handdator

Visa fullständig version : Golf 6 dragkrok elsystem problem



ahmo088
2022-08-05, 00:55
Hej

Jag är ny här,och behöver någons hjälp,jag skulle bli evigt tacksam om nån har svar på detta.Monterade en beggad fast dragkrok på min bil,och köpte ett univerisel elsystem med box som man kopplar signaler från baklyktorna.Nu till problemet,jag hittar inte signaler från kontakten till bakljusen,blinkers är ok,men kan inte lösa detta med bromsljus och positionsljus.Kan någon hjälpa mig vänligen,håller på att bli galen,kan inte använda bilen just nu för inredningen är bortmonterad.Tacksam för svar

AndySwede
2022-08-05, 13:37
Ingen konkret hjälp, men har du kontaktat tillverkaren/säljaren av universalboxen om hur du ska koppla in det på din bil?
Med lite bilder så kanske fler kan hjälpa, men jag undrar om en universalbox verkligen kommer fungera på din bil som har en väldigt känslig övervakning av bilens lampor.

a128
2022-08-05, 14:19
Du behöver en modellanpassad kit, då bakre positionsljus och bromljus är samma lampa, spänningen höjs vid bromsning
https://www.ebay.de/itm/403567222686

rekomenderar även inköp av dessa prylar för montering av styrbox:
1K0 971 501A
N90 786 102 3st
N90 946 001 3st

AndySwede
2022-08-05, 17:23
Som jag anade. TS ska reklamera sin box om säljaren påstått att den är kompatibel med uppgiven bilmodell.

ahmo088
2022-08-05, 17:43
Tack för eran svar,japp detta boxen som jag köpte kommer ej att funka eftersom det finns ingen 12 volt i baklyktorna,såenda sättet blir att riva ner hela bilen igen och ta ut den och lämna tillbax det,eller hittar jag styrström nån annan stans.

ahmo088
2022-08-05, 17:51
Tror att det kommer bli svårt att retunera den eftersom jag har haft den monterad

AndySwede
2022-08-05, 18:26
Säljaren har ju, antar jag eftersom du köpte den, påstått att den är kompatibel med din bil. Eller har du chansat?
Om det första fallet stämmer är det solklart att du ska ha rätten att returnera den då det visat sig att den inte är kompatibel med din bil, trots att du försökt installera den, rivit isär bilen, får bygga ihop den igen, du kan inte använda den osv så jag skulle nog kräva en ny kompatibel box - helt utan kostnad för dig. Clear cut case för mig. Förutsatt att du uppgivit rätt bil den ska installeras i, och du har fått en box skickad till dig med de förutsättningarna beskrivna.

ahmo088
2022-08-05, 20:46
Jag gick in på https://www.rameder.se/ där skrev jag in min reg nummer,jag fick 4 5 val,valde den näst näst dyraste,jag har skrivit till de men inget svar,jag borde vetat bättre.Iaf jag fick blinkersen att fungera,och positionljus,men kan inte lösa bromsen,tänkte koppla mig kanske på bromsen nr 3 dvs den som sitter ovanför på bakluckan,men hittar inte kabeln...

Sn00k
2022-08-06, 00:47
Ibland har dessa "universalboxar" faktiskt splitter inbyggt för just detta ändamål, har påträffat det flera gånger på både westfalia och 2-3 andra märken.. så jag hade nog tagit en närmare titt i instruktionen om den inte nämner just detta.

Vad heter el-satsen du har köpt?

Även dom absolut billigaste elsatser som dom säljer, för 500:-, har splitter inbyggt, detta står omnämnt som "Special case 1" i manualen, som nedan, det gäller bara att följa anvisningarna så funkar det som det är tänkt sen.

13622

ahmo088
2022-08-06, 01:34
manualen ser ut så exakt,men jag kan inte fatta den.Provade att montera både broms och positionsljus på en kabel som på bild 7,men då lös bromsen hela tiden,det är denna jag köpt https://www.rameder.se/ac-elsats-142130-07873-1.html

Sn00k
2022-08-06, 18:09
Om du kopplat in dig på rätt kabel ifrån bilen(broms/park) med rätt kablar TILL boxen(svarta och röda kablarna, om du tar bromssignalen på vänster sida), så SKA det funka, har kopplat en exakt likadan hyffsat nyligen där det lirade fint! ;)

ahmo088
2022-08-07, 01:07
japp det funkade,fast jag kopplade båda positionsljusen på vänstersida,hoppas att det gör inte ngn skillnad.Har kopplad in släp och provat och det funkar.Tack för alla sbar och tack till dig för att få mig att prova ordentligt ;D