handdator

Visa fullständig version : Golf-5/6 , Kopplingspedal som segar sig upp... ?



2stroke
2022-01-07, 21:38
Sedan vintern kom har både jag och frugan känt att kopplingspedalen i hennes bil
inte längre följer fotens rörelser när man kopplar, utan pedalen kommer upp med en liten fördröjning.
Jäkligt irriterande att pedalen inte följer fotens rörelser som brukligt är
Har provat att byta all bromsvätska och även lufta kopplings systemet men det hjälpte inte.
:confused: Någon som har någon idé ? :confused:
Bilen har gått 15000 Mil.

vfr
2022-01-08, 05:38
Kan det ha funnits en hjälpfjäder till pedalen som gått sönder eller försvunnit? Det är inte ovanligt i kopplingskonstruktioner...

2stroke
2022-01-08, 12:06
Kan det ha funnits en hjälpfjäder till pedalen som gått sönder eller försvunnit ? Mycket möjligt men det började märkas i samband med att det blev minusgrader/vinter ute.
Någon här på forumet som vet mera detaljer kring Golf-5/6 kopplingskonstruktion osv osv ?

..... :confused: borde väl vara samma konstruktion som på
Passat B6/B7 , Caddy-3 , Tiguan-1 , Touran-1 med manuella växellådor :confused:

Mattias
2022-01-08, 16:31
Vi hade liknande problem på vår Skoda Octavia 2, samma plattform som Golf MK5.
Det kom vid minusgrader och gärna i samband av fukt, det var inget jätteproblem så jag åtgärdade det aldrig.
Jag hade kollat själva lagringen till pedalen, vår kunde gnissla där ibland och misstänker att det var där det kärvade.

pudas
2022-01-08, 18:40
Kan ju vara huvudcylindern som börja ge upp, även slavcylindern har ju potential att börja kärva.

2stroke
2022-01-08, 19:40
Vi hade liknande problem på vår Skoda Octavia 2, samma plattform som Golf MK5.
Det kom vid minusgrader och gärna i samband av fukt, det var inget jätteproblem så jag åtgärdade det aldrig.
Jag hade kollat själva lagringen till pedalen, vår kunde gnissla där ibland och misstänker att det var där det kärvade. Ålade mig in vid pedalstället och kollade men kan inte se eller känna något konstigt.
Finns inget gnissel eller liknande och pedalen löper lätt i sin lagring.


Kan ju vara huvudcylindern som börja ge upp, även slavcylindern har ju potential att börja kärva. Hur brukar detta märkas ?

pudas
2022-01-09, 15:19
"Hur brukar detta märkas ?"

Att det inte frikopplar som det ska är väl det vanligaste, men är cylindern skadad av rost, oxid och full av gunk så borde ju även liknande symptom kunna uppträda.
På en Audi jag ägde började kopplingen att sega sig, visade sig vara ett litet rosthål på hydraul röret!