handdator

Visa fullständig version : Automatisk bältesspänning VW Passat B8 2015



Peppy
2021-10-30, 16:45
Hej!

Märkte förut att det finns en funktion där bilen drar åt bältet vid nära kollision för att man ska sitta rätt igen.
Går denna att aktivera/koda om så att bilen alltid drar åt bälten vid varje åktur?

Vet att vissa märken som tex Bmw har denna funktion, där den drar åt bältet när man åker iväg och
satt på sig bältet.

Kollade i Vagcom och där hittade jag ju själva airbag säkerhets funktionen men fanns ingen kodguide eller så på om det gick att ändra själva funktionen utan att manuellt koda om i sånt fall.

Någon som vet eller har gjort detta? Försökt googla lite men handlar mest om när man byter ut och kodar den nya modulen till bilen.

/Peter

vfr
2021-10-30, 20:57
Den "normala" sträckfunktionen, "Bältessträckare", aktiveras av en krutladdning när bilen upptäcker att man håller på att krocka. Alltså på samma sätt som krockkudden. Den funktionen är engångs och går således inte att göra om på detta sättet. Vad BMW har gjort vet jag inte.

Mex165
2021-10-30, 23:30
Airbag modulen kan bara kodas 1 gång!

Peppy
2021-11-01, 20:13
Ok. Verkar ju dock som en otroligt dum funktion om den ska förbrukas vid varje fall som att bilen upplever att man ska krocka. Har hänt mig 1 gång att jag upptäckte för sent att framförvarande bil bromsade och självbromsfunktionen gick in samtidigt som jag bromsade (blev aldrig någon krock eller touch, utan fick stopp i tid).

Bältet drogs åt bara efter att jag började rulla/åka igen. Men hörde aldrig någon "laddning" eller kände någon lukt. Fick aldrig upp något felmeddelande heller varken då eller senare. Så man undrar ju lite om funktionen finns kvar bara det att man inte kan programmera om det som jag önskade. Annars verkar det ju som sagt som en dålig lösning på en ganska smart funktion i övrigt.

Vet inte hur BMW har löst det heller men som sagt den drar åt bältet när man åker iväg efter att man har satt sig. Känns lite premium bara så va därför jag undrade om det gick.

Tack för svar!

vfr
2021-11-01, 22:01
Då kanske dom någon spännfunktion utöver den vanliga pyrotekniska bältessträckaren.

Peter-C
2021-11-01, 22:03
Åtdragningsfunktionen aktiveras utan krutladdning på MQB bil. Jag har fått den att "slå till" flera ggr på MQB bil vid bankörning/ skarp kurvtagning/kraftig inbromsning.

Dock spänner den till ganska kraftigt vilket jag inte vill uppleva dagligen ;).

/Peter

AndySwede
2021-11-02, 06:13
Bältessträckaren har jag på min Touareg. När man startat och rullar från stillastående nyper den åt vid typ 7km/h. Det är för att tajta till bältet om man har en fluffig jacka eller liknande. Oklart om det är en programmeringssak eller hårdvaran. I menyn i bilen kan jag välja om jag vill ha den aktiv eller inte

mangewide
2021-11-02, 08:56
Bältessträckaren har jag på min Touareg. När man startat och rullar från stillastående nyper den åt vid typ 7km/h. Det är för att tajta till bältet om man har en fluffig jacka eller liknande. Oklart om det är en programmeringssak eller hårdvaran. I menyn i bilen kan jag välja om jag vill ha den aktiv eller inte

Lyxigt :), det vet jag inte om Mk8a har..

Däremot har den en väldigt läskig funktion att man man släpper ratten i...ja 15 sek.. Så börjar det rycka i bältet så man får hjärtattack och vaknar :)..

Men vill ju kunna läsa tidningen i lugn och ro när man låter bilen köra....som en Tesla.. ;)

candyweiss
2021-11-02, 09:01
Blundar jag en stund så nödbromsar min Tiguan, döläskigt. Undrar om det går att koda bort :D

mangewide
2021-11-02, 12:07
Blundar jag en stund så nödbromsar min Tiguan, döläskigt. Undrar om det går att koda bort :D

Blundar??, inte har vi kamera in i bilen?!..:eek: ;)...