handdator

Visa fullständig version : Märkligt signalljud vid upplåsning av bilen



Tengwall
2021-10-23, 19:40
Hej, senaste morgnarna då jag låst upp bilen o satt mig så hörs en ”signal” inifrån bilen.
aldrig hört detta innan så det har nyligen börjat. Försökt googla mig till det men hittar inget. Kan det vara att batteriet i bilnyckeln börjar bli dåligt? Det låter 4-5 signaler sen slutar det, låter inte när jag kör och inte när jag stannat heller.

Bilen:
VW Touran -14

Video på hur det låter, i början hör man en lastbil som backar så strunta i det ljudet.
varnar också för en del prassel så ha ha inte ljudet på högsta volym.
https://youtube.com/shorts/xK0D9zcs8ag?feature=share

Mvh

AndySwede
2021-10-24, 15:36
Det där var lite udda. Låter som någon notifieringssignal. Första frågan att ställa när det dyker upp knasiga saker är alltid - hur mår ditt batteri?

Tengwall
2021-10-25, 15:32
Börjar bli dags att byta ut batteriet, aldrig haft problem med batteriet men det har några år på nacken. Kan det vara det tror du?

Sture_
2021-10-25, 16:11
Nej, jag tror absolut inte det är batteriet eftersom bilen startar.

För att få en uppfattning om batteriet:
Mät batteriet med en multimeter. Först med avstängd bil i 30 minuter. Spänning?
Sedan direkt när motorn startat. Spänning?
Efter minst 30 minuters körning. Spänning?
Rapportera värdena här så får du hjälp att bedöma batteriets kondition.

AndySwede
2021-10-25, 19:10
Den felsökningsmetoden ger en fingervisning om batteriet och laddningen. Men den visar ingenting om batteriets kondition eller kapacitet vid belastning. Om du aldrig varit med om att en cell i batteriet är trasig ska du hälla upp en kaffe och googla lite i lugn och ro. Det finns några miljoner sidor att läsa om de mest olösliga problem självläkt - med ett nytt batteri. I många andra fall ställer en dålig jordförbindelse till liknande problem.

Men så om det inte är batteriet Sture - hur lyder din diagnos för TS problem?

Sture_
2021-10-25, 21:06
Men den visar ingenting om batteriets kondition eller kapacitet vid belastning.

Vilken ilska!
Jo, genom att mäta spänningen direkt vid start av motorn får man en god uppfattning av batteriets interna resistans. Stiger spänningen snabbt har batteriet en hög inre resistans och tar inte emot laddning som det ska.

Du kanske föredrar te i lugn och ro, AndySwede?

granberg
2024-04-02, 13:03
Hej, hehe hittade denna tråd då jag nu har detta fel... men de där ljudet, kom ni fram till något vad de kan bero på?