handdator

Visa fullständig version : Kostnader för att äga elbil vs bil m förbränningsmotor



CiA
2022-01-31, 18:51
Tråden delad. Nytt ämne

Peter-C
2022-02-02, 16:01
VW:s elbilar kräver både mindre service och kostar mindre i service än motsvarande förbränningsmotorbilar inkl hybrider........

Tråden handlar om olika servicealternativ (typ av verkstad). Eftersom vi halkat in på elbilar vore det intressant att se i siffror vad exempelvis en Golf mk8 basmodell kostar jämfört med en ID3 eller en Passat jämfört med ID4 under 3 års brukande. Jag har ingen ID3 eller ID4 så jag vet inte....

I tråden nedan finns en del fakta som avser ID4.
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27090-Volkswagen-ID-4&p=263164&viewfull=1#post263164

PS TS har inte frågat efter detta men det är ändå relevant i sammanhanget.

mangewide
2022-02-03, 06:36
VW:s elbilar kräver både mindre service och kostar mindre i service än motsvarande förbränningsmotorbilar inkl hybrider. Mjukvaruuppdateringar kommer att ske OTA till största del när BEV-plattformarna utvecklat sin fulla tekniska förmåga. Intäktsbortfall i serviceorganisationen kompenseras av mycket annat, som exempelvis digitala tjänster, prenumerationer m.m.

Angående diskussionen om att välja auktoriserad servicepartner eller annan verkstad så kan det ändå vara värt att kolla upp priserna så att man inte bara utgår från att exempelvis Mekonomen alltid är billigare. För så är inte alltid fallet. Sen måste var och en själv värdera nyttan av Mobilitetsgarantin, det beror kanske på hur man använder bilen.

NIX :), Dyrare med elbil..... om man ser de första 3-5 år som det flesta äger en bil!

Men sen kan det bli dyrt ändå senare, för mkt man betalar är ju arbetskostnaden på en Service och när tex VW tar 1200kr/tim så drar det iväg fort om det tar längre tid att felsöka en elbil..

Helt knas, som jag påtalat sen Elbilarna började poppa ut ordentligt för några år sedan..

Sen Hybrid, ä ju typ dubbelt mot bensin bil, det är det ju inte många som tänker på..

https://www.dagensps.se/motor/studie-bensinbilar-ar-billigare-i-underhall-an-elbilar/

mangewide
2022-02-03, 06:40
Tråden handlar om olika servicealternativ (typ av verkstad). Eftersom vi halkat in på elbilar vore det intressant att se i siffror vad exempelvis en Golf mk8 basmodell kostar jämfört med en ID3 eller en Passat jämfört med ID4 under 3 års brukande. Jag har ingen ID3 eller ID4 så jag vet inte....

I tråden nedan finns en del fakta som avser ID4.
https://www.gtiklubben.nu/forum/showthread.php?27090-Volkswagen-ID-4&p=263164&viewfull=1#post263164

PS TS har inte frågat efter detta men det är ändå relevant i sammanhanget.

De är ju exakt lika? 99kr service avtal?. Eller har jag fel? :).. Bara där är det ju mysko ;). ID3 grannen får ju inte fina dyra oljan som jag får för 1500kr ;)

Peter-C
2022-02-03, 08:26
Okay, samma pris om det är serviceavtal. Som du skriver, inget oljebyte borde förenklat proceduren för ID3.

mangewide
2022-02-03, 08:34
Okay, samma pris om det är serviceavtal. Som du skriver, inget oljebyte borde förenklat proceduren för ID3.

Ja de tar helt enkelt mer tid för att gå igenom en ID bil..Man hade ju trott att det skulle vara tvärtom, med så mkt mindre delar det är på en elbil...:)

Tycker det blri så lustigt, när man hör arrgumenten att det är så billigt att köra elbil..

Men en ID4 kostar 50kr mil tot att åka, vilket är tom mer än min R...

Det bygger helt på att värdeminskningen är till 80% vad som kostar om man kör 2000mil per år med vilken bil som helst el eller bensin... Dyrt inköp = många pengar att falla i pris.....

Marcus
2022-02-03, 08:40
NIX :), Dyrare med elbil..... om man ser de första 3-5 år som det flesta äger en bil!

Länken du hänvisar till handlar inte specifikt om VW:s elbilar, det som skrivs där är ett generellt påstående och som omfattar även mycket dyra bilar från flera olika tillverkare. Det finns absolut elbilar som är dyrare i service än motsvarande bensinbil. Men inte VW:s.

mangewide
2022-02-03, 08:46
Länken du hänvisar till handlar inte specifikt om VW:s elbilar, det som skrivs där är ett generellt påstående och som omfattar även mycket dyra bilar från flera olika tillverkare. Det finns absolut elbilar som är dyrare i service än motsvarande bensinbil. Men inte VW:s.

Ok, var hittar du info att VW skulle vara billigare??. Är ju samma kostnad för 3 år service avtal!. Har du hittat nån info efter det? :)

Marcus
2022-02-03, 09:05
Jag kör själv VW elbil och vet vilken servicekostnad den genererar och skillnaden blir större desto fler kilometer jag kör. Observera att jag inte agiterar för elbilar, jag tycker man ska välja den bil man vill ha och/eller som passar bäst för det den ska användas till. I vissa användningsfall är elbil ett rimligt val, för mig. Inget religiöst över det hela.

Sen en liten OT kommentar angående att Tesla inte kräver service: tyvärr har dessa bilar en hel del mekaniska bekymmer m.m. istället, över genomsnittet. Så kostnader blir det för kund, hur som helst. Men visst, man slipper ju betala en servicetekniker hos Tesla för att få reda på att det är problem.

mangewide
2022-02-03, 09:38
Jag kör själv VW elbil och vet vilken servicekostnad den genererar och skillnaden blir större desto fler kilometer jag kör. Observera att jag inte agiterar för elbilar, jag tycker man ska välja den bil man vill ha och/eller som passar bäst för det den ska användas till. I vissa användningsfall är elbil ett rimligt val, för mig. Inget religiöst över det hela.

Sen en liten OT kommentar angående att Tesla inte kräver service: tyvärr har dessa bilar en hel del mekaniska bekymmer m.m. istället, över genomsnittet. Så kostnader blir det för kund, hur som helst. Men visst, man slipper ju betala en servicetekniker hos Tesla för att få reda på att det är problem.

Ok, men har du service avtal så kostar den exakt som en bensin tyvärr. Däremot efter avtalet kan man ju hoppas att det blir billigare..
Men som sagt är ju inte många som har en bil längre än 3år....

Sen Tesla var jag fel ute, dessa servas ju precis som alla andra och när de görs de så ofta lite dyrare...

45 000kr för 15 000mil, är visst billigare än dieselbil...men helheten verkar inte vara jättestor....

Marcus
2022-02-03, 09:59
Jag har inget serviceavtal utan betalar service vid respektive tillfälle. Min elbil körs 1500-2000 mil per år. Eller mer. Mina nya bilar har jag haft som minst fem år och som mest sju år. Ny bil varje tredje år låter som privatleasing, förmånsbil, personalbil eller något liknande. Det är inte så privatkunder i Sverige köper (kontant, billån) nya bilar, generellt. Ägar-/brukarförhållandet påverkar nog sättet att se på service, min gissning. Angående jämförelser, utfall beror mycket på vad man jämför med, till stor del subjektivt. Enligt mitt sätt att se det är exempelvis ID.3 Pro Performance 204 hk kanske mest jämförbar med Golf eHybrid 204 hk DSG6, eller möjligen Golf GTI 245 hk DSG7.

mangewide
2022-02-03, 10:21
Jag har inget serviceavtal utan betalar service vid respektive tillfälle. Min elbil körs 1500-2000 mil per år. Eller mer. Mina nya bilar har jag haft som minst fem år och som mest sju år. Ny bil varje tredje år låter som privatleasing, förmånsbil, personalbil eller något liknande. Det är inte så privatkunder i Sverige köper (kontant, billån) nya bilar, generellt. Ägar-/brukarförhållandet påverkar nog sättet att se på service, min gissning. Angående jämförelser, utfall beror mycket på vad man jämför med, till stor del subjektivt. Enligt mitt sätt att se det är exempelvis ID.3 Pro Performance 204 hk kanske mest jämförbar med Golf eHybrid 204 hk DSG6, eller möjligen Golf GTI 245 hk DSG7.

Ok, men då har du nog bilar längre än vanliga Svensson. De flesta brukar byta efter 3år när garantin och service avtal går ut. Så har jag gjort sen 2010 nu.:)

Därav jag menar att man tjänar inte mkt att åka elbil om man inte kör jättelångt..är ju den galna värdeminskningen som är dyr på en ny bil..

Finns en rolig test i nya TV där jämför Hybrider mot El i samma modell. Där man behövde köra 20 000 mil innan det blev billigare med elbilen för den kostade ca 120 000 mer inköp än hybriden efter bonus..

Så svårt att få ihop ekonomin när Elbilar är så jäkla dyra!

Man blev nästa helt paff när man såg nya läckra VW Taigo, som man kan få bra utrustad för under 300!.

Är ju galet mkt bil för pengarna om jämför med "samma" ID bil.. Kändes nästan som VW skjuter sig själv i foten :)

13219

Marcus
2022-02-03, 10:42
OK, att privatkunder köper ny bil var tredje år är inget jag känner igen alls, från min verklighet, men det är olika :) Landet är ju olika välbeställt också. :rolleyes: Däremot ny privatleasingbil, ny förmånsbil eller ny personalbil var tredje år, det är vanligt, hos mig. När nu mer än 50 % av privatkunderna i Sverige väljer privatleasing så tycker jag att mycket talar för elbil, rent ekonomiskt. Enligt https://privatleasing.volkswagen.se/ kostar ID.3 Pro Performance 204 hk idag från 3695 kr/mån, Taigo TSI 110 hk DSG 3395 kr/mån, Golf Sportscombi TSI 130 DSG 4095 kr... Mycket rimligt att välja ID.3 i det perspektivet, anser jag. Av många olika skäl.

mangewide
2022-02-03, 10:53
OK, att privatkunder köper ny bil var tredje år är inget jag känner igen alls, från min verklighet, men det är olika :) Landet är ju olika välbeställt också. :rolleyes: Däremot ny privatleasingbil, ny förmånsbil eller ny personalbil var tredje år, det är vanligt, hos mig. När nu mer än 50 % av privatkunderna i Sverige väljer privatleasing så tycker jag att mycket talar för elbil, rent ekonomiskt. Enligt https://privatleasing.volkswagen.se/ kostar ID.3 Pro Performance 204 hk idag från 3695 kr/mån, Taigo TSI 110 hk DSG 3395 kr/mån, Golf Sportscombi TSI 130 DSG 4095 kr... Mycket rimligt att välja ID.3 i det perspektivet, anser jag. Av många olika skäl.

Privat leasing är som sagt galet smart på elbilar generellt!!, men dessa låga priser bygger på att VW får de där 70 000!

Har en polare som beställt 2st MG på leasing för 3999......men om nu inte dessa 70 000 kommer tillbaka så hoppas lease priset upp till 5999!!!!, det där är inte många som vet om!

Står finstilt i alla avtal! ;)..

Men som sagt är väldigt kort körsträcka på de flesta av dessa och brukar faktiskt inte gå att få över 2000mil på många...

Så då får man köpa, och då blir det dyrt :)..

Crille82
2022-02-03, 11:05
Nu tycker jag detta spårat ut rejält från vad trådskaparen frågade om. Vi kanske kan återgå till det?

OT: En fullutrustad Taigo kostar inte under 300´ utan över 350´. En ganska liten och enkel modell mellan T-Cross och T-Roc.

mangewide
2022-02-03, 11:13
Nu tycker jag detta spårat ut rejält från vad trådskaparen frågade om. Vi kanske kan återgå till det?

OT: En fullutrustad Taigo kostar inte under 300´ utan över 350´. En ganska liten och enkel modell mellan T-Cross och T-Roc.

Nja bryt ut tråden då! ;). Detta var ju en av de bästa diskussionerna på länge på detta forum! ;)

Jag skrev en BRA utrustad ;). Denna motor är grym och duger perfekt till en slit och släng bil!

Bara 279, och med lite vanligt Prut så en 255?. Måste ju vara VW mest prisvärda nya bil nu?

https://www.blocket.se/annons/stockholm/volkswagen_taigo_1_0_tsi_dsg_110hk_r_line___iq_dri ve_paket/99443589

Crille82
2022-02-03, 11:31
Nej, du skrev fullutrustad, men det har du ändrat nu.

I övrigt, en större T-Roc ligger ligger samma prisklass, fast med större motor.

candyweiss
2022-02-03, 11:45
Ok, men har du service avtal så kostar den exakt som en bensin tyvärr. Däremot efter avtalet kan man ju hoppas att det blir billigare..
Men som sagt är ju inte många som har en bil längre än 3år....

Sen Tesla var jag fel ute, dessa servas ju precis som alla andra och när de görs de så ofta lite dyrare...

45 000kr för 15 000mil, är visst billigare än dieselbil...men helheten verkar inte vara jättestor....
Undrar var du lever där privatpersoner har nya bilar i 3 år. Min förra, en Golf hade jag i exakt 5 år, nuvarande Tiguan är 5.5 och övriga familjens bilar är också över 5 år. De jag känner som byter efter 3 år är väldigt lätträknade.

- - - Uppdaterad - - -

Svensson kör inte Golf R, det är jag helt 100 på.

Peter-C
2022-02-03, 12:07
Nu tycker jag detta spårat ut rejält från vad trådskaparen frågade om. Vi kanske kan återgå till det?

OT: En fullutrustad Taigo kostar inte under 300´ utan över 350´. En ganska liten och enkel modell mellan T-Cross och T-Roc.

Visst är det så. Tyvärr kan jag inte dela en tråd så jag har kopierat den och tagit bort de inledande inläggen.
Fortsätt i denna tråd.

/Peter

mangewide
2022-02-03, 12:36
Nej, du skrev fullutrustad, men det har du ändrat nu.

I övrigt, en större T-Roc ligger ligger samma prisklass, fast med större motor.

Njäää, gjorde jag?! :). Det var inte med mening is så fall, för jag byggde ihop en 1.5 för 350k innan jag skrev. Vilket jag kan tycka vara lite dyrt.. :)

mangewide
2022-02-03, 12:40
Undrar var du lever där privatpersoner har nya bilar i 3 år. Min förra, en Golf hade jag i exakt 5 år, nuvarande Tiguan är 5.5 och övriga familjens bilar är också över 5 år. De jag känner som byter efter 3 år är väldigt lätträknade.

- - - Uppdaterad - - -

Svensson kör inte Golf R, det är jag helt 100 på.

Jaha kanske bara är här. Det tävlas lite här om att ha snabbaste snyggaste bil på villa uppfarten ;). Har en granne som har en ny EV6 GT line, som skrutit för grannarna att han var snabbare än mig!
Men det fick jag påtala att han väger 500kg mer med 5hk, så det är Icke möjligt ;).

Men seriöst de jag umgås med och har hamnat i nybilsträsket, köper alltid nytt efter 3år. Men många kör ju som sagt slit och släng 3års leasing.. :)

mangewide
2022-02-04, 07:55
Inte VW, men här ser man tydligt att mil/kostnaden är rätt dyr på en elbil..Inte många kr billigare mot bensin. Sen Servicen...Kolla Kia är ju galet!. 13220

loadmaster
2022-02-04, 10:08
Man kan vrida och vända en hel del för att räkna ut milkostnader eller total månadskostnad etc på elbilarna. Jag räknade en hel del på detta innan jag valde att köpa min Id4 Gtx. Skälen var flera, och jag tog beslutet att sälja XC70:n som endast gått ca 7000 mil. Med stigande dieselpriser (då i Sep -21), som garanterat skulle fortsätta uppåt, och att jag fick mycket bra betalt för bilen av en handlare, gjorde valet av elbil enklare. Bilen i sig var ju jättebra, drog inte mycket, och passade våra behov otroligt väl. Men en oro för framtida värde och med hänsyn till stigande dieselpriser kanske skulle göra den iskall för en handlare framöver?

Den skulle säkert gått att sälja idag, men för ett betydligt lägre pris. Hur länge kommer handlarna stå med bilhallen fylld av dieselbilar? Nog måste handlarna ha en plan framöver att på sikt gå över mer på hybrid och elbilar? Inte just idag men säg om 5-8 år? Detta är mina personliga funderingar/inre röster :cool: såklart

Sen jag köpte min Id4 har jag sänkt kostnaderna för mitt bilägande. Det är såklart drivmedlet som avgör. Jag har rörligt timbaserat elavtal och laddar på nätterna för ca 20 öre/kwh inkl skatt. Det blir inte många kronor i veckan.


Service på Gtx ligger f.n på ca 4500kr hos Möller bil. Då ingår inspektion, byte pollenfilter och bromsvätska. Intervallet är vart annat år eller 3000 mil.
Vart 4:e år ska kontroll av värmepump utföras i samband med service.

mangewide
2022-02-04, 10:50
Ja säkert ett smart val! :). Men många stirrar sig blint på bara bränslekostnaden.

Säg att du nu fick 200 000 för Volvon?. Den faller ju ner till säg 100 000 max på 5 år, även om dieseln kostar 25kr. Är ju många som inte klarar av en bil som inte kan dra deras husvagn eller vill åka mer än 40mil där en snål diesel är enda alternativet....

ID4 kostade väll en 650 000?. Där har du lätt förlorat mer än 100 000 i värdefall redan efter 2år på den....

Så blir väldigt svårt att räkna ut det dyra inköpspriset på en Elbil för att kunna bräcka en diesel för runt 200 000.

Räknade en granne som gick från hans A4 TDI för 200k till Kia EV6 för 700k han har nu, och jag...Vi kom fram till att det tar ju 10år innan han "spar" pengar på detta byte... ( han köra bara 1000mil per år, så man behöver köra betydligt mer för att bränsle kostnaden ska spela in )

Så om inte det kommer några sjuka skatter, så kommer Dieseln leva länge till som den "smartaste" om man nu inte tänker på miljön..

Säger jag som inte kört diesel på 8år.. ;)..

Sen rätt dyr service?, är ju samma som min. Den har betydligt mer som ska bytas...

Jaja bra skumt :)

Men man glömmer gärna bort att bara 4% är elbilar idag i Sverige och fast man säljer typ 30% rena elbilar nu. Så kommer det ta många år innan de är mkt elbilar där ute :)

Marcus
2022-02-04, 12:42
Vad en bil kostar vet man först när den är såld/avtal avslutat. Värdeminskningen är generellt den största (och mest svårbedömda) kostnaden, som ska betalas, oavsett finansiering, men många tittar väldigt mycket på här-och-nu kostnader, som drift och service. Vilket på ett sätt är förståeligt, för det är pengar som ska ut ur plånboken mer eller mindre varje månad.

Det förvånar mig ändå en aning när privatkunder som köpt relativt dyr och ny bil räknar bränslekostnader i ören och funderar på bränsleförbrukning i centiliter och deciliter... Ser man verkligen hela bilden då? Om bensinen kostar 25 öre mer eller om bilen drar en centiliter mer än angivet, spela roll när tusenlapparna flyger iväg i värdeminskning varje månad :) ...och jag säger inte att man inte ska köpa ny dyr fin bil, tvärtom, det är ju jättekul. Och jag vill inte betala mer för bränsle, jag är definitivt mot ökade kostnader för bränsle. Men många har ett förvånade fokus på småpengar utan att fundera på den största kostnaden, kanske...?

Kör man 1000 mil per år och köper elbil som EV6 för 700 000 kr så är man nog en riktig entusiast av något slag, Kia entusiast, tror sig göra miljön en god gärning eller något liknande, kanske tekniskt intresserad i och för sig. Men för så få mil per år och med så god kassa borde betydligt roligare alternativ vara möjliga, eller? :)

Nåväl, jag är själv entusiast och kör elbil, till stor del för att jag tycker det är intressant med tekniken. Visst är den ekonomisk här och nu, men samtidigt finns det säkert betydligt mer ekonomiska val, beroende på hur man jämför. En Dacia Sandero borde vara ett utmärkt val för den som är mer intresserad av ekonomi än bilar. Slår troligen min elbil brutalt i en ekonomisk brottningsmatch.

loadmaster
2022-02-04, 12:53
Jag beställde Id4:an innan prishöjningen, och min gick på ca 600' jämt inkl drag och vinterhjul, och ett par tillval.
Lägg därtill elbilsbonusen på 70'.

Och Volvon fick jag 252' för.
Värdeminskning, ja den kommer jag inte ifrån oavsett. Klart det svider men det hjälper inte att ligga sömnlös över det.

Dyr service, ja vad borde den kostat istället då? Vad hade en motsvarande service på en dieselsuv kostat? Volvons service kostade ca 7000kr, visserligen på Volvo men det var ingen jättekomplicerad process. Gjorde jag service på lokala mindre verkstaden så blev det ca 4500kr. Sen skulle diff, Haldex och automatlåda ha sin omsorg också. Skatten låg på ca 4200kr på Volvon.

I diverse forum och elbilstrådar så är vanligaste motståndsargumenten att man inte kan dra 17 ton på kroken eller åka 100 mil i -30 grader utan att behöva ladda. Och så är det säkert, alla har vi olika behov, eller mer eller mindre villiga att ge avkall på bekvämligheten eller full flexibilitet.

Och som sagt, jag är inte någon motståndare till diesel eller bensin, eller ska framhäva elbilen som det billigaste/bästa man kan åka i :cool:

mangewide
2022-02-04, 13:07
Vad en bil kostar vet man först när den är såld/avtal avslutat. Värdeminskningen är generellt den största (och mest svårbedömda) kostnaden, som ska betalas, oavsett finansiering, men många tittar väldigt mycket på här-och-nu kostnader, som drift och service. Vilket på ett sätt är förståeligt, för det är pengar som ska ut ur plånboken mer eller mindre varje månad.

Det förvånar mig ändå en aning när privatkunder som köpt relativt dyr och ny bil räknar bränslekostnader i ören och funderar på bränsleförbrukning i centiliter och deciliter... Ser man verkligen hela bilden då? Om bensinen kostar 25 öre mer eller om bilen drar en centiliter mer än angivet, spela roll när tusenlapparna flyger iväg i värdeminskning varje månad :) ...och jag säger inte att man inte ska köpa ny dyr fin bil, tvärtom, det är ju jättekul. Och jag vill inte betala mer för bränsle, jag är definitivt mot ökade kostnader för bränsle. Men många har ett förvånade fokus på småpengar utan att fundera på den största kostnaden, kanske...?

Kör man 1000 mil per år och köper elbil som EV6 för 700 000 kr så är man nog en riktig entusiast av något slag, Kia entusiast, tror sig göra miljön en god gärning eller något liknande, kanske tekniskt intresserad i och för sig. Men för så få mil per år och med så god kassa borde betydligt roligare alternativ vara möjliga, eller? :)

Nåväl, jag är själv entusiast och kör elbil, till stor del för att jag tycker det är intressant med tekniken. Visst är den ekonomisk här och nu, men samtidigt finns det säkert betydligt mer ekonomiska val, beroende på hur man jämför. En Dacia Sandero borde vara ett utmärkt val för den som är mer intresserad av ekonomi än bilar. Slår troligen min elbil brutalt i en ekonomisk brottningsmatch.

Precis, blir mkt små diskussioner om priser på service mm! När man köpt en bil för säg 700k..

Denna är grym!, där ser man rätt fort hur långt man måste köra för att en elbil ska löna sig. För man hamnar ju ca 100 000 i merpris mot fossil fortfarande, därav att de tar lite tid att köra ikapp detta med lägre "bränsle"

https://guidenomelbil.se/resurser/elbilskalkylatorn/

mangewide
2022-02-04, 13:15
Jag beställde Id4:an innan prishöjningen, och min gick på ca 600' jämt inkl drag och vinterhjul, och ett par tillval.
Lägg därtill elbilsbonusen på 70'.

Och Volvon fick jag 252' för.
Värdeminskning, ja den kommer jag inte ifrån oavsett. Klart det svider men det hjälper inte att ligga sömnlös över det.

Dyr service, ja vad borde den kostat istället då? Vad hade en motsvarande service på en dieselsuv kostat? Volvons service kostade ca 7000kr, visserligen på Volvo men det var ingen jättekomplicerad process. Gjorde jag service på lokala mindre verkstaden så blev det ca 4500kr. Sen skulle diff, Haldex och automatlåda ha sin omsorg också. Skatten låg på ca 4200kr på Volvon.

I diverse forum och elbilstrådar så är vanligaste motståndsargumenten att man inte kan dra 17 ton på kroken eller åka 100 mil i -30 grader utan att behöva ladda. Och så är det säkert, alla har vi olika behov, eller mer eller mindre villiga att ge avkall på bekvämligheten eller full flexibilitet.

Och som sagt, jag är inte någon motståndare till diesel eller bensin, eller ska framhäva elbilen som det billigaste/bästa man kan åka i :cool:

Ja det var ju ett bra pris!. Men säkert som jag påpekat tidigare ca 100k mer mot om man köpt en fossil..lite svårt att hitta en direkt konkurrent till ID4. Men Tiguan..

Tänkte att 4000 är väll en dyr service om du jämför om du köpte en ny Tiguan diesel. Den hade ju oxå kostat 4000 och där får du "mer" bytt för pengarna..

Det är ju detta denna tråd handlar om service på nya El resp Bensin..och är det lika som i ditt fall..Tycker jag iallafall att det är jättekonstigt..

Men service på en beggad 4wd Volvo är en annan femma!, det är jag med på! :)

Jag är helt med på att elbilen har sina fördelar!, men att åka en 2022 bensin som jag.. Är ju som att åka el tycker jag i komfort. Men stängda spjäll så hör man ju verkligen inget av drivlinan.. Nästan så en ID3 viner mer än min bulllrar av motorn när jag körde båda.

Tycker man att man får ett intryck av många att man Måste alltid köpa en Elbil, annars är man ekonomsikt korkad...Det kommer jag inte förstå än...behövs högre bensinpris för det!. ( om man nu köra i snitt som är 1200 mil i Sverige? )

Men som sagt jag kör ju den minst ekonomiska bilen, men har lagt fram det att man lever bara en gång och vill inte sitta på hemmet och jo jag hade en V70, sen en V70....

Alltså inte folk på detta forum!, som alla här gillar att köra! :)

loadmaster
2022-02-04, 13:22
"Men som sagt jag kör ju den minst ekonomiska bilen, men har lagt fram det att man lever bara en gång och vill inte sitta på hemmet och jo jag hade en V70, sen en V70...."

Det där lever jag efter ;)



Jag har kvar min Mk5 Gti som jag får gasa lite med på somrarna och ha kul. Om man nu kan det i en sån från -08..

mangewide
2022-02-04, 13:27
Grymt!, hade egentligen tänkt att ha en entusiast bil oxå!.

Men eftersom vi inte bilpendlar, så kan man ju ha en korkad ekonomisk R som enda bil resonerade vi ;).

- - - Uppdaterad - - -

Sorry , men måste bre på mina frågor runt hur dyra elbilar är..

Hur går detta ihop?!?!. Tror VW att ID bilarna kommer rasa sönder efter en 4 år?.

Är ju dyrare att lägga på garantin mot min dyra R!!. Detta är ju knasigt på riktigt...;)

ID3

13221

Mk8R

13222

mangewide
2022-02-05, 15:23
Måste bara denna oxå!, var som skriven av mig! ;)

Back to basic!, utan el och krångel!. Till er riktigt bra pris!, är ju nästan halva mot en ID3 med liknande utrustning!.

"Elbilar är dyra och infrastrukturen är ett kaos".. :), sorry!. Men ingen som kommit på varför ID bilarna är så dyra med garantier? . Ska fråga min säljare annars på måndag, hur VW resonerar.. Om de är så dyra att reparera som en dyr försäkring antyder..

13224

Bopper
2022-02-06, 21:48
Måste bara denna oxå!, var som skriven av mig! ;)

Back to basic!, utan el och krångel!. Till er riktigt bra pris!, är ju nästan halva mot en ID3 med liknande utrustning!.



Hade den gått att få med bränslevärmare, så hade jag slagit till direkt :)
Men det kanske inte är politiskt korrekt att värma bilen med bensin...

mangewide
2022-02-07, 07:44
Hade den gått att få med bränslevärmare, så hade jag slagit till direkt :)
Men det kanske inte är politiskt korrekt att värma bilen med bensin...

Haha, jaha kan man inte få det längre?. Såg att Volvo skulle gå tillbaka till dessa, för att det var komponent brist :)..'¨

Men köra fin elmotorvärmare?, det har jag alltid kört.

En sak runt det elvärmare. Man kör ju det ca 3mån per år, och många har kommenterat hur orkar du hålla på med den där sladden!. Man ska ju ha bensinvämare!


Samma personer kör nu elbil och brottas med en 5ggr så tjock och otymplig sladd 12mån, VARJE dag....

Det tycker jag är lite KARMA ;)

Crille82
2022-02-07, 08:44
Bränslevärmare är otroligt mycket effektivare än el-värmare, det räcker som regel att köra den 20-25 min.

Jag använder min 5-6 månader om året, både hemma och på jobbet. På jobbet har jag inte tillgång till el. Skulle inte vilja vara utan parkeringsvärmare, finns det som tillval är det självklart och jag väljer ofta bruksbil efter om det finns till modellen.

Mex165
2022-02-07, 09:41
Se så billigt :rolleyes:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-sparar-du-pa-att-kora-pa-el (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-sparar-du-pa-att-kora-pa-el)

Bopper
2022-02-07, 10:05
Haha, jaha kan man inte få det längre?. Såg att Volvo skulle gå tillbaka till dessa, för att det var komponent brist :)..'¨

Men köra fin elmotorvärmare?, det har jag alltid kört.


Verkar som att de mindre modellerna från VW inte går att få med bränslevärmare. Smidigt när man inte har el varken på jobbet eller hemma-parkeringen.
Funderar på en T-Roc...

AndySwede
2022-02-07, 10:10
Jag hade bränslevärmare i min T-Roc 2018. Det kanske är de mindre modellerna som helt enkelt inte har fysisk plats.

mangewide
2022-02-07, 10:32
Bränslevärmare är otroligt mycket effektivare än el-värmare, det räcker som regel att köra den 20-25 min.

Jag använder min 5-6 månader om året, både hemma och på jobbet. På jobbet har jag inte tillgång till el. Skulle inte vilja vara utan parkeringsvärmare, finns det som tillval är det självklart och jag väljer ofta bruksbil efter om det finns till modellen.

Jo så sant!, annars är ju bilen batteri dött! ;). Sen måste man ju köra lika länge som man använder dessa. Det har inte funkar för mig som bara kört 15min. .Då hinner man paja batteriet i bilen på ett par veckor om man nu inte oxå kör en Ctek hela tiden.

Sen spyr dessa ut avgaser helt orenat ;)

- - - Uppdaterad - - -


Se så billigt :rolleyes:
https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-sparar-du-pa-att-kora-pa-el (https://www.svt.se/nyheter/inrikes/sa-mycket-sparar-du-pa-att-kora-pa-el)

Japp om man jämför en ELbil för 500k med en bensin bil för 500k.. ;)

Problemet är att elbilen är ca 100 000 dyrare en en bensin = lika med att värdeminskningen blir mkt mer. Därav det inte alls lönar sig att köra el om du inte kör mer än säg 2000mil...

- - - Uppdaterad - - -


Verkar som att de mindre modellerna från VW inte går att få med bränslevärmare. Smidigt när man inte har el varken på jobbet eller hemma-parkeringen.
Funderar på en T-Roc...

Så sant!, men då kan du inte alls ha elbil? ;)

mangewide
2022-02-07, 10:35
Jag hade bränslevärmare i min T-Roc 2018. Det kanske är de mindre modellerna som helt enkelt inte har fysisk plats.

Är inte PK dessa nuförtiden, är de inte borta snart?. De har ju haft lite räkmacka och gått under radarn för utsläpp..

Så köp fort nu folk! :)

candyweiss
2022-02-07, 11:08
Bränslevärmare är otroligt mycket effektivare än el-värmare, det räcker som regel att köra den 20-25 min.

Jag använder min 5-6 månader om året, både hemma och på jobbet. På jobbet har jag inte tillgång till el. Skulle inte vilja vara utan parkeringsvärmare, finns det som tillval är det självklart och jag väljer ofta bruksbil efter om det finns till modellen.
Bränslevärmaren är nr: 1 av mina tillval, sen kommer rattvärme (och stolvärme) :)
Jag använder båda ca 5 månader om året, både hemma och på jobbet. Så underbart att slippa skrapa rutorna och veta att motorn mår bra och att kroppen kan njuta när man sätter sig i bilen.

mangewide
2022-02-07, 11:22
Bränslevärmaren är nr: 1 av mina tillval, sen kommer rattvärme (och stolvärme) :)
Jag använder båda ca 5 månader om året, både hemma och på jobbet. Så underbart att slippa skrapa rutorna och veta att motorn mår bra och att kroppen kan njuta när man sätter sig i bilen.

Kan säga att rattvärme...hur f-n har man klarat sig utan det?. Är ju standard Mk8 och helt galet skönt!.

Här är fördelen med el, där kan du få hur varmt och gott du vill och kallt på sommaren när man hoppar in.....visst har ID bilarna det?..! ;)

candyweiss
2022-02-07, 11:37
En kollega på jobbet körde tidigare en Passat GTE med mycket utrustning, tyvärr gick inte rattvärme att få :D

Bopper
2022-02-07, 11:55
Jag hade bränslevärmare i min T-Roc 2018. Det kanske är de mindre modellerna som helt enkelt inte har fysisk plats.

Ja, har tittat på T-Roc och där kan man lägga till bränslevärmare.
Tror det är T-Cross och Taigo (och kanske nån mer) som man inte kan välja bränslevärmare.

Gråtand
2022-02-07, 12:00
Har följt den här tråden med stort nöje. Intressant hur tonerna går, för jag är rätt säker på att samma typ av tråd hade gett andra svar i vissa andra forum jag hänger :)

En sak som jag tycker att ni missar litegrann när det kommer till försäljning är det inte behöver finnas en linjär koppling mellan kostnad och pris. Om en tillverkare/distributör har en kostnad för vara A på 10 kr och kostnaden för vara B är 20 kr så innebär det inte att försäljningspriset måste vara dubbelt så högt på vara B. Är tillverkaren/distributören någorlunda affärsorienterad så är försäljningspriset satt baserat på vad marknaden är beredd att betala.

Omsätter man det till den här diskussionen så favoriserar ju marknaden/samhället elbilar och företag försöker så klart kapitalisera på det genom att ta bra betalt där man kan. Ett annat sätt att uttrycka det är väl tillgång och efterfrågan. Även om utbudet på elbilar procentuellt har ökat otroligt mycket sista året eller två, så är ju fortfarande tillgången på elbilar väldigt liten jämfört med diesel/bensin-bilar. Och med relativt liten tillgång och stor efterfrågan så blir prissättningen därefter.

Det gäller så klart inte bara priset på själva bilen utan även tillbehör och optioner. Och så klart tjänster.

Priset på service har ju varit uppe här några gånger. Nu är jag inte insatt i bilbranchen men jag gissar att marginalerna på en produkt som serviceavtal på en bil med förbränningsmotor är små. Kanske till och med otroligt små. Det beror nog dels på stor konkurrens, men jag tror också man ser ett otroligt värde av att knyta kunden till företaget i X antal år. Jag tror de tycker att det är värt långt mycket mer än det intäktsbortfall de får pga dåliga marginaler. För att sälja ett serviceavtal innebär att kunden ofrånkomligt kommer att stå i bilhallen och uggla för att vänta på att lämna/hämta bil på service. Vissa kanske stirrar i sin mobil under hela den väntetiden, men andra går och kollar i bilhallen och blir inspirerade att köpa något nyare/ballare. Sen ger det också möjlighet att sälja överprisade tillbehör/reservdelar som du annars hade köpt någon annan stans, typ nya däck, torkarblad, bromsskivor, bilbarnstol etc etc.

Vad gäller service för elbilar tror jag att tillverkarna/distributörerna har möjlighet att ha större marginaler. För vem vågar lämna sin nya elbil till Mekonomen eller Speedy på service? Nej, den måste man så klart serva på märkesverkstad. Så även om kostnaden för servicen nu skulle vara lägre för att de t.ex. inte har någon dyr olja så finns det ingen anledning att hålla samma låga marginaler som för serviceavtal på bil med förbränningsmotor.

mangewide
2022-02-07, 13:05
Intressant svar!

Kan hålla med om mkt där!. Tror att tillverkarna passar på att "höja" sin marginaler på elbilen mot fossil. Staterna ger ju galet bra subventioner...

Som Sverige ger 70 000, då är ju inte tillverkarna dumma att de håller sig lite högt. Se man hur en helt okänd kina bil som Xpeng kan ta 550 000 för bil....Sen vet de att köparen får så mkt förmåner med sin elbil..

Hade det varit en bensin, hade de aldrig sålt en bil över 200 000 ;)

vfr
2022-02-07, 13:25
Bränslevärmare är otroligt mycket effektivare än el-värmare, det räcker som regel att köra den 20-25 min.


Effektivare är väl fel att säga. Däremot är bränslevärmare mycket snabbare på uppvärmning tack vare högre effekt. Jämfört med elektrisk motor och kupévärmare. Har man däremot elbil med luftvärmepump så går det lika fort som med bränslevärmare. Fast det är ju också en form av bränslevärmare... :rolleyes:

Crille82
2022-02-07, 14:45
Nu syftade jag på en "trådlös" bensin- eller dieselvärmare jämfört med en konventionell el-värmare. Nu när elen är så dyr så är en vanligt el-motorvärmare och kupévärmare ett effektivt sätt att "elda för kråkorna". En bensin- eller dieselvärmare däremot värmer snabbt upp motor och kupé på att förbruka ett par tre deciliter soppa.

Hur funkar förresten klimatiseringen på elbilar med värmepump? Måste den inte vara ansluten till laddning för att kunna värma upp kupén?

vfr
2022-02-07, 15:04
Hur funkar förresten klimatiseringen på elbilar med värmepump? Måste den inte vara ansluten till laddning för att kunna värma upp kupén?
På Zoe t.ex så kan man använda den på båda sätten. Är man smart så förklimatiserar man innan man kopplar från laddkabeln hemma så tar den ström från huset. Men den måste inte vara ansluten.

Crille82
2022-02-07, 15:31
OK, tänkte mer på ID.4, Enyaq, Q4, E-tron och sådan bilmodeller man kan tänka sig att köpa ;)

Kan man programmera en tid eller aktivera med Appen och få kupén uppvärmd utan att bilen är ansluten till elnätet. Det är ju själva vitsen med parkeringsvärmare.

vfr
2022-02-07, 15:56
Håller helt med dig. Det är det som är vitsen, även om man står "på stan" utan eluttag.

loadmaster
2022-02-07, 17:00
OK, tänkte mer på ID.4, Enyaq, Q4, E-tron och sådan bilmodeller man kan tänka sig att köpa ;)

Kan man programmera en tid eller aktivera med Appen och få kupén uppvärmd utan att bilen är ansluten till elnätet. Det är ju själva vitsen med parkeringsvärmare.

Ja det funkar utmärkt på Id4. Man kan ställa temperatur i appen för förvärmningen. Den värmer kupén kvickt som tusan. Hade glömt lägga in avresetid i appen imorse, så jag fick aktivera värmningen manuellt 10 min innan avresa. Räckte för att göra rutorna isfria och någorlunda varmt i kupén. Normalt sett går den 30 min innan inställd avresetid.

henca
2022-02-07, 18:00
Tror att tillverkarna passar på att "höja" sin marginaler på elbilen mot fossil. Staterna ger ju galet bra subventioner...

Spontant gissar jag att de snarare lägger på lite extra pris på fossil-bilarna för att inte råka sälja för många. Staterna inte bara subventionerar el-bilar utan bötfäller också de som säljer för mycket fossil-bilar:

https://www.teknikensvarld.se/nyheter/bilbranschen/sa-ska-biltillverkarna-slippa-boter-fran-eu/

m v h Henrik

mangewide
2022-02-08, 07:31
Ja borde vara så, men inte om man ser vad billiga en ren bensinbil är idag. Så passa på att köpa bensinbil!, kommer aldrig vara så billigt som idag!. Att kunna få en bra bil under 300 000 som går en 80mil.. där du måste upp i en 500 000 minst för att få en vettig elbil som ändå går bara 50..

Sen kolla här!, hur sjukt tunga elbilarna är! . Mann förstår ju att det går åt mkt kräm att komma långt och fort med en elbil..

Helt sjukt M50 väger 2,4 ton!. M3 i samma kaross, utan fina 6an, tunga lådan, kardan, avgas och allt annat som en elbil inte har ..väger 1850!!, i samma kaross!!

Alltså 550kg mer i samma kaross!. Är detta verkligen framtiden?. Kan tillägga att M50 kommer 28mil i 120km// och M3 70mil... Man hinner ju knappt komma hemifrån innan det ska laddas...

Helt knas :)

13230

mangewide
2022-02-08, 07:55
Ja det funkar utmärkt på Id4. Man kan ställa temperatur i appen för förvärmningen. Den värmer kupén kvickt som tusan. Hade glömt lägga in avresetid i appen imorse, så jag fick aktivera värmningen manuellt 10 min innan avresa. Räckte för att göra rutorna isfria och någorlunda varmt i kupén. Normalt sett går den 30 min innan inställd avresetid.

Det där är ju verkligen en grej med elbil som är lockande!. Att kunna ha bilen perfekt värmd och kyld :).

Fast lite som jag redan har, alltid bilen i +10 till +20 inomhus. Så jag har egentligen bästa boendet för en elbil! :)

Därav att jag kör elmotorvärmare ibland, blir ju som ett discotek med avgasr om man kör bensinvärmare inne i garaget ;)

mangewide
2022-02-08, 08:53
BTw, imorgon ska jag köra GTX hoppas jag och då diskutera dyra garantin på ID bilarna och servicen!. Återkommer med test rapport! :)

Man kan ju gå plus på bilen efter 1 års körande verkar det som!, denna står 5min från mig! :)

13231

candyweiss
2022-02-08, 11:38
Fast lite som jag redan har, alltid bilen i +10 till +20 inomhus. Så jag har egentligen bästa boendet för en elbil! :)
I dom temperaturerna trivs tyvärr salt, metall och rost ypperligt. Så på vinterhalvåret är varmgarage inte att rekommendera, om bilen brukas då såklart.

mangewide
2022-02-08, 12:30
Precis, därav att jag håller ner mot noll och kör elmotorvärmare och tvättar 2ggr per dag ;)

Värre med de många som har garage i plats under jord. Där är det varmt och skönt året runt och saltet kan trivas :)

Peter-C
2022-02-08, 13:34
OT, inte riktat till någon speciell person.

Förr i tiden när bilarna ej var galvade eller rostskyddade med vax i hålrum var varmgarage ytterst olämpligt förvara bilen i när man använde bilen dagligen vintertid. Enkla förklaringen är att luftfuktigheten i hålrum, falsar o dyl konstant blir högre vilket skapar kondens när bilen kyls ner när man tar ut den. Gäller än idag men katastrofen (rost) blir inte lika tydlig. Hjälper inte att tvätta så att säga.

Bättre med kallare garage typ straxt över 0 grader så blir effekten mildare. Tar man inte ut bilen på vintern är det ju kanon m varmgarage.

Ursäkta utsvävningen, ej elbilsrelaterad...tillbaka till ämnet.

mangewide
2022-02-08, 13:45
OT, inte riktat till någon speciell person.

Förr i tiden när bilarna ej var galvade eller rostskyddade med vax i hålrum var varmgarage ytterst olämpligt förvara bilen i när man använde bilen dagligen vintertid. Enkla förklaringen är att luftfuktigheten i hålrum, falsar o dyl konstant blir högre vilket skapar kondens när bilen kyls ner när man tar ut den. Gäller än idag men katastrofen (rost) blir inte lika tydlig. Hjälper inte att tvätta så att säga.

Bättre med kallare garage typ straxt över 0 grader så blir effekten mildare. Tar man inte ut bilen på vintern är det ju kanon m varmgarage.

Ursäkta utsvävningen, ej elbilsrelaterad...tillbaka till ämnet.

Hänger helt med!, därför håller nära nollan!

Men jag ser ingen skillnad på detta mot att stå ute i mellansverige, det är -5 en dag 0ch +2 nästa osv. Blir en jäkla kondens i bilen som står ute oxå. Betydligt mer än mitt svala garage..

Tror detta med att bara stå ute stämmer bättre i Norrland. där man kan ha - grader över tid. Annars är så är en låg temp garage med jämnvärme än att stå ute i -10 till +10 som det är här där vi bor i Sverige :)..

Sen 70% som bor i nya lgh har parkeringsgarager som är +20 året runt... Där har vi många risk bilar :)

loadmaster
2022-02-08, 14:18
Ja borde vara så, men inte om man ser vad billiga en ren bensinbil är idag. Så passa på att köpa bensinbil!, kommer aldrig vara så billigt som idag!. Att kunna få en bra bil under 300 000 som går en 80mil.. där du måste upp i en 500 000 minst för att få en vettig elbil som ändå går bara 50..

Sen kolla här!, hur sjukt tunga elbilarna är! . Mann förstår ju att det går åt mkt kräm att komma långt och fort med en elbil..

Helt sjukt M50 väger 2,4 ton!. M3 i samma kaross, utan fina 6an, tunga lådan, kardan, avgas och allt annat som en elbil inte har ..väger 1850!!, i samma kaross!!

Alltså 550kg mer i samma kaross!. Är detta verkligen framtiden?. Kan tillägga att M50 kommer 28mil i 120km// och M3 70mil... Man hinner ju knappt komma hemifrån innan det ska laddas...

Helt knas :)


Vad har du fått tag i den där listan, nån amerikansk sida? Den stämmer iaf inte beträffande europeiska marknaden. ID4 Gtx väger 2224kg, och har 77kwh batteri, inget annat. Detsamma med ID3, osäker på om de finns med 82kwh batteri här i europa.

Men oavsett, visst väger elbilarna en del. Batteriet gör sitt till beträffande vikten, åtminstone i nuvarande storlekar och utförande.

MacAllan
2022-02-08, 17:48
Ja borde vara så, men inte om man ser vad billiga en ren bensinbil är idag. Så passa på att köpa bensinbil!, kommer aldrig vara så billigt som idag!. Att kunna få en bra bil under 300 000 som går en 80mil.. där du måste upp i en 500 000 minst för att få en vettig elbil som ändå går bara 50..

Sen kolla här!, hur sjukt tunga elbilarna är! . Mann förstår ju att det går åt mkt kräm att komma långt och fort med en elbil..

Helt sjukt M50 väger 2,4 ton!. M3 i samma kaross, utan fina 6an, tunga lådan, kardan, avgas och allt annat som en elbil inte har ..väger 1850!!, i samma kaross!!

Alltså 550kg mer i samma kaross!. Är detta verkligen framtiden?. Kan tillägga att M50 kommer 28mil i 120km// och M3 70mil... Man hinner ju knappt komma hemifrån innan det ska laddas...

Helt knas :)

Batteriet är väl en av sakerna som gör att dagens elbilar väger så mycket, som tur är håller dom på att ta fram solid state batterier som väger betydligt mindre vid samma kapacitet eller så får dom betydligt högre kapacitet vid samma vikt.
Har ju kommit bilar med dom första solid state batterierna i begränsad upplaga, så förhoppningsvis blir det mer vanligt inom en 5 års period.

candyweiss
2022-02-08, 18:25
Som jag förstått är solid state-batterierna svindyra?
Ändra: Hittade detta och det verkar ju riktigt lovande för oss nordbor
http://www.vibilagare.se/nyheter/genombrott-solid-state-batterier-blir-verklighet-2024

Mex165
2022-02-08, 23:48
Om man då inte kan uppgradera sin nuvarande el-bil till solid-state batteri, så blir den nog iskall på marknaden..

Pelk
2022-02-09, 01:08
Det kanske är de mindre modellerna som helt enkelt inte har fysisk plats.

Stämmer, det är helt enkelt för trångt under huven.
Och väljer man bränslevärmare till T-Roc, så blir du av med dimljusen av samma anledning. Finns helt enkelt inte plats för båda…


Skickat från min iPad med Tapatalk

mangewide
2022-02-09, 06:52
Vad har du fått tag i den där listan, nån amerikansk sida? Den stämmer iaf inte beträffande europeiska marknaden. ID4 Gtx väger 2224kg, och har 77kwh batteri, inget annat. Detsamma med ID3, osäker på om de finns med 82kwh batteri här i europa.

Men oavsett, visst väger elbilarna en del. Batteriet gör sitt till beträffande vikten, åtminstone i nuvarande storlekar och utförande.

Från Norge, så denna stämmer till 100% tyvärr ;) Är ju den kända Tesla björn, han mäter all sina elbilen. Måste väll vara den bästa sidan man är ute efter elbil. Han testar dem på riktigt! :)


( är en kalibrerad polisvåg, så dessa siffror är underkant för det inte ska bli några böter fel ). Verkligen bara Tesla model 3 som lyckats hålla ner..

ID4 GTX med 300hk, nästan 700kg mer än min bil med samma effekt....

Sen att du tror den väger 2224kg? för att de står i regbeviset?. Finns ju ingen bil inkl alla bensinbilar detta stämmer på. Alla tillverkare fuskar hej vilt med vikt...

En annan grej elbilen väger 2,4 ton med 1km räckvidd...bensinbilen väger 1780.. Dessa batterier är ju inte kul, man åker runt med 500kg dövikt om de inte är fulladdade... Tänker på M50 Bmwn..

Även kul med viktfördelningen!. Många får för sig att att alla elbilar har 50/50. ( vilket är lättare att få till än en fossil. ).. Men se på BMW IX3, den är rätt baktung ( 43/57).. Måste vara första BMWn som är baktung?! ;)

https://youtu.be/MntP654A4vk

mangewide
2022-02-09, 07:04
Batteriet är väl en av sakerna som gör att dagens elbilar väger så mycket, som tur är håller dom på att ta fram solid state batterier som väger betydligt mindre vid samma kapacitet eller så får dom betydligt högre kapacitet vid samma vikt.
Har ju kommit bilar med dom första solid state batterierna i begränsad upplaga, så förhoppningsvis blir det mer vanligt inom en 5 års period.

Ni får kolla på Sveriges Geni Mr Koeniggsegg vad han tror om elbilar och batterier framöver!. Han har en mer realistisk syn på kostnader /vikt framöver! ;).

En av få därute som vågar sticka ut hakan!. Men nu verkar de få ihop en samarbete med Tesla!. Det kan ju vara intressant!

candyweiss
2022-02-09, 07:37
Om man då inte kan uppgradera sin nuvarande el-bil till solid-state batteri, så blir den nog iskall på marknaden..
Om det ens blir möjligt lär det nog kosta multum? Killgissar på 2 - 300K....., om ens det räcker?

mangewide
2022-02-09, 08:00
Ja verkar ju vara väldigt långt tid innan batterierna kommer ner i närheten av vad en Bensin drivlina kostar totalt...

Är ju inte helt lätt att bygga billiga batterier, inte ens Kineserna lyckas som har typ 1% av arbetskostnaden mot vi. Men de är ju galen brist på metaller som håller upp priserna....

Så man kan ju undra hur detta ska sluta.. .

Peter-C
2022-02-10, 22:49
Ni får kolla på Sveriges Geni Mr Koeniggsegg vad han tror om elbilar och batterier framöver!. Han har en mer realistisk syn på kostnader /vikt framöver! ;)......

Vet inte om någon lagt in genväg till C Koenigseggs youtubeinlägg tidigare. Intressant!


https://www.youtube.com/watch?v=avaZBsfCqR4

Marcus
2022-02-14, 11:36
Vad har du fått tag i den där listan, nån amerikansk sida? Den stämmer iaf inte beträffande europeiska marknaden. ID4 Gtx väger 2224kg, och har 77kwh batteri, inget annat. Detsamma med ID3, osäker på om de finns med 82kwh batteri här i europa.

Listan anger batteriets bruttokapacitet, det som kommuniceras till kund är nettokapacitet. Bilvikter varierar beoende på utrustning, hjul, specifikation, land/marknad m.m.

AndySwede
2022-02-14, 16:11
Om det ens blir möjligt lär det nog kosta multum? Killgissar på 2 - 300K....., om ens det räcker?
Det kommer ju aldrig vara ekonomiskt försvarbart i alla fall.