handdator

Visa fullständig version : Inflation börjar visa sig, abonnemang på produkter istället?



Starlight
2022-07-24, 17:05
Jag läste att BMW kommer med nyheten att man kan köpa en ny bil och att man sedan måste abbonera på tex sätesvärmare och betala per månad för att använda.
Svårt nu att höja priset till det de kostar idag att tillverka en ny bil..
Är det något som man pratar om i VW/Audi/Skoda gruppen

Skickat från min moto e20 via Tapatalk

Premis
2022-07-24, 17:24
Tror alla tillverkare klurar på om det går att göra. Har inget med inflation att göra.

Mjukvarufunktioner kan säkert paketeras på det sättet men när det gäller fysisk hårdvara så behövs nog ett rejält starkt business case för att skicka med hårdvara som kanske aldrig efterfrågas (t.ex. el-stolar vs manuella).

Finns fördelar med att reducera komponentvarianter.

Kan ju i praktiken vara rätt smidig lösning.


Skickat från min iPhone med Tapatalk

pudas
2022-07-24, 19:44
Bra ide! Jag tänker: Varför inte införa abonnemang på hästkrafter, ungefär som TV abonnemang? Guld kort ger 200HK extra ur motorn. Eller att touchskärmen först visar reklam i 10 minuter innan bilen går att starta. Givetvis går det att programmera bort mot en månadsavgift! Kan säljas in med fräcka namn som "VW Platinum".
Modern teknik erbjuder många möjligheter för biltillverkarna att hämta hem inkomster, och vi bilister får en roligare bil att äga!

oskee
2022-07-24, 20:01
Blir som mycket annat, man abonnera snart på allt...Telefon, office-packet, tv/film, bil etc musik. Kul om man kan låsa upp extra effekt på sommaren eller lägga till 4-hjulsdrift på vintrarna :P.

henca
2022-07-25, 14:14
Själv tycker jag att det är en tråkig trend att även bilbranschen går mot att sälja crippleware. Sälj en bra sak, få kunden att betala mera för att få nyttja det som köpts.

m v h Henrik

AndySwede
2022-07-27, 17:08
Jag läste att BMW kommer med nyheten att man kan köpa en ny bil och att man sedan måste abbonera på tex sätesvärmare och betala per månad för att använda.
Svårt nu att höja priset till det de kostar idag att tillverka en ny bil..
Är det något som man pratar om i VW/Audi/Skoda gruppen

Skickat från min moto e20 via Tapatalk

Jaha ok. Undra vad tanken är då, att bygga volymbilar med exakt samma spec (billigare på produktionslinan antar jag) och sedan mjukvaruaktivera de funktioner som önskas abonnera på efter behov och plånbok? Tja, varför inte.

candyweiss
2022-07-27, 18:36
Själv tycker jag att det är en tråkig trend att även bilbranschen går mot att sälja crippleware. Sälj en bra sak, få kunden att betala mera för att få nyttja det som köpts.

m v h Henrik
Hoppas då att man får välja, ha det på abonnemang eller betala en engångsavgift.