handdator

Visa fullständig version : Jetta mk2 16v ABF funderingar.



amazon66
2021-11-04, 20:04
Hej.

Är i färd med att lägga ner en abf i min Jetta och har några funderingar.

Läste nånstans att Abf:en är högre än kr/pl motorerna. Funkar det att köpa ett extractorrör till en mk2 kr eller kommer det bli problem?

Är det nån fördel att använda kr kammar?

Passar/funkar det med ett oljetråg från en kr?

Hur har folket löst det med remmen till vattenpumpen när man tar bort servopumpen?

Mvh: Niklas.

MickeR
2021-11-04, 20:53
ABF har högre block (16mm) än KR/PL. Exröret kommer att slå i golvet, rören måste kapas och förlängas.
Ingen fördel med KR kammar.
Oljetråget passar, men oljepickupen/skvalpplåten kan behöva anpassas. men varför byta? ABF tråget är minst lika bra.

amazon66
2021-11-04, 21:06
Tack för klockrena svar!

Skulle det funka med ett extractorrör till en mk3:a?

Enda anledningen jag fundera över kr tråget är för att jag har fått för mig att det är i plåt och ABF:ens är i alu.

Lillen
2021-11-05, 03:33
Se till att de du köper extraktor av VET vad det passar.
De billigare typ TA Technix kan passa både KR/PL och ABF.
Det kan ju så klart de dyrare med men då har man betalat en del.
Annars är ju orginal grenrör ganska bra på ABF som start.

MickeR
2021-11-05, 11:02
Tack för klockrena svar!

Skulle det funka med ett extractorrör till en mk3:a?

Enda anledningen jag fundera över kr tråget är för att jag har fått för mig att det är i plåt och ABF:ens är i alu.

Golvet är ju inte exakt samma på mk2 och 3 men det borde det. Varför är det bättre med ett tråg i plåt? Alutråget leder ju bort värmen bättre.
Som Lillen nämner är ju ABF grenröret mycket bättre än KR/PL så att byta till extraktorgrenrör gör bara en marginell skillnad.

amazon66
2021-11-05, 15:15
Om jag inte minns fel så kör jag med ett extractor till mk3 nu på Jettan. La ner en Adz för några år sen och det ligger väldigt nära. Men såg att rören till mk3 var billigare än mk2 så om det ändå måste byggas om så är det ju bättre att testa med ett mk3 rör.

Nån hk ger väl extractorrör men det är lika mycket för ljudet och utseendet som jag vill ha ett.

Kör väldigt lågt och dom gångerna man missar saker som sticker upp så föredrar jag ett plåttråg��

MickeR
2021-11-05, 16:13
Om jag inte minns fel så kör jag med ett extractor till mk3 nu på Jettan. La ner en Adz för några år sen och det ligger väldigt nära. Men såg att rören till mk3 var billigare än mk2 så om det ändå måste byggas om så är det ju bättre att testa med ett mk3 rör.

Nån hk ger väl extractorrör men det är lika mycket för ljudet och utseendet som jag vill ha ett.

Kör väldigt lågt och dom gångerna man missar saker som sticker upp så föredrar jag ett plåttråg��

Ja, ska man slå i saker i tråget är plåt bättre :cool:

amazon66
2021-11-05, 21:14
Jo det är ju det:p

Men tack för svaren, underlättar alltid när man får raka svar.