handdator

Visa fullständig version : Felaktiga avgasvärden på Passat B6, fsi 2.0



jenniferg
2022-05-04, 11:33
Hej! Var och besiktigade bilen idag och fick 2a på avgasvärden, godkänt värde inom parantes.
CO 2,5 (0,3)
HC 275 (200)
CO2500 3,7 (0,2)
LAMBDA 0,91 (0,97-1,03)

Några idéer på var jag ska börja felsöka?

a128
2022-05-04, 11:49
Någonting gör att den går för fett, är luftfiltret bytt på länge ?

vad är det för något fordon ? Lyftkran ?

jenniferg
2022-05-04, 12:11
Passat B6, fsi 2.0. Får börja där, inte haft bilen så länge så har dålig koll på det

Bilmeken
2022-05-04, 16:57
Felsökningen börjar med att avläsa felcoder med lämplig diagnosutrustning ! Då får du svaret, gillar du gissningar lambdasond t,ex !

AndySwede
2022-05-05, 05:37
Eller bara ett oljebyte, alternativt en rejäl varmkörning. Det fattas så otroligt mycket info här.
Hur långt har bilen gått? Servicehistorik? Och som tidigare nämnts, finns felkoder?

a128
2022-05-05, 17:41
mer om denna motor finns i dessa publikationer:
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_279.pdf
http://www.volkspage.net/technik/ssp/ssp/SSP_322.pdf

jenniferg
2022-05-23, 22:19
Ligger ingen felkod, detta var det första som kollades. Varmkörd innan bess utan lycka.

AndySwede
2022-05-24, 07:53
Och du har kontrollerat de andra åtgärderna som föreslagits?

matsola
2022-05-25, 15:53
Ligger ingen felkod, detta var det första som kollades. Varmkörd innan bess utan lycka.
När gjordes service senast? gammal longlife olja i motorn? Oljebyte och en rejäl urblåsning har hjälp mig några gånger.

AndySwede
2022-05-25, 21:29
Vi släpper den här tråden, TS är inte intresserad av att följa råden, även om de repeteras…

NissePisse
2022-05-27, 21:17
Någonting gör att den går för fett, är luftfiltret bytt på länge ?

vad är det för något fordon ? Lyftkran ?

Hur igensatt ska ett luftfilter bli för att kontroll-loopen med lambdasonden inte ska greja mer än 0,91 vid låg last?

NissePisse
2022-05-27, 21:22
Vi släpper den här tråden, TS är inte intresserad av att följa råden, även om de repeteras…

Tror du att byta olja eller serva bilen hjälper mot en sån där uppfetning?
Du har uppenbarligen mycket mer attityd än kunskap.

Felkoder har han läst ut.

TS:
Inga felkoder och den går så där fett -> luftläckage i avgassystemet innan sonden.
Lambdasonder brukar inte bli dåliga på så sätt att dom ger en offset som inte upptäcks av diagnos.

Om du har en OBD-läsare, kolla lambdavärde och long term fuel trim vid samma driftpunkt som avgasprovet gjordes.

a128
2022-05-28, 03:09
Hur igensatt ska ett luftfilter bli för att kontroll-loopen med lambdasonden inte ska greja mer än 0,91 vid låg last? om luftfiltret är kraftigt igensatt, gåt motorn magert vid körning på lands/Motorväg eftersom undertrycket ökar i insug vilket gör att den fetar på, när motorn går ned på tomgång så påverkar det ingensatta filtret inte lika tydligt och den går fett

NissePisse
2022-05-28, 08:59
1. På all bilar med ottomotor efter 1989 sitter det minst en lambdasond som mäter faktiskt bränsleblandning.
2. Från mitten/början av nittiotalet mäter man också luften motorn förbrukar.

Ett igensatt luftfilter skulle sänka effekt, men inte påverka luft/bränsleblandningen.
Ovanstående behöver inte gälla för dieselmotorer, (eftersom bränsle inte följer luft).

AndySwede
2022-05-28, 19:57
Ja men då så. Häller upp en öl och poppar lite popcorn och uppdaterar sidan regelbundet. Otroligt nyfiken på om TS följer just dina råd eftersom det är du som ”kan” :)

Sn00k
2022-05-29, 16:55
Som ovan nämnt, OM inte motorstyrningen registrerar några felkoder då den mätt upp ett sådant lambdavärde som ligger helt galet, så kan det nästan bara finnas två bovar..

Hål i avgasröret gör så att lambdasonden registrerar stora mängder syre, som bottnar fuel-trims och ger felkod rätt fort, så det kan vi nog bortse ifrån.

Trasig lambdasond, som tror att den ligger på lambda 1, men i själva verket borde visa nått helt annat.. ger helt felaktiga värden,utan felkod, som ovan.

Skrotad/ihopsmält katalysator.. knacka på den och se om den rasslar.. även detta slår ut en felkod, men det kan ta många mil.

En annan förklaring kan vara att tidigare ägare känner till problemet och helt enkelt slagit av felkoderna ifråga i programvaran.

Sture_
2022-05-29, 17:57
Hej! Var och besiktigade bilen idag och fick 2a på avgasvärden, godkänt värde inom parantes.
CO 2,5 (0,3)
HC 275 (200)
CO2500 3,7 (0,2)
LAMBDA 0,91 (0,97-1,03)

Några idéer på var jag ska börja felsöka?

Med sådana värden måste du få en uppsjö av felkoder. Vad säger din felkodsläsare?

NissePisse
2022-05-31, 00:07
Som ovan nämnt, OM inte motorstyrningen registrerar några felkoder då den mätt upp ett sådant lambdavärde som ligger helt galet, så kan det nästan bara finnas två bovar..

Hål i avgasröret gör så att lambdasonden registrerar stora mängder syre, som bottnar fuel-trims och ger felkod rätt fort, så det kan vi nog bortse ifrån.

Trasig lambdasond, som tror att den ligger på lambda 1, men i själva verket borde visa nått helt annat.. ger helt felaktiga värden,utan felkod, som ovan.

Skrotad/ihopsmält katalysator.. knacka på den och se om den rasslar.. även detta slår ut en felkod, men det kan ta många mil.

En annan förklaring kan vara att tidigare ägare känner till problemet och helt enkelt slagit av felkoderna ifråga i programvaran.

Litet hål, litet fel.
Lambda 0,91 bör dom flesta styrsystem nå utan att bottna fuel trim och sätta felkod.

Sn00k
2022-05-31, 10:27
Javisst, och varenda styrsystem på marknaden klarar av att kompensera det.. och ytterligare 25+25%, det är först när den INTE klarar av att kompensera, dvs över 50% och lite till, som lambdavärdet kan röra sig bort ifrån 0.97-1.03.

jenniferg
2022-06-02, 15:54
Har varit på efterkontroll nu och Lambda samt HC halten är godkänd efter byte av tändstift, luftfilter samt en trasig slang. Som jag skrivit innan så ligger det ingen felkod överhuvudtaget.
CO & CO2500 var ej godkänt och låg nu på 1,6 samt 0,9.

- - - Uppdaterad - - -


Felsökningen börjar med att avläsa felcoder med lämplig diagnosutrustning ! Då får du svaret, gillar du gissningar lambdasond t,ex !
Ligger ingen felkod

jenniferg
2022-06-02, 15:58
Vi släpper den här tråden, TS är inte intresserad av att följa råden, även om de repeteras…
Är absolut intresserad av hjälp, men när jag skrivit att det inte ligger någon felkod så är det svårt. Har nu bytt tändstift, luftfilter samt slang som var trasig.

NissePisse
2022-06-02, 18:51
Javisst, och varenda styrsystem på marknaden klarar av att kompensera det.. och ytterligare 25+25%, det är först när den INTE klarar av att kompensera, dvs över 50% och lite till, som lambdavärdet kan röra sig bort ifrån 0.97-1.03.

Du menar att minsta läckage kommer få den att bottna. Det tror jag inte.

Eftersom det inte finns några felkoder så kan ECU
Inte bottnat fuel trim. Kvar är då två alternativ:
- Ingen reglering.
- ECU:n reglerar och tror det är lambda 1.

Alla andra fall skulle leda till bottnad fuel trim.

NissePisse
2022-06-02, 18:56
Är absolut intresserad av hjälp, men när jag skrivit att det inte ligger någon felkod så är det svårt. Har nu bytt tändstift, luftfilter samt slang som var trasig.

Vad var det för slang?

En dum fråga, men du kör bilen varm innan besiktningen antar jag?

jenniferg
2022-06-02, 19:12
Bilen är varmkörd innan bess. Vevhusventilationsslang byttes innan jag besiktade bilen idag

Sn00k
2022-06-02, 22:13
Du menar att minsta läckage kommer få den att bottna. Det tror jag inte.

Eftersom det inte finns några felkoder så kan ECU
Inte bottnat fuel trim. Kvar är då två alternativ:
- Ingen reglering.
- ECU:n reglerar och tror det är lambda 1.

Alla andra fall skulle leda till bottnad fuel trim.

Ekar det härinne, du skriver EXAKT det jag skrev i inlägget ovan.
..och iom att lambdavärdet avvikit ifrån 1.0, så MÅSTE fueltrims vara bottnade, det är liksom så det fungerar, såvida inget reglerar alls, men så fort regleringen slår av så lagras en felkod i både motronic, marelli, delphi mfl sprut.(med undantaget en trasig sond som visar 1.0 oavsett vad den läser av, som jag skrev ovan).

Hursom så är det mest sannolika ett avgasläckage längre bak i tex flexstrumpa/skarvhylsa, alt. En defekt katalysator, dom mest sannolika bovarna.
Håll för avgasröret med en trasa å lyssna om det bluddrar nånstans längre fram?

Olja i förbränningen kan också ge tokigt HC och ibland CO, men mer vanligt på turbobilar, och kännetecknas av blåa avgaser vid ett hårt tramp på gaspedalen.

En annan intressant fråga, visar tempmätaren 90°? Har du möjlighet att läsa av temperaturen i styrboxen med en felkodsläsare av nått slag?(då en tempgivare kan visa fel, och lambdaregleringen inte startar förräns vid 70° på vissa sprut)

NissePisse
2022-06-06, 22:12
Ekar det härinne, du skriver EXAKT det jag skrev i inlägget ovan.
..och iom att lambdavärdet avvikit ifrån 1.0, så MÅSTE fueltrims vara bottnade, det är liksom så det fungerar, såvida inget reglerar alls, men så fort regleringen slår av så lagras en felkod i både motronic, marelli, delphi mfl sprut.(med undantaget en trasig sond som visar 1.0 oavsett vad den läser av, som jag skrev ovan).

Hursom så är det mest sannolika ett avgasläckage längre bak i tex flexstrumpa/skarvhylsa, alt. En defekt katalysator, dom mest sannolika bovarna.
Håll för avgasröret med en trasa å lyssna om det bluddrar nånstans längre fram?

Olja i förbränningen kan också ge tokigt HC och ibland CO, men mer vanligt på turbobilar, och kännetecknas av blåa avgaser vid ett hårt tramp på gaspedalen.

En annan intressant fråga, visar tempmätaren 90°? Har du möjlighet att läsa av temperaturen i styrboxen med en felkodsläsare av nått slag?(då en tempgivare kan visa fel, och lambdaregleringen inte startar förräns vid 70° på vissa sprut)

Du får nog öva på läsförståelsen lite.

Om fuel trim hade bottnar så hade det funnits en felkod. Alltså har inte fuel trim bottnat.

Om du får ett läckage så att lambdasensorn mäter magert så kommer den feta på tills den når lambda 1.
Om läckaget är litet så är uppfetningen så liten att man inte bottnar fuel trim. Dvs ECU läser lambda 1 fastän man ligger på fetsidan.

Det blir samma fel som om du skulle ha en liten offset på lambdasensorn. Sensorn mäter lambda 1 men faktisk lambda är 0,9.

För övrigt kan jag garantera dig att ALLA moderna insprutningssystem går i closed loop långt innan en kylvätsketemperatur på 70°C.
Closed loop kliver man in i så fort det bara går, tiden räknas i minuter.

Sn00k
2022-06-06, 22:57
Haha, sorry, jag får nog göra det, jag är med på hur du menar, ett mindre läckage uppströms ifrån sonden, jag blandade in en annan kärra i tankegången här ;)

Tidsmässigt när pissat 3C/b6 fanns så fanns det en hel massa sprut som inte klev in i closed loop förräns ~70° däribland många motronicar, marelli, delphi, sagem, conti mfl på europeiska marknaden, självklart är det annat med modernare motorstyrningar, sonder och strategier för avgasrening/miljöcertifiering.

Anledningen att jag föreslog det är att jag jobbat med bla bosch-systemen sedan 2001, utvecklat programvara till dessa, och har kliat mig i huvudet både en å två gånger över vad bosch-folket tänkt när dom satte parametrar och kalibrerade mappar och funktioner, som tex just varmkörning och lambdareglering.

Ett väldigt vanligt fel på tex b5/b5.5 är ju just den svarta, senare gröna, tempgivaren, där instrumenthuset visar rätt temp, och sprutet ser helt fel.

Rådet till trådskaparen kvarstår.. avgasläckage troligaste boven, håll en trasa mot avgasröret och be någon lyssna efter läckage.

NissePisse
2022-06-07, 18:02
Det är jag som ska backa. Du har rätt och jag har fel, fuel trim måste ha bottnat om avgasläckage är felet.