handdator

Visa fullständig version : Alhambra/sharan -2013 endast iskallt 2+3.e stolsraden



Harrig
2022-09-25, 11:04
Tja,

Har en alhambra 2013 där det inte kommer nån värme till fläktarna på 2 och 3.e stolsraden. Hur fungerar detta system? letat efter info men mycket fattigt.

Fram fungerar det klockrent. Kan ej ställa temperaturen bak, varken från framkonsollen eller bak.

Sture_
2022-09-25, 11:45
En motordriven klaff i röret med (varm)luft till de bakre sätena som inte öppnar pga utebliven ström. Säkring, oxid i kontakter. Ta fram din multimeter och börja felsöka.

AndySwede
2022-09-26, 05:54
Ett första riktigt gott och billigt råd är att läsa ut eventuella felkoder.

Sture_
2022-09-26, 12:47
Absolut, men då måste man ha en felkodsläsare. De flesta har inte det utan tokbyter på chans trots att det i de flesta fall blir betydligt dyrare. Fast då slipper man abret med att försöka förstå felkoderna och det är ju bra ...

Harrig
2022-10-08, 15:54
Update

Fick äntligen permission från diverse barnpassning o hussyslor.
Följde nån vattenslang som kom bakifrån bilen o hittade en grunka ovanför passagerarsidan drivaxel. Ökade och sänkte värmen och hörde att detta ?spjäll? Gick både till och från men kände ingen skillnad i slangen. Plockade av locket och mycket riktigt så hade axeln till drevet som ställer spjället gått av. Ska se om jag hittar nån ny på skroten. Ska se om jag lyckas lägga upp lite bilder.

Sture_
2022-10-08, 16:35
Update

Fick äntligen permission från diverse barnpassning o hussyslor.


Jaha, du frågade först och sedan tog du tag i felsökningen. Tyvärr hann vi andra inte att felsöka din bil i tid medan du var upptagen!

Harrig
2022-10-08, 16:55
Inget illa menat. Ville kolla om någon hade förståelse över hur systemet funkar på denna bil. Hade ren tur.

Sture_
2022-10-08, 17:53
Ja, håller med. Det var dumt av mig att inte tipsa om att axeln till drevet som ställer spjället kanske gått av. Händer ju hela tiden.

henca
2022-10-09, 18:46
Plockade av locket och mycket riktigt så hade axeln till drevet som ställer spjället gått av. Ska se om jag hittar nån ny på skroten. Ska se om jag lyckas lägga upp lite bilder.

Tack för att du delar med dig av orsaken och lösningen på problemet! Det hjälper andra som söker på forumet.

m v h Henrik

Harrig
2022-10-11, 10:21
13704
13705

AndySwede
2022-10-11, 10:55
Tack för återkopplingen!
Jag tror det är en god idé att köpa en begagnad värmare och plocka drevet. Detta är inte ovanligt på en vanlig bilmodell, och samma värmepaket finns nog i miljoner VAG bilar så det kan ju också finnas reparationssatser på typ tyska Ebay eller liknande.