handdator

Visa fullständig version : Rullomkrets



Lars-erik
2022-02-22, 17:45
Läste denna artikel https://www.dackline.se/blogg/rullomkrets-dack/ där står det att omkretsen inte får skilja mer än 5%. Stämmer det verkligen? Finns det någon med erfarenhet om detta?

candyweiss
2022-02-22, 18:45
Så här skriver Transportstyrelsen:
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren.
https://www.transportstyrelsen.se/sv/vagtrafik/fordon/fordonsregler/dack/dackbyte-pa-personbil/

henca
2022-02-22, 18:48
Skälet till att det inte får skilja mer än så är att rullomkretsen påverkar både hastighetsmätare och tripp-mätare. Om du sätter på ett för stort däck visar hastighetsmätaren för litet och mätarställningen påstår felaktigt att bilen gått kortare än vad den egentligen gjort.

m v h Henrik

candyweiss
2022-02-22, 19:15
Men det måste väl gå att kalibrera om hastighets o trippmätare, med intyg?

henca
2022-02-23, 07:34
Det är möjligt att det skulle vara tekniskt möjligt med dagens moderna bilar. Jag har dock inte hört talas om någon som gjort något sådant och om man skulle göra det skulle det nog också kräva en ny registreringsbesiktning så att man får in nya däck-dimensioner i handlingarna. I registreringsbeviset står det vad du skall ha för däckdimension.

m v h Henrik

candyweiss
2022-02-23, 08:03
Men undrar vem som skulle upptäcka om man inte håller sig inom 5%? Skulle det vara Bilprovningen eller trafikpolisen? Får man böter? Tror man är rätt säker från upptäckt om man nu vill ändra... Sen använder man en GPS-hastighetsmätare :)
Själv vill jag nog helst ligga mellan 0 till +5%, då visar tripp o hastighet mest rätt.

Lars-erik
2022-02-23, 09:10
Tack för hjälpen. Så enda problemet är att den kan visa fel hastighetsmätare? för nog ta mig en funderare över om det är värt :rolleyes:

MickeR
2022-02-23, 09:30
Nej, det är inte enda problemet. För stor rullomkrets kan medföra kontakt med fjäderben, hjulhus, skärmkanter osv. Inte speciellt bra. För liten rullomkrets däremot påverkar endast hmätare.

candyweiss
2022-02-23, 10:01
Det tog jag för givet att man räknar med att det tar i någonstans om man väljer för stort. "Samma" problem blir det också om man väljer för små fälgar :D

Pelk
2022-02-23, 10:45
Om tex Polis anser att bytet har "påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper", lär man bli ålagd ett besiktningsföreläggande.

Det fanns en rätt bra lista på länken ovan, vad man skall tänka på.




Alternativa dimensioner

Du som fordonsägare av en personbil upp till 3500kg totalvikt har möjlighet att under eget ansvar byta däck och fälgar till en annan dimension utan att bilen behöver registreringsbesiktas. Utbytet får ske under vissa förutsättningar:


Däcken ska vara typgodkända
Däcken uppfyller kraven på belastningsförmåga
Däcken uppfyller kraven på hastighetskapacitet
Däcken är av samma typ.
Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha fri rörlighet i hjulhuset vid fulla manöverrörelser med hänsyn till bilens ursprungliga hjulupphängning och styrning
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren
Däck och fälg ska täckas av bilens ursprungliga stänkskydd (stänkskärm).

En alternativ dimension får inte inverka påtagligt negativt på bilens ursprungliga egenskaper.

candyweiss
2022-02-23, 12:14
Det var den texten som jag länkade till tidigare. Men undrar om polisen verkligen kontrollerar t.ex:


Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren

MickeR
2022-02-23, 12:58
Det var den texten som jag länkade till tidigare. Men undrar om polisen verkligen kontrollerar t.ex:


Däck och fälg ska ha fritt utrymme vid fjädringsrörelser
Däck och fälg ska ha en rullningsomkrets som inte leder till felvisning av hastighetsmätaren


De är inte så många, men polisen har flygande besiktningsbussar, och blir man stoppad av en sådan och har hjul som kan ta emot så kollar de det och man får föreläggande, jag har provat :cool:

henca
2022-02-24, 07:45
Så enda problemet är att den kan visa fel hastighetsmätare?

Hastighetsmätare och trippmätare (bilens mätarställning) kommer bli felaktiga. När bilen sedan skall säljas kommer du sälja en bil med lite smått "skruvad" mätarställning.

m v h Henrik