handdator

Visa fullständig version : Oljeförbrukning DTUA [2.0 TDi 147 kW]



NissePisse
2021-11-28, 00:10
Någon mer än jag som upplevt en relativt hög oljeförbrukning på 200 hk 2,0 TDi motorn som sitter i Passat från MY2021?

Helt plötsligt måste jag fylla på olja mellan service, så var det inte på föregående version (190 hk).

Har jag fått ett måndagsexemplar eller är det fler än mig som märkt skillnad?

Fader
2021-12-10, 17:31
Hej! Jag måste nog hålla med, hade en Tiguan 190 tdi fr 2018 förut och där behövde jag inte efterfylla mer än vad som är normalt på 3000mil service.
Kör idag en Passat med 200tdi fr 2020/21 den har gått ca 1700 mil och jag har snart fyllt på två liter. Drog rätt rejält upp till 1000mil

NissePisse
2021-12-11, 00:34
Intressant, får se om det ramlar in fler med samma problem.

Danne_
2021-12-19, 17:50
Kollade på min idag, 900mil & 6mån och mellan min och halv med varm motor.
Det är inte påfyllt något innan. Vart brukar nivån vara på bilarna från fabriken?
Måste erkänna att jag inte dragit upp stickan sedan jag hämtade bilen!

Har era larmat för låg nivå?

candyweiss
2021-12-19, 18:26
Alla bilar levereras med oljenivån på MAX-strecket.

Fader
2021-12-19, 21:43
Kollade på min idag, 900mil & 6mån och mellan min och halv med varm motor.
Det är inte påfyllt något innan. Vart brukar nivån vara på bilarna från fabriken?
Måste erkänna att jag inte dragit upp stickan sedan jag hämtade bilen!

Har era larmat för låg nivå?

Min larmade första gången, nu har jag fyllt 2l på nästan 2000mil. Känns väl inte jätte konstigt då många bilar idag har en viss förbrukning. Mestadels långkörning

NissePisse
2021-12-19, 22:38
Min larmade första gången, nu har jag fyllt 2l på nästan 2000mil. Känns väl inte jätte konstigt då många bilar idag har en viss förbrukning. Mestadels långkörning

2 liter på 2000 mil är långt under VW:s gräns men fortfarande ganska mycket ur ett kundperspektiv.
Speciellt för en så pass ny bil. Man kan ju fundera på vilken oljeförbrukning din motor har efter 15000 mil.

Det blir extra viktigt att verkligen använda rätt olja också eftersom aska i partikelfiltret kommer från förbränd olja.

Mex165
2021-12-19, 22:53
Var det inte bensinarna som hade 1L/100mil som gräns? :rolleyes:

Danne_
2021-12-21, 00:18
Min larmade första gången, nu har jag fyllt 2l på nästan 2000mil. Känns väl inte jätte konstigt då många bilar idag har en viss förbrukning. Mestadels långkörning

fyllde på idag! 0.5l så var nivån på max, skall hålla koll på om den fortsätter förbruka.
Bilen rullar mest inne i samhälle, ca 8km per tur/retur jobbet.

Sen verkar det vara rena lotteriet om det förbrukas någon olja. ser på jobbet, vi har 2st t6.1 pickuper.
Den ena har hällt i sig 1.5l på 2000mil, han som kör den låter den stå onödigt mycket på tomgång men rullar ganska lugnt.
Den andra har inte tagit någon olja, går mindre på tomgång men desto hårdare på gasen. Med samma mil på mätaren.

Mex165
2021-12-21, 08:34
Har du fyllt till MAX, så är det inte konstigt att det förbrukas olja, om det inte bara puttras runt på lågt varvtal da.. Men lågt varvtal kanske inte hjälper?

candyweiss
2021-12-21, 10:19
Men de flesta bilar förbrukar inte olja när oljenivån är på MAX. Jag håller alltid mina bilars oljenivå på MAX.

Mex165
2021-12-21, 10:29
Man ska inte fylla till MAX.. Onödigt mycket olja går ut via vevhus-ventilationen. Dessutom ger det mer motstånd för vevaxeln. Står säkert något i instruktionsboken om oljenivå med kall eller varm motor. Oftast kontrollerar folk oljenivå när dom tankar = visar för lite = fyller på = oljan sprutar ut via vevhus-ventilationen = fyller på mer olja... Så fortsätter det till någon packbox/packning går..

candyweiss
2021-12-21, 11:57
Jag har faktiskt bara haft en bil som förbrukat olja, en Golf 2.0, 115 hk, 2000. Alla andra bilar har jag alltid legat på max-strecket trots riktig hårdkörning med höga varv, men enbart vid genomvarm motor. Förra bilen, en Golf 1.4tsi, 2011, tog 1 liter upp till 1000 mil, sen slutade den dricka olja. Nuvarande Tiguan 2.0tsi, 2017, tar i stort sett noll olja sen dag 1.

Tror (vet inte) att många aldrig kollar oljan, utan fyller på när/om lampan tänds. Så sa även en kundmottagare på Din Bil till mig att man ska göra, fyll bara på när lampan tänds, det är därför lampan är där :eek:

NissePisse
2021-12-21, 16:00
Man ska inte fylla till MAX.. Onödigt mycket olja går ut via vevhus-ventilationen. Dessutom ger det mer motstånd för vevaxeln. Står säkert något i instruktionsboken om oljenivå med kall eller varm motor. Oftast kontrollerar folk oljenivå när dom tankar = visar för lite = fyller på = oljan sprutar ut via vevhus-ventilationen = fyller på mer olja... Så fortsätter det till någon packbox/packning går..

Att ha en vevaxel som nås av oljenivån är mycket dumt och jag tvivlar på VW har en sådan konstruktion. Det lär bli väldigt mycket oljeskum om man har det så.

Svårt att se att man skulle få högre oljeförbrukning av att nivån på max.

J.L
2021-12-21, 17:20
Vår förra Sharan 2018 med 184hk/380Nm 2.0Tdi tog ca en liter mellan service.
Nuvarande Caravelle har jag inte haft tillräckligt länge.

Danne_
2021-12-21, 18:02
Svårt att se att man skulle få högre oljeförbrukning av att nivån på max.

Precis skall inte ha någon betydelse alls! Man har bättre avkylning och därtill bättre smörjning.
Det står i boken att motorn skall vara varm när man kollar och fyller på så expansionen inte blir över max.

För det blir en ganska stor släpeffekt i motorn om vevaxeln skulle röra oljenivån.
Finns nog ingen som vill det om man försöker bygga en effektiv maskin,
och det måste man väll kunna säga att denna motor ändå är.

AndySwede
2021-12-23, 09:56
Men de flesta bilar förbrukar inte olja när oljenivån är på MAX. Jag håller alltid mina bilars oljenivå på MAX.
Ja men precis, så tänker jag också. Det jag tänker man kan reagera på är att det är lätt att relatera till max-sträcket. Mellan min och max finns inga fler markeringar och därmed ingen nivå att riktigt relatera till.

Men som Mex skriver så ska man beakta om man fyller till max med varm eller kall motor.

candyweiss
2021-12-23, 11:43
Brukar väl vara någon markering på hälften vill jag minnas? Alltså 0.5 liter.

henca
2021-12-23, 12:26
Brukar väl vara någon markering på hälften vill jag minnas? Alltså 0.5 liter.


De oljestickor som jag sett (fast själv har jag mest erfarenhet av äldre bilar) har bara haft markering för min och max på stickan, sen kan det variera lite mellan olika motorer hur många liter som det går mellan min och max. Det finns en del udda bilar där det verkligen är noga om motorn skall vara varm eller kall när man kontrollerar oljenivån, men jag tror inte att det brukar spela någon jättestor roll för vattenkylda motorer.

m v h Henrik

candyweiss
2021-12-23, 13:24
Så är det kanske, bara MIN och MAX :) Men det är ju inte så svårt att se var 1/4, 1/2 och 3/4 är någonstans. Alla bilar jag ägt har nog haft 1 liter mellen min och max, men såklart kan det skilja.

henca
2021-12-23, 20:41
Så är det kanske, bara MIN och MAX :) Men det är ju inte så svårt att se var 1/4, 1/2 och 3/4 är någonstans. Alla bilar jag ägt har nog haft 1 liter mellen min och max, men såklart kan det skilja.


Nästan alla "vanliga" bilar brukar ha 1 L mellan min och max och det är precis som du skriver lätt att skatta ungefär hur stor andel av den litern som behöver fyllas på.

En ovanligare sommarbil som jag har är en luftkyld 911 från 1977. Begreppet "luftkyld" är en sanning med modifikation, oljan har en väldigt viktig roll inte bara som smörjmedel utan även som kylning av den motorn. Framme i höger hjulhus sitter en kylslinga och den slingan öppnas med en termostat ungefär som till kylaren på en vanlig vattenkyld bil. Om jag minns rätt är oljevolymen i den bilen 12 liter och mellan min och max på stickan går det 2.5 liter. Oljenivån på den bilen skall kontrolleras med bilen på plant underlag, motorn igång och driftstemperatur. Även om oljenivån är ända uppe på max med varm motor så hamnar oljenivån långt under min-strecket med kall motor.

Ett vanligt nybörjarfel som en orutinerad verkstad kan göra på dessa bilar är att fylla på lagom mängd olja med kall motor, då har man överfyllt motorn med flera liter. Ett annat kostsamt fel som orutinerade verkstäder kan göra är att sätta lyften på högersidan där olje-kyl-slingan går, då plattar man till oljerören så att motorn inte kan kylas ordentligt.

Jag har aldrig haft någon luftkyld bagge (när jag var barn hade mina föräldrar, men då var jag för liten för att begripa mig på motorer), dock gissar jag att de har ungefär samma grundkonstruktion med relativt stor oljemängd.

Men nu får jag be om ursäkt för att jag hamnat långt off-topic i diskussionen om olja i moderna diesel-motorer.

m v h Henrik

candyweiss
2021-12-23, 23:31
Intressant att läsa om boxersexan, hade jag inte en aning om :)