handdator

Visa fullständig version : Missljud Passat Alltrack -12



sälen
2022-10-19, 11:59
Hej!

Nu vänder jag mig till er som jag kan, för nu får det räcka..

Sedan ca 3veckor tillbaka har jag ett återkommande missljud när jag svänger.
Jag misstänker själv att det är bromsbelägg men dom är relativt nyligen bytta.

Till saken hör den att när jag åker i en grop/guppig väg så kommer ljudet omgående.
Smack säger det och det rivande ljudet från bromsbelägget(?) drar igång som en orkester.
Efter ca 200-300m så avtar ljudet och allt är som vanligt.
Tills jag svänger. Sen är det tyst, och så kör man i ytterligare en grop så "PANG" är ljudet igång.
Det låter enbart när jag svänger vänster.
Jag hade egentligen inte haft några frågetecken om det inte var för att ljuder kommer så otroligt plötsligt
när det "händer något".

Vad kan det vara?
Förklara för mig som om jag vore 7år, för när det gäller bilar kan jag 0.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Allt gott.

AndySwede
2022-10-19, 12:09
Sånt kan hända när bilen gått 28.000 mil.

sälen
2022-10-19, 18:16
Sånt kan hända när bilen gått 28.000 mil.

Ja, jo.. Frågan grundade sig mer i förväntan av ett svar i en form av lösning/åtgärd.
Kan jag göra något själv, eller måste man lämna in den eller ska jag bara acceptera det och köpa ny bil?

Sfd
2022-10-20, 01:18
Svänghjulet behöver bytas detta händer iprincip alla passat b7

Bilmeken
2022-10-20, 09:24
För att förtydliga ! Det är inget du kan åtgärda själv.. Gå till en verkstad du litar på, be dom lyssna o ge en offert !

AndySwede
2022-10-20, 12:18
Ja, jo.. Frågan grundade sig mer i förväntan av ett svar i en form av lösning/åtgärd.
Kan jag göra något själv, eller måste man lämna in den eller ska jag bara acceptera det och köpa ny bil?
Jag var lite ironisk. Ju mer info du serverar ju lättare blir det att ställa diagnos. Vad du har för växellåda, hur långt den har gått, bytta slitage- och förbrukningsdelar.

https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27236-Till-er-som-postar-supportfr%E5gor-ang-teknik

Jag skulle lätt misstänka hjullager, fjäder, nåt annat i hjulupphängningen, nåt skräp innanför bromsskölden.

NiKKE
2022-10-21, 22:36
Hej!

Nu vänder jag mig till er som jag kan, för nu får det räcka..

Sedan ca 3veckor tillbaka har jag ett återkommande missljud när jag svänger.
Jag misstänker själv att det är bromsbelägg men dom är relativt nyligen bytta.

Till saken hör den att när jag åker i en grop/guppig väg så kommer ljudet omgående.
Smack säger det och det rivande ljudet från bromsbelägget(?) drar igång som en orkester.
Efter ca 200-300m så avtar ljudet och allt är som vanligt.
Tills jag svänger. Sen är det tyst, och så kör man i ytterligare en grop så "PANG" är ljudet igång.
Det låter enbart när jag svänger vänster.
Jag hade egentligen inte haft några frågetecken om det inte var för att ljuder kommer så otroligt plötsligt
när det "händer något".

Vad kan det vara?
Förklara för mig som om jag vore 7år, för när det gäller bilar kan jag 0.

Hoppas ni kan hjälpa mig.

Allt gott.

Hade något skumt fel som gjorde att det lät när jag svängde vänster och i gupp. Visade sig vara fästet till bromsklossen som kommit i kläm. Tog mig ju 1 år innan jag listade ut vad det var och då hade skiten lyckats göra en djup skåra i bromsskivan. Tror typ det hade hamnat en sten där som tjorvat till det initialt och när den släppte hade den redan hjälp till att böja fästet.
Detta var höger bak på insidan.