handdator

Visa fullständig version : Ecofuel använder ej gas



qutut
2022-06-10, 09:23
Hallå,
Sen jag tankade biogas igår i vår Passat -12 så står tankmätaren för gasen på 0 (har gått upp från 0 men ej till max) vid nåt starttillfälle sen tankningen. Den klagar på att jag kör på bensin trots att gastanken borde vara full.
Nån som känner igen problemet?
Passat -12
Brenton

AndySwede
2022-06-10, 16:19
Ingen egen erfarenhet, men det verkar ju vara något fel på givare som inte registrerar att det gas i tanken, samtidigt som någon annan givare känner av att det visst finns.
Det finns säkert någon felkod på det där. Kanske måste något kalibreras om det var länge sedan du tankade gas. Jag kan hjälpa dig läsa ur felkoder till att börja med.

eljonas
2022-07-09, 22:55
Vad jag vet så finns inga felkoder att läsa från gassystemet. Om tankmätaren visar noll så är det inget tryck i ledningen från tankarna (3st) till tryckregulatorn. Tankmätaren är egentligen en tryckmätare som sitter vid regulatorn. Börja med att kolla säkring F17 som går till magnetventilerna. Om någon av dem är dålig så går den säkringen. Den går att byta utan att riva ner tankarna.

Erikassar
2022-07-10, 02:27
Solenoiderna på mina bakre tankar har spruckit. Säkringen löser ut. Jag skulle vilja byta bara solenoid och inte hela ventilen. Går det? Finns det som reservdel eller på skroten?
det blir för dyrt att byta hela ventilerna på verkstad. 10.500kr.
mvh