Nu blir det nog inte så mycket mer på mk1 på ett tag. Är resa till Wolfsburg med klubben nästa vecka :D, sen är det massor med mk2:an, framvagnsinställning, SFRO slutbesiktning, Bullerprov osv som kommer ta garagetiden.